R Ribons skrev:
Detta var vid ett tillfälle för ett ant år sedan, tyvärr kan jag inte ge mer info, för ig vi dom tillfällenrna är det bara att riva ner och få det gjort så dom andra får bygga upp ny väggar på andra punkter. tyvärr. Kan de lite info om huset som jag byggt,ritat och kopplat. Jag har rockwool i väggarna stående 14 liggande 45tak till kallvind 120 mm , hela huset är byggt på trad. träreglar 50*150, OSB skicor för vägg + panel. Braskamin som primär värmare samt en luftsolfångare för vent. Under förra vinter anv vi ca 30 W /kvm under dygnet (Konvektor radiator på 2 KW för hela huset 50 Kvm, Radiatorn gick under ca 5-6,30 min då det värmde och sedan slog det av, detta skede under 5-6 ggr /tim) hela huset är målat med produkten som jag nämnt tidigare ************************ redigerat av moderator ***********
Färgen verkar intressant, vet du vad det är i den som gör att den sparar 24% av energin? Visst går det att öka värmeöverförungsmotståndet i väggens yta, men att komma över 1% är nog otroligt ovanligt. Vore intressant att få detta testat. Ska se vad jag kan göra...

Kondens på utsida folie... jag antar att det handlat om läckor i ångspärren parat med bristande ventilation.

Jag tror inte att folie i väggen per automatik ger sjuka hus, snarare tvärt om. Men felaktigt utfört eller om skador uppstår så är det absolut riskabelt. Jag förstår det som att du i ditt hus struntat i folie och ångspärr. Men istället valt en relativt tät väggfärg. Det kan säkert fungera om man är noga, särskilt i vinkeln tak-vägg. Där är trycket som störst och även om du har en vägg som "andas" så kommer även din vattenånga att kondensera när den tränger ut i väggen. Jag förstår det som att din vägg är otroligt tunn. 59mm mineralull... det placerar troligen kondensationspunkten i väggen allra yttersta delar och då torkar vattnet lätt bort. Men gissningsvis ska det stå 140 och då hamnar kondensationspunkten mer traditionellt inne i väggen. Där är fritt vatten mer av ett problem. Men så länge din väggfärg är tät och du har ett undertryck inne ska det inte bli några större problem.
 
Användare Ribbons är nu avstängd för upprepad reklam för "sin färg". Den har avhandlats i diverse trådar på forumet.

/Moderator
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Började ana oråd vid sista inlägget, sorry, skulle ha kollat upp bättre
 
  • Gilla
Lars Lindqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.