Jag gav mig in i husjagandet på allvar 2014/15. Visst gick man på en nit då och då, och jag förstår att mäklare är människor som gör felbedömningar de också.

Men på sistone tycker jag det varit lite för mycket för att vara misstag, eller?

Bara senaste tre månaderna har jag sett flera objekt från nationella mäklarkedjor som ligger ute före rena struntpriserna. Lite trist att åka på massa visningar i onödan tycker jag; jag bryr mig inte om sådant som uppenbart ligger utanför min budget, men skulle uppskatta om man kunde sluta med att få saker att se ut som om de vore inom min budget när det reella värdet (dvs vad folk är villiga att betala för det) uppenbarligen är så mycket högre.

Kollar t.ex i Sjuhärad och ser ställen som ligger på 30-40% av genomsnittlig kr/m2 för sin kommun. Senaste visningen var ett ställe som låg ute för 850tkr och sålde för 1,45 mille, dvs nästan det dubbla. Och ser just nu ett stenhus på över 100 m2 där utropspris är enbart 400tkr?! Oseriöst.

Är det sånt här man anmäler till mäklarnämnden? För jag tycker Hemnet börjar förlora sitt värde som informationskälla.
 
  • Gilla
Mankan83 och 1 till
  • Laddar…
I flera fall säljs huset även före visning, gissningsvis av någon som kommer in med ett marknadsmässigt bud och skriver kontrakt utan besiktningsklausul.
 
  • Gilla
Hjälmen
  • Laddar…
Strategierna varierar, beror på hur intressant ett objekt bedöms vara.

Har du ett objekt som mäklaren "vet" att flera kommer att vara seriöst intresserade av. Då sätter man priset i den lägre delen av det förväntade prisfönstret, eller ett rejält lockpris. Man hoppas då locka in fler i budgivning, även de budgivare som garanterat inte kommer att följa med upp till rätt marknadspris, hjälper till att få upp priset. En vinnande budgivare vågar gå högre om det fanns fler intressenter från början.

Är det däremot ett objekt där man bedömer att det med lite tur finns en som vill köpa, som man räknar med att i värsta fall behöva vänta några månader på rätt köpare. Då lägger man priset i den övre änden av prisfönstret och räknar med att när väl en spekulant dyker upp, då blir det förhandling nedåt.

Om man i fallet med det svårsålda objektet redan från början går ut med ett lågt pris, så är det väldigt svårt att få upp priset. Finns bara en intressent, kanske efter 5 visningar över 3 månader. Så blir det svårt att få den personen att bjuda över sig själv.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Ja, jag har också reflekterat över ett par objekt där priset är löjligt lågt satt och slutpriset är långt, långt över utgångspris!

Ett exempel var en liten gård/sommarstuga på en ö i Mälaren utanför Västerås vars utgångspris sattes på 1,25milj, slutpris? 2,95 milj(!) Det känns oerhört oseriöst... Det kan liksom inte vara något annat än ett lockpris.
 
  • Gilla
Byurn
  • Laddar…
Det är en konstig marknad den här med boende.
Svårt att komma till rätta med otyg som lockpriser förutom att införa tvingande regler att i slutänden tvingas acceptera ett bud på angivet pris.
 
Fruktsallad
Som vanligt beror det väl på var i Sverige man bor och kollar på hus? Pratar vi storstadsregionerna, norrlands inland, småstäder med nära till vatten eller något däremellan? Jag bor 8 mil från en storstad och har inte märkt av några lockpriser och vi har kollat sen ca 5 år tillbaks. Bortsett från kanske 1-2 objekt där det stuckit iväg rejält i nu sista halvåret så går objekten för utgångspris och strax över eller under. Det jag märker sen årskiftet är att det tar lite längre för objekten att bli sålda. Första budet kanske kommer efter 2 visningar och tidigast en vecka sen första visningen. Mäklaren får ringa runt till alla på visningen och tjata fram budet. Sen är det oftast 2 personer som bjuder över varann med små summor och de börjar alltid med ett "skambud" 1-200 000 under utgångpris. Om någon köper innan visning så är det oftast för de måste ha något NU i ett speciellt område och att tillträdet är direkt. Då lägger de 100 000 över begärt pris och säljaren vill gärna slippa visningarna.
Men det jag pratar om är en mindre stad och jag har ingen aning om hur det ser ut i storstäderna.
 
  • Gilla
Hjälmen och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är vanligare att fastigheter med bud över accepterat pris ligger kvar länge och man kan direkt misstänka att man räknat med betydligt mer.
 
  • Gilla
nerx och 1 till
  • Laddar…
Tycker det verkar variera rätt mycket. Är det uppenbart lockpris är det bara att anmäla mäklaren
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det verkar variera rätt mycket. Är det uppenbart lockpris är det bara att anmäla mäklaren
Hur många åtgärder leder detta till? Någon som har eller orkar/kan ta fram statistik?
 
Ingen aning men tänker att det är bättre att anmäla än att låta bli
 
Ca 10 % av anmälningarna leder till påföljd. Men hur många gitter anmäla? Jag gjorde det en gång för tio år sen och fick efter ett par månader ett brev om att ärendet lagts ned då mäklaren nekade. Nu har man väl skärpt sig något, men det faktum att man tittar på försäljningen av enskilda objekt istället för mäklarens handlingsmönster vid en anmälan gör frågan svårhanterad.

http://www.fmi.se/statistik
 
Håller med dig Johannes, det är helt klart rätt att anmäla. Att Mäklarsamfundet, eller vad de nu heter, måste bli (eller har blivit de senaste 10 åren då kanske) bättre på att utreda det hela är också tydligt.
Och att det måste bli kännbara effekter om det är lockpriser.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Finns det någon gräns för vad som är "lockpriser"? Jag tänkte att många hus i mitt område sätts ut till 2 miljoner oftast, men slutar väldigt sällan under 3-3,5. Det är ju 50% men känns inte alltid som "lockpris", utan mer som att man hamnat på Tradera där det bjuds för bjudandets skull.
 
Priset skall ju vara i närheten av försäljningsvärdet. +-20% kan väl vara max?
 
S Squall Leonhart skrev:
Finns det någon gräns för vad som är "lockpriser"? Jag tänkte att många hus i mitt område sätts ut till 2 miljoner oftast, men slutar väldigt sällan under 3-3,5. Det är ju 50% men känns inte alltid som "lockpris", utan mer som att man hamnat på Tradera där det bjuds för bjudandets skull.
Fast en mäklare som konsekvent inte kan bedöma priset på en fastighet/lägenhet/etc bättre än så är en ganska dålig mäklare skulle jag säga. En del i att bedöma värdet är ju att känna till marknaden, dvs vad kommer marknaden vara villiga att betala för kåken.

Så antingen är mäklarna väldigt dåliga eller så är det lockpriser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.