Hej!

Vi har precis köpt en kåk byggd 1978 på ca 150kvm med radiatoruppvärmd källare och "torpargrund" under ca 20-30kvm.

I kåken finns en diom eloved med ackumulatortankar, differenstermostat med dubbla cirkulationspumpar och ett expansionskärl på vinden. Det finns även en vv-beredare som ligger i serie med pannan.

Efter att ha börjat elda har man stött på små problem som lösts med diverse googlande och läsande, främst på byggahus.se. Allt eftersom man googlat på just diom eloved får man se fler och fler forumtrådar som belyser ineffektiviteten i pannan. Och så förbenat roligt är det faktiskt inte att kapa, klyva och kånka ved :)

Så nu börjar man fundera på lämpliga alternativ.

Alternativ 1: Bergvärme
+ Enkelhet, kräver mindre utrymme,kräver mindre svett, låg löpande uppvärmningskostnad och "billigt" byte när pumpen tackar för sig.
- Dyrt att installera med borrhål och allt, avfuktare lär behövas i källaren, ger inget naturligt drag i kåken och lär kräva installation av någon form av ventilaton.

Alternativ 2: Pelletspanna
+ billigare installation än bergvärme, det naturliga draget i kåken bibehålls, murstocken värmer vinden, avfuktning av källare, kåken är byggd för eldad uppvärmning
- utrymmeskrävande med pellets, mer arbete, dyrare löpande uppvärmningskostnad.

I bägge alternativen har jag tänkt plocka bort expansionskärlet på vinden och köra slutet system istället

hur hade ni resonerat och varför? Har ni faktiska exempel på installationskostnader med likvärdiga förutsättningar? Har ni tips på vettiga fabrikat? Inom pellets har jag fastnat för CTC eller Baxi. Bergvärme har jag fastnat för IVT.
 
Med tanke på hur huset är byggt, pelletspanna, utan tvekan. Huset är byggt för att murstocken ska vara varm.
 
Fruktsallad
Hur länge har ni tänkt att bo i huset? Är ni i bra fysisk form för att hantera pellets under många år framåt?

Jag vet bara när jag kollat på hus så är jag mer intresserad av bergvärme eller vatten/luft än pellets just för mecket att fylla på, beställa, förvara och hantera pelletsen. Står jag mellan två likvärdiga hus och en har pellets så väljer jag inte pellets. Det kan ju vara värt att tänka på i ett långt perspektiv inför en framtida försäljning och att man alltid åldras och kroppen blir svagare.
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Hur länge har ni tänkt att bo i huset? Är ni i bra fysisk form för att hantera pellets under många år framåt?
"Hantera pellets" beror ju på vilken lösning man väljer. Ett helt automatiserat system med bulkförråd kräver ju bara asktömning ett par gånger om året. Men ja, jag kommer själv från ett bergvärmehus och nog är det bekvämare. Här är det nog varm eller kall murstock som är det avgörande.
 
I mitt hus så sattes det en ny panna i maskinhallen av förra ägaren i slutet av 70 talet. Så skorstenen var kall sedan dess innan vi för några år sedan installerade kamin. Plåta in skorstenen och ha en huv ovanpå så blir det bra
 
Kloge Kloge skrev:
I mitt hus så sattes det en ny panna i maskinhallen av förra ägaren i slutet av 70 talet. Så skorstenen var kall sedan dess innan vi för några år sedan installerade kamin. Plåta in skorstenen och ha en huv ovanpå så blir det bra
Det är inte bara skorstenstoppen som kräver att murstocken är varm. Även torpargrund och ventilation bygger på det.
 
Det jag menade, att jag inte har problem med självdraget trots kall skorsten
 
Jag gick från pellets till bergvärme för två år sedan. Tegelkåk från 62 med källare. Var lite orolig över ventilationen efter att ha läst här på byggahus, men nu i efterhand kan jag konstatera att självdraget fortfarande fungerar bra.
 
Det är inte ventilationen man ska tänka på först och främst när man byter från ved/pellets till värmepump. En kall murstock innebär flera risker man behöver ta med i beräkningen:
* Förändringar i temperaturen i krypgrund kan ge förändrade temperaturer och ge upphov till fuktproblem, med mögel/svampangrepp som resultat. Försäkringsbolagen tycker man ska installera avfuktare, men det åtgärdar inte problemet, bara symptomen. Dessutom drar det el.

* Ovan gäller även på vinden.

* En värmepanna i källaren innebär en uppvärmd källare pga spillvärmen. Den uppvärmda källaren håller fukten ifrån marken stången och hindrar fuktvandring in till källaren. Ta bort värmkällan finns det risk att fukten börjar vandra inåt med risk för fuktproblem. Om du tar bort värmekällan måste den ersättas med radiatorer och ev ventilation.
 
  • Gilla
JennyMattias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.