Sliten rörisolering på värmepumpsrör vid en röd vägg och ett gult kabel på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej, vad behöver jag tänka på när jag ska byta isoleringen till värmepumpen utomhus?
Denna på Clas Ohlson .. funkar ? https://www.clasohlson.com/se/Rörisolering/Pr441375015

Eller finns det någon specifik isolering som rekommenderas?
// Cecilia
 
  • Gilla
Jason ZahlagofJasontdk12
  • Laddar…
R
Är det en split du har , dom rören ser inte ut att vattenrör , det är väl gas i dom som syns och behöver inte isoleras mer än är nu
 
  • Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
A
nä precis varför isolera dessa?
de är ju hela o rena

clas isolering är inte till för vätske gas rör
du skall ha armaflex af3
 
  • Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
(efter lång reaktionstid ;))

De är delvis slitna, så jag ville åtgärda detta. Tänkte, för att undvika krångel, att jag skulle kunna byta bara denna, ej täckta, del av isoleringen av rören genom att skära isolering långsides och sätta på. Gissar att det påverkar egenskaperna. Synpunkter på åtgärd?

- Armaflex, a3, tack för detta!
 
Fåglarna gillar att hacka loss bitar av isoleringen. Även långvarig UV-strålning av ljuset kan förstöra isoleringen. Har själv bra erfarenhet av isolertejp 50x3 mm som lindas utanpå och på rören/kopplingarna under kåpan. Sedan lindar man PVC-band 50 mm utanpå som skalskydd. Finns på t.ex. http://www.entradeshop.se/Produkter/Installationsmaterial/Tejp men måste köpas via någon installatörsfirma eftersom de inte säljer direkt till privatpersoner.
 
  • Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
A
C CeciliasHus skrev:
(efter lång reaktionstid ;))

De är delvis slitna, så jag ville åtgärda detta. Tänkte, för att undvika krångel, att jag skulle kunna byta bara denna, ej täckta, del av isoleringen av rören genom att skära isolering långsides och sätta på. Gissar att det påverkar egenskaperna. Synpunkter på åtgärd?

- Armaflex, a3, tack för detta!
armaflex finns i färdigslitsade längder med applicerad tape, mycket lätt att få dit.
fast i ditt fall skulle jag inte bry mig om att byta isolering då skadorna är obetydliga
 
  • Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
Hej! Lånar denna tråd lite för att fortsätta på samma ämne. Om vi som i mitt fall hade fått 2-3 sträckor om ca 5 cm/st med blottat kopparrör. Det är minus ute och röret är varmt. Jag gissar ju att det påverkar uppvärmningen negativt genom att det läcker värme därifrån.

Vad kan man laga dessa små skador med om man inte vill byta ut all isolering? Tack!
 
Tejpa flera lager isolertejp på skadan. Sedan linda om löst och försiktigt med bred eltejp.
 
  • Gilla
RobbanLT
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.