Y
Stigaåkarens knivspetsar har M6 brytskruvar märkta 8.8,
dessa är dyra och butikerna är idag stängda.

Tror ni vanliga M6 märkta 8.8 är lika hållbara som dessa, eller är dom av annan hård/seghet trots samma märkning?

Tog en omärkt M6 som jag hade liggandes men den gick av efter stunds tungt klippande.
 
Brytskruvarna har spår, Bottanvisngar, där dom ska gå av. Byter du till en vanlig bult kommer växellådan eller något annat gå sönder istället för bulten ...
 
  • Brytskruv med avsedda brytpunkter mellan skalle och gängad del.
Går det att mäta vilken diameter det är vid brottanvisningen så är det lätt att räkna ut brottstyrkan och jämföra med andra skruvar.
Problemet med en smalare skruv är kanske att den glappar för mycket i hålet så att den slås av på grund av rörelserna?
 
Staffans2000
Gör liknande jack med en vinkelslip eller bågfil.
 
R
useless useless skrev:
Brytskruvarna har spår, Bottanvisngar, där dom ska gå av. Byter du till en vanlig bult kommer växellådan eller något annat gå sönder istället för bulten ...
Är säkert en annan legering i orginalbultarna ( hårdare ) därav priset samt utförandet på dom med
brytanvisningarna
Lite av att spela på lotteri med andra bultar men går , du säger tungt arbete , kör lite lugnare med mindre fart
och se upp med sten och rötter så går det nog , det är när det tuggar ihop sig under som
den stora påfrestningen blir , klipp när det är torrt och ofta
 
Staffans2000
R rävlyan skrev:
Är säkert en annan legering i orginalbultarna ( hårdare )
Det stämmer inte.
8.8 är hållfasthetsklassningen.
 
Precis. Första 8'an betyder att stålets brottgräns är 800 N/mm2. Två skruvar med samma dimension och stålkvalitet håller för samma belastning.
 
richardtenggren
Som useless skriver bör den vanliga m6an hålla bättre i och med avsaknaden av anvisningen.

Den första 8an betecknar alltså som useless skriver brottgränsen, den andra 8an betecknar förhållandet mellan brottgräns och sträckgräns(där stålet får kvarstående deformation), i det här fallet 80% av brottgränsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Schäfer
  • Laddar…
Y
Dessa originalskruv har inga svarvade spår utan är som en vanlig M6.
Med undantag att den hade mer metall före skallen, mjuk övergång istället för 90grader.

Den skruven jag hittade i gömmorna var troligen ingen 8.8 utan något gammalt från dåtiden.

Men lättare att få köpt en ny 8.8 skruv i närmsta butik än fåtag på original stiga skruvar en söndag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.