Har ett garage som inte är klart ännu. Ska bli helisolerat värmegarage.
Vi börjar ju gå in i den fuktiga perioden nu och har lite bildelar m.m. som man ser börjar få lite sån där gyllenbrun yta på nakna metallytor. Tänkte kolla om det skulle gå att använda en portabel AC som luftavfuktare iaf nu i höst? Eller gör det någon som helst skillnad alls? Eller tänker jag fel..?

Mvh Jonas

Portabel AC-enhet i ett rum, slang ansluten till fönster, bredvid en katträd och en växt på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du kyla ner garaget samtidigt som luftfuktigheten minskar? AC'n fungerar sämre ju kallare det blir i garaget. Tycker det är bättre att satsa på en bra avfuktare istället som värmer en del samtidigt som den avfuktar luften. Bra att ha i garaget när bilen kommer in regnvåt, snöig eller man tvättat bilen. Torkar upp tills nästa dag.
 
J Josth skrev:
Vill du kyla ner garaget samtidigt som luftfuktigheten minskar? AC'n fungerar sämre ju kallare det blir i garaget. Tycker det är bättre att satsa på en bra avfuktare istället som värmer en del samtidigt som den avfuktar luften. Bra att ha i garaget när bilen kommer in regnvåt, snöig eller man tvättat bilen. Torkar upp tills nästa dag.
Nej, det kommer att bli kallt i garaget i höst ändå. Det är just luftfuktigheten jag vill ha ner en aning. Inget alarmerande för själva bygget på något sätt, men har lite bilgrejer med bultar och naken metall som börjar få den där gyllenbruna rostfärgen på sig. Tänkte mer om man kunde utnyttja ACn till detta som en tillfällig lösning iom att garaget inte är färdigt invändigt ännu. Ska in en luftvärmepump tids nog, men är ett tag till.

Om det nu inte skulle funka, tips på avfuktare?

Mvh Jonas
 
Kör själv med en Woods ED50 för avfuktning och har kopplat den till avloppet i garaget. Har bra kapacitet efter biltvätt då det också blir relativt varmt efter att man spolat bilen med ljummet vatten. Sedan har jag en luftluftvärmepump på väggen för uppvärmningen av garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.