Är detta brukligt?

Jag har bett en snickare som vi har anlitat för mindre jobb att ge mig en offert på en större ombyggnad av vårt hus. Han har fått handlingar, preliminärskisser av arkitekt samt ett papper med instruktioner av mig.

Nu har jag fått ett avtal där han vill att jag skall skriva på och skicka tillbaka. Det beräknade priset för ombyggnaden finns angivet på avtalet. Dock ej detaljuppgifterna som han muntligen sagt finns.

Nu vill han ha betalt för offerten, 3 timmar à 368.75 = 1106 kr.

Vi har inte diskuterat att han tänkte ta betalt för detta jobb (dvs att offerera).

Vad skall vi göra?
 
Bestrid fakturan. Han har ej rätt att ta betalt. >:(
För att kunna ta betalt måste han i förväg upplysa dig om kostnaden. ;)
 
Har du inte blivit informerad behöver du inte betala. Vill han driva det vidare får han göra det. Är det under ett basbelopp så får han stå för rätegångskostnader ifall han vill. inte så troligt att han betalar flera tusen för att få 1000kr.
 
Ringde upp och talade om att jag inte hört talas om att man tar betalt för offerering. Han blev irriterad och undrade om det var någon skillnad i arbetstid för tre timmar vid skrivbordet eller "bakom sågen". Jag sade att för mig var det det i detta läge.

Jag påpekade att "jag har fått offerter från andra hantverkare och de har inte tagit betalt för det".
Då sade han att jag borde använda dem och tackade för sig och lade på.

Då var man av med honom. Bra och synd för han var duktig "bakom sågen" och jäkligt ihärdig trots att han alltid jobbar på löpande räkning.

Har även skrivit brev och formellt bestridit fakturan.

Tack för era synpunkter och vidarelänkning.

Pål
 
Om du nu känner så för hans yrkeskunnande, kan det inte vara värt den där extra tusingen för hans nerlagda arbete? Det låter tyvärr för mig som om snålheten bedrar visheten i detta fall, även om jag förstår ditt resonemang.
 
Man ska vara medveten om att det är skillnad på offert och att göra en kostnadsberäkning. En offert för ett eventuellt framtida arbete har vår firma aldrig tagit betalt för. Däremot tar vi betalt för att göra en kostnadsberäkning ibland. Kostnadsberäkningar används t.ex. då det är fråga om banklån. I en offert är oftast endast det som hantverkaren gör själv, och kanske någon underentreprenör med. I kostnadsberäkningen är ALLT med. Detta för att få en helhet i ekonomin, och en sådan tar längre tid att göra samt att den måste vara genomarbetad.
Men vad just ni beställt vet jag ju inte.
Tartan
 
kanske man bara skulle räkna på offerter, lämna högt pris på jobbet så man inte får det men får förhoppningsvis betalt för offerten ;)
 
Skulle aldrig komma på tanken att ta betalt för en offert.
Har fått många offerter både privat å genom jobbet, har aldrig kommit i kontakt med någon som vill ha betalt för en offert.
 
Såg att den här tråden hade vaknat till liv...

zombie skrev:
Om du nu känner så för hans yrkeskunnande, kan det inte vara värt den där extra tusingen för hans nerlagda arbete? Det låter tyvärr för mig som om snålheten bedrar visheten i detta fall, även om jag förstår ditt resonemang.
Nej, för om han inte kan kommunicera så är han heller ingen bra yrkesman. Kommunikation är en lika viktig egenskap som sågning om man bedriver affärsverksamhet. Jag kanske hade betalt om vi bara hade kommit överrens om det innan.

 
Han verkar inte så vidare haj på kommunikation.....
Det räcker inte med att bara vara bra bakom sågen.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.