Tjena,
tänkte dela med mig av det senaste vitvaruhaveriet hemma.

Iförrgårs natt slutade tvättmaskinen att centrifugera.
Det upptäckte jag efter den senaste nattliga lakanstvätten (snacka om att en olycka sällan kommer ensam).
Dessutom är en stillastående tvättmaskin mest att likna vid ett hjärtstopp i systemet för en barnfamilj.
Jag skall dessutom resa bort i helgen så nu gällde att lösa detta a.s.a.p.
Jag provade alla möjliga knep med att reset på tvättmaskinen men det slutade med att motorn inte ville dra runt trumman alls. Efter lite googlande så kom jag fram till att utslitna kol var det mest troliga.
Jag var väldigt sugen på att slänga ut vårt gamla skrälle (som antagligen är 15 år) men insåg att dagens maskiner inte håller länge och de tar dessutom 3 timmar för ett normal program.
Det mest resursbesparande måste vara att göra ett reparationsförsök.

Jag följde instruktionerna på diverse filmer och sedan satt jag med ett par onekligen utslitna kol i handen.

Det finns gott om webhandlare för vitvaror på nätet men problemen med dessa är leveranstiden.
Jag bestämde mig för att kolla med en service verkstad som jag använt innan.
Beväpnad med E-nummer så ringde jag och förklarade situationen.
Servicekillen sa att om det är en Bosch/Siemens så är det troligen en standarkol som jag behöver.
Dom passar tydligen i 95% av alla maskiner och de hade såna liggande i alla sina servicebilar.

Så iväg på lunchen och köpa sen hem efter jobbet och hämta barn, laga mat, byta kolen och skruva ihop maskinen.
Nu drog den runt trumman men centrifugeringen ville inte riktigt gå upp i varv.
Det lät mer om motorn nu också men servicekillen hade sagt att den lät mer dom första tvättarna innan kolen var inkörda.

Jag stoppa i en tvätt och drog igång maskinen. En timme senare var det klar.
Men den förbenade maskinen hade inte centrifugerat.
Jag provade igen med att köra centrifugeringsprogrammet men icke, tvätten var lika blöt.
Jag började nästan att gråta. All möda för ingenting. Tanken på att lämna familjen utan tvättmaskin en helg var inget vidare
Jag diskuterade med frun som har examen i mekatronik, jag misstänkte också att kolen behövdes köra in lite mer.
Så ut med den blöta tvätten och på med 30graders program med extra allt och låg centrifugering.
Vrida ur blöt tvätt är förresten ett riktigt skitgöra.
Hjärnan gick också nu på högvarv för att komma på plan B för tvättmaskinen. Hur länge hade egentligen Elgiganten öppet och går det att få in en tvättmaskin i en V70? Kan jag lyfta 70kg själv?

Mitt natten vaknade jag med kläderna på i sonens säng. Kl 0204 gick jag ner i tvättstugan och kollade.
Jodå blött på golvet efter den droppande tvätten och maskinen hade visst gått klart.
Jag öppnade maskinen och drog runt trumman för hand. Det lät lite mindre nu.
Jag drog igång centrifugeringsprogrammet och nu så varvade maskinen villigt upp igen.

Perfekt. Nu kan jag slappna av. Maskinen funkar.

Så till er som byter kol på en gammal maskin. Det behövs lite inkörning av kolen innan den går med full effekt.
 
  • Gilla
General Bussig och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Miljöarbete på riktigt att laga såhär! Heja dig!
 
Ja, så har det varit med min Bosch tvättmaskin också, kolen är slut när den inte centrifugerar längre. Jag har t o m bytt två ggr på den vi har.
 
A
Skulle nog tro att du inte fått dit kolen riktigt
Bosch Siemens är extra knöliga
Jag har bytt några tusen kol och aldrig upplevt någon inkörning
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Menar du att den fasade sidan på kolen hamnade åt fel håll?
Hoppas inte det för nu går den och har inte lust att meckla med det som funkar.
 
A
Nu har de säkert slitit till sig
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
MultiMan
Jag har också bytt kol på en Siemens flera gånger. Behövdes aldrig någon inkörning, men jag satte avfasningen på rätt håll och polerade kollektorn lite med slippapper för att få bort gammal oxid och annan smuts.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
A
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag har också bytt kol på en Siemens flera gånger. Behövdes aldrig någon inkörning, men jag satte avfasningen på rätt håll och polerade kollektorn lite med slippapper för att få bort gammal oxid och annan smuts.
Hu jeda mig!
slippapper?
det finns ju särskilt framtagna stenar för denna typ av operation...
 
  • Haha
Destrier
  • Laddar…
MultiMan
Jag jobbar ju inte professionellt med detta, så lite smärgelduk (som var vad jag använde), fungerade utmärkt. Blåser givetvis rent med tryckluft efteråt.
 
electroluxaren skrev:
Hu jeda mig!
slippapper?
det finns ju särskilt framtagna stenar för denna typ av operation...
Skall man inte använda smärgelduk menar du?
 
A
det funkar ju men vill man ha perfekt yta så är det sten eller svarv som gäller
ofta blir ju ytan ojämn av kolslitaget och om man då vill jämna ut detta som absolut inte är nödvändigt så är en sten för ändamålet det mest adekvata att använda.
 
MultiMan
"Det funkar ju, men det är inte rätt". ;):rofl:
 
electroluxaren skrev:
det funkar ju men vill man ha perfekt yta så är det sten eller svarv som gäller
ofta blir ju ytan ojämn av kolslitaget och om man då vill jämna ut detta som absolut inte är nödvändigt så är en sten för ändamålet det mest adekvata att använda.
Nu blev jag nyfiken.
En sten?
Slipsten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.