Hej

Är en första gången byggare och ägare av hus.

Vad tycker ni om min planlösning? siktar på ha det delat men att vi ska vara kvar på första våningen för bekvämligheten.

låt mig höra vad ni tycker!
 
  • Planritning av ett hus med betecknade rum såsom kök, sovrum, tvättstuga och master bedroom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en planlösning för första våningen i ett hus med mått, inkluderar badrum, sovrum och förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var ställer du skor och hänger kläder när du kommer in?
 
P Pin skrev:
Var ställer du skor och hänger kläder när du kommer in?
Jag tänkte att ha ett skåp och hänga kläder på väggen där det står kommod?
 
Ett tips för att andra ska förstå rumssamband mm är att rita in dörrar, entredörrar, väderstreck mm. För att inte lura sig själv på ytor är det nödvändigt att rita med väggtjocklekar också. Exempelvis ser det ut som om andra våningens breddmått på 5,3 m gör att lasterna kommer ner mitt i arbetsrummet?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Ok tack, så dörren till badrummet är "uppåt" på ritningen?
Är dörren till tvättstugan delvis under trappan? Räcker takhöjden?
Jag skulle ta lite av walk in closed göra större master bedroom.
Jag hade nog gjort hela huset lite större ,om det är möjligt. Skala upp det lite grann. Det borde inte göra så mycket på materialet eller uppvärmningen. Men det hade jag sagt om nästan alla hus .
 
BirgitS
En klädkammare med de måtten tror jag är svår att utnyttja, risken är att det blir en massa oanvänd golvyta mitt i rummet.

Uppfyller verkligen badrummet där nere tillgänglighetskraven?
Liksom dörren till tvättstugan?

Det måste finnas en (liten) ho i samma bänkyta som hällen eftersom det har inträffat så många svåra skållningsolyckor när folk har gått över golvet med kokande vatten som ska hällas av. Även med en liten ho i kombination med en bredare (ser i alla fall på ritningen ut att vara mer än 60 cm) häll i köksön är det frågan om det blir tillräckligt mycket arbetsyta kvar i köksön för att den ska kunna användas effektivt.

Det är inte så bra att ha diskhon precis bredvid en vägg eftersom det då är stor risk att man skadar väggen med en plåt när man diskar, om inte annat kommer väggen att vara i vägen för höger armbåge när man använder hon..
 
Ser fint ut!
Några tankar : jag hade gjort din stora walk in closet till två rum, ett som du når från sovrummet och ett från hallen. Då har du bra förvaring i hallen för säsongskläder, kanske en plats för elcengralen osv.
Ser ingen förvaring i rummen, tänk på att du behöver garderober i sovrummen som äter plats och kanske nån garderob för städartiklar och dammsugaren på nedervåningen.
Hade också flyttat på hon i köket så den inte är så nära väggen, du vill ha plats på båda sidorna om hon när du jobbar där
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Pin: Jag har gjort en garderob / tomt för att hänga ytterkläder vid dörren som är 50 cm djup. Det borde räcka? hallen är ändå 2 m bred ? Ang större master bedroom ? större hus . Jag siktar på 200 kvm och ej mer. Golvvärme med FTX och vatten luft. Det borde väl inte ha dyra driftkostnader?

Ingenjören: Jag kommer bygga i betong och kommer inte gå vidare utan att anlitat en konstruktör för att kolla att allt stämmer rätt.

Carro_D är rätt att WC blir för liten då?

Har uppdaterat ritningen nu.
 
  • Arkitektritning över våningsplan med rum och måttangivelser, Tvättstuga, WC och Sovrum markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en husplan med mått, visande allrum, sovrum, förråd, badrum och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Nej drift bör inte vara dyrt i ett nybyggt hus. Därför jag menar att man kan göra det en meter längre och en meter bredare utan att det spelar någon större roll för vare sig uppvärmning eller material. Det blir ju i då fall ca 20 m2 extra bara på bottenvåningen .men det är nog OT och en annan diskussion. 200 m2 är ju egentligen inte lite, det är vad jag har idag, men skulle jag bygga nytt skulle jag bygga större då jag tror byggkostnsden påverkas marginellt av någon extra meter yttervägg.
 
Ja två meter hall är ok. Garderob brukar vara 60 djup men om du tänker dig öppen hylla utan dörr borde 50 räcka
 
P Pin skrev:
Ja två meter hall är ok. Garderob brukar vara 60 djup men om du tänker dig öppen hylla utan dörr borde 50 räcka

60 is it vill ha halva dold och halva öppen
 
Kan bli riktigt fint!
Men jag saknar förvaringsutrymmen.
I en walk-in-closet vill man ha kläder.
Var ska du ha dammsugare, julgransprydnader och adventsstakar, frotté-handdukar, symaskin, sängkläder, vinterkläder, resväskor, osv?
En hallgarderob på 2 meter sväljer inte så mkt som man tror tyvärr.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej drift bör inte vara dyrt i ett nybyggt hus. Därför jag menar att man kan göra det en meter längre och en meter bredare utan att det spelar någon större roll för vare sig uppvärmning eller material. Det blir ju i då fall ca 20 m2 extra bara på bottenvåningen .men det är nog OT och en annan diskussion. 200 m2 är ju egentligen inte lite, det är vad jag har idag, men skulle jag bygga nytt skulle jag bygga större då jag tror byggkostnsden påverkas marginellt av någon extra meter yttervägg.
Har du en plan eller två ?
 
V vanpire skrev:
Kan bli riktigt fint!
Men jag saknar förvaringsutrymmen.
I en walk-in-closet vill man ha kläder.
Var ska du ha dammsugare, julgransprydnader och adventsstakar, frotté-handdukar, symaskin, sängkläder, vinterkläder, resväskor, osv?
En hallgarderob på 2 meter sväljer inte så mkt som man tror tyvärr.
Våning två har ett litet förråd
Och tänkte lite i tvättstugan samt det kommer förmodligen ett förråd som är isolerat utanför huset som tillhör carporten
 
M MackanM skrev:
Har du en plan eller två ?
Inte tillgängligt nu, men 4 plan i souterräng så inget som jag tror passar din plana tomt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.