hej!
Ni som har röd ladugård / uthus, vilken färg använder ni? Slamfärg eller vanlig fasadfärg typ demidekk? Om slamfärg, vilket märke?

Vi har målat vår ladugård 2 ggr under en 6 års period, båda gångerna med byggmax falufärg, vi valde den enbart för att dem var billig. Men vi är inte nöjda med resultatet, på ena långsidan (ej väderutsatt) släppte färgen på bara nån vecka, precis som att den inte fäste på vissa träfibrer. På andra ställen kommer algpåväxt nedertill ganska snabbt. Vi har varken tid eller ork att måla om ladugården varje år, och vill nu ha tips på en hållbar och fin färg! Går inte på pris denna gång, men självklart bra om billig! Tacksam för svar!
 
Spädde du färgen. Om de flagar så var det nog för lite vatten i den. Jag kommer absolut inte att måla mina uthus med något annat än slamfärg. Har man tagit något annat är det knappt möjligt att byta tillbaka.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Aah nej vi spädde faktiskt aldrig färgen, kan vara det som är problemet då! Tack för tipset! Vilket mörke använder du?
 
Har faktiskt inte målat så mycket av uthusen än. Inget då pass längs sedan att jsg ksn ha uppfatttning av kvaliten. Så vilket märke nämner jag inte.
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Absolut, förstår precis, bra svar!
 
Göranssons rödfärg. Väldigt bra resultat.
Sprutmålat av en tjomme. Kommer aldrig att penseldra dessa byggnader igen. Nästa gång sprutmålning alla gånger igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.