Sen några dagar har tvättmaskinen börjat skjuta säkringen titt som tätt. Ibland under tvätt, andra gånger när den inte går.

Några idéer om vad det kan bero på?
 
Om säkringar går när inte maskinen är igång så låter det mest troligt att det är kortslutning (ev mot jord om ingen JFB finns) i anslutningssladden eller precis i början av maskinen.
 
Kortslutning som kommer och går då. Under felsökningen har jag kunnat köra hela program utan problem och så går säkringen en stund senare.

Maskinen är fast monterad med ett ganska luggslitet lock över. Kan det kommit in fukt där som orsakar problemet tro?
 
Ja, kolla dosan där den är inkopplad.
 
R
Skjuter säkringar kanske överledning ini maskinen ,öppna överdelen och lukta , har det
brunnit något så luktar det och går i bland att se var det är svart
Kan även vara värmepatronen om det är en 1 poligt strömbrytare på maskinen
( men kan inte sägas utan kopplingschema på den ,
Då kan fasen gå till patronen direkt och kortsluta mot jord om det är en skift mellan fas och noll
 
A
Utan att veta vad det är för maskin så skulle jag påstå att det beror på att månen är nedan.

Annars är det motor eller programverk
 
Det visade sig nu att torktumlaren av någon anledning har stått på en ögla av strömkabeln till tvättmaskinen. Gissar att det varit så sen varmvattenberedaren byttes förra sommaren. Den är rejält klämd på två ställen. Gissar att det kan vara boven.

Fixar en halvklant som en själv att byta sladden eller ska jag plocka hit elektrikerbrorsan. Går det att göra fel om man fotar lite och håller koll på färgerna?
 
Bra att du hittade felet, och berättar vad det var. Jag har ingen aning om hur kunnig du är och var din tumme sitter. Men det är inte komplicerat attbyta sladd.
 
Heter kabeln något speciellt (såklart den gör)? Finns lämplig kabel att köpa typ på K-rauta?
 
  • Gilla
Frankiebello
  • Laddar…
Det brukar stå på kabeln som en del av ytterhöljet.
 
R
Vanlig kabel 3X1,5 m2 , har du en för lång skarvsladd hemma kan du ta en bit av den ska vara 3X1,5
sen om det är svart ,blå ,gulgrön eller brun , blå , gulgrön har ingen betydelse
Det som är blå till blå , gulgrön till gulgrön , och svart eller brun som är samma fast olika färger
till den sista brun eller svart
 
"Vanlig sladd" typ, se bara till så att den är (minst) 1,5mm2. En tumlare som står i möblerade rum nöjer sig med plastkabel typ RKK, hittar du en gummikabel går det lika bra.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är naturligtvis bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.