Hej!
Någon som kan ge oss råd angående takstolar? Vi vill bygga upp en gammal ladugård som blåste ner i en storm för flera år sedan, tanken är att använda den som ”festlokal” vid stora kalas, möten osv. Dvs det ska se gammalt o fint ut men fungera för moderna ändamål. Vi vill inte ha nya moderna takstolar utan snarare något som på bilden (obs lånad från nätet).
Gammaldags ladugårdsinteriör med traditionella takstolar och minigrävare på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste man anlita en timmerman som bygger detta på plats eller kan en ”vanlig” takstolsfabrik fixa sånt? Vill inte ha bjälkar tvärs över som stör fullhöjden. ”Ladan” kommer byggas på gjutna plintar med extra bärlager.
Tacksam för svar!
 
Vill inte börja med att skjuta ner idén, men ska du inte ha ladan i lantbruksverksamhet kommer den att bli bygglovspliktig. Och är den främst till för mänskliga sammankomster ställer det nog en hel del extra krav jämfört med om ni använt en byggnad som redan stod där.

Så fundera på om det går att renovera det som finns snarare än att bygga nytt. Det låter dock som om det är för sent för renovering.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Det finns inget på platsen kvar förutom ”golvet”! :crysmile: Allt är bortforslat sen den blåste ner (vi ägde inte stället då). Ja bygglov måste vi söka oavsett för det ligger precis vid sjön. Men det är en annan femma. Jag är nyfiken mest på takstolarna då vi tänkt ta in hjälp med att resa stommen o lägga taket, sen kan vi bygga väggar o sätta in fönster osv själva tänkte vi.
 
Taxkstolarna på bilen har dragstag av stål istället för hanbjälkar om som du ser om du tittar noggrant. Så det är nog den typen av takstol du vill ha.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Det finns många sätt att bygga det där på men jag skulle tro att det blir platsbygge hur ni än gör.

-Man kan bygga svenska takstolar med dragband av järn som på bilden
-Man kan bygga på treledsbågar. De fordrar inga dragband eftersom de förankras direkt i grunden så marken fungerar som dragband.
-Man kan bygga på "tränobein" som inte heller fordrar dragband men som innebär att det på var fjärde meter ungefär blir två snedställda stolpar som kallas tränobein på österbottniska och som i sin tur bär upp två åsar som bär de A-formade takstolarna.

Jag ser ingen orsak att vara rädd för platsbygge. Det är bara vanligt arbete. Inga konstigheter med det
 
I likhet med flertalet av bidragen i tråden tror jag det är bäst att bygga takstolarna på plats. Det blir svårt att hitta något som passar i takstolsfabrikernas sortiment. Att använda dragstag i stål är ett utmärkt sätt att bevara takets rymd och öppna karaktär. Däremot tror jag att du måste ta hjälp av någon med tillräcklig kompetens för att bestämma takstolarnas detaljutformning och dimensioner. Det är normlt inget en snickare klarar av, särskilt inte när det blir fråga om så stor spännvidd som blir aktuell i det här fallet. Ersätt spikplåtar med plywood eller liknande så ser det mer gammaldags ut.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Hur stor är spännvidden?

Jag var nyligen litet inblandad i ett bygge med 8 meters spännvidd där vi byggde på tränobein för att det inte skulle bli några dragstag som är i vägen.
Det blev bra och gick igenom slutsynen även om byggnadsinspektören helt uppenbart var ovan med den sortens konstruktioner.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det finns många sätt att bygga det där på men jag skulle tro att det blir platsbygge hur ni än gör.

-Man kan bygga svenska takstolar med dragband av järn som på bilden
-Man kan bygga på treledsbågar. De fordrar inga dragband eftersom de förankras direkt i grunden så marken fungerar som dragband.
-Man kan bygga på "tränobein" som inte heller fordrar dragband men som innebär att det på var fjärde meter ungefär blir två snedställda stolpar som kallas tränobein på österbottniska och som i sin tur bär upp två åsar som bär de A-formade takstolarna.

Jag ser ingen orsak att vara rädd för platsbygge. Det är bara vanligt arbete. Inga konstigheter med det
Går ”tränobeinen” ända ner till golvet? Låter som en bra idé!
 
H heimlaga skrev:
Hur stor är spännvidden?

Jag var nyligen litet inblandad i ett bygge med 8 meters spännvidd där vi byggde på tränobein för att det inte skulle bli några dragstag som är i vägen.
Det blev bra och gick igenom slutsynen även om byggnadsinspektören helt uppenbart var ovan med den sortens konstruktioner.
Spännvidden kommer bli ca 8 meter, precis som bygget du nämner!
 
J justusandersson skrev:
I likhet med flertalet av bidragen i tråden tror jag det är bäst att bygga takstolarna på plats. Det blir svårt att hitta något som passar i takstolsfabrikernas sortiment. Att använda dragstag i stål är ett utmärkt sätt att bevara takets rymd och öppna karaktär. Däremot tror jag att du måste ta hjälp av någon med tillräcklig kompetens för att bestämma takstolarnas detaljutformning och dimensioner. Det är normlt inget en snickare klarar av, särskilt inte när det blir fråga om så stor spännvidd som blir aktuell i det här fallet. Ersätt spikplåtar med plywood eller liknande så ser det mer gammaldags ut.
Åh bra idé att ersätta spikplåtarna! Tack!
 
Tränobeinen står på klackar på insidan av stenfoten. De lutar inåt. På dem ligger två åsar.

I vårt fall är tränobeinen 6x6 tum och står med 4 meters mellanrum. Åsarna är rundstockar som är 9 meter långa så de är skarvade med snedlask på varannar tränobeinspar. Takstolarna är 2x5 tum.

Om du är intresserad kan jag försöka ta fotografier i nästa vecka.
 
H heimlaga skrev:
Tränobeinen står på klackar på insidan av stenfoten. De lutar inåt. På dem ligger två åsar.

I vårt fall är tränobeinen 6x6 tum och står med 4 meters mellanrum. Åsarna är rundstockar som är 9 meter långa så de är skarvade med snedlask på varannar tränobeinspar. Takstolarna är 2x5 tum.

Om du är intresserad kan jag försöka ta fotografier i nästa vecka.
Hemskt gärna! Om du har möjlighet!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.