...kan man prova Tigersågen. Man tar bort bladet och skruvar dit en bockad plåtremsa istället. Fungerade över förväntan.
När jag lade ifrån mej kameran, och kunde trycka sågen med båda händerna, så bubblade det upp en massa luft ur betongen.
Men även fyllningen runt plinten vibreras ihop, så man gör klokast i att vibrera från olika håll. Annars kan plinten luta.
 
  • Gilla
Buildgates och 8 till
  • Laddar…
Alla sätt är ju bra.
 
Eller så knackar man med dojan eller en pinne.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Alla sätt som inte innefattar ett motordrivet verktyg är dåliga.
 
  • Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla sätt som inte innefattar ett motordrivet verktyg är dåliga.
Varför det ?
 
T twoody skrev:
Varför det ?
För att motorer är roliga?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Smart!(y) detta ska jag anamma... måste bara köpa en tigersåg först :rofl:
 
Ska komma ihåg detta
 
R
Är det rör du ska gjuta i , vad är det för underlag för plintarna , berg kross, morän eller vad ?
 
R rävlyan skrev:
Är det rör du ska gjuta i , vad är det för underlag för plintarna , berg kross, morän eller vad ?
Moränmark. Plus att jag skyfflade i ca 10cm bergkross under plintarna.
 
När jag slog in en bröllopspresent så använde jag minitigern för att vibrera betongen i formen.

Byggplats med en hink, minitiger vibrator, säckar av byggmaterial och verktyg på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Hur höga plintar , är det helt öppet på rörets översida ?
Nu har du gjort en botten , en bra ide är att lägga en betongplatta 300X300 i botten
som plinten ställes på så blir bärigheten över 100% starkare
I plattan borras ett hål och sätta i ett armeringsjärn som går upp ca 10 cm under
plintens överkant ( stagar upp plinten bra .)
När platta och järn är på plats sätts röret över och riktas in i lod , samt återfylls på
utsidan med vad som helst , då står röret i lod , efter det så slår du i a 10 cm betong och kollar
loden , dagen därpå står plintarna fast och rör sig inte , nu kan du fylla ca 10 cm i taget med betong
och vibbrera med en slagmaskin mot röret , vibbra tills det kommer upp vatten på ytan av betongen
Då finns ingen luft kvar , bara fortsätta lika tills röret är fyllt till rätt nivå
 
R rävlyan skrev:
Hur höga plintar , är det helt öppet på rörets översida ?
Plintarna är 60-70cm höga. Ja, de är öppna på översidan under gjutningen och brinntiden. Sen täcks de med syllpapp innan syllen kommer på plats.
 
R
Då kan du göra som jag beskrev , det blir bra med ett järn i plinten . har du redan fyllt med
kross under och svårt att få dit en platta , så slå ner ett järn om det går ca 30 -40cm ner i
mark och längden ca 5 - 10cm under färdig höjd i centrum på plinten så kommer
den att stå fast när du gjuter resten
Bra då att som jag skrev att ställa upp allt och slå i en skvätt i botten för fixering av röret
och vänta tills nästa dag med resten av gjutningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.