electroluxaren skrev:
Okay nu sänker jag mig så lågt att jag når ned till tangentbordet och verkligen nå botten.
  • hyresrätt - inte ditt skåp - du har inte rätt att göra någonting med det inte ens att tillkalla tekniker. du kan bara felanmäla till hyresvärden.
  • Du uppger inte vad det är för modell eller PNC vilket gör att det är omöjligt att veta vad detta skåp har för ursprung. electrolux twintech är samma sak som att säga att jag har ett husqvarna opal, opal har nästan alla produkter namngetts från 80-talet. PNC och serienummer är tvingande att ange för att en Electrolux tekniker skall åka ut på hembesök.
  • fläkten fungerar normalt ungefär som du beskriver men det är andra parametrar som triggar. Gångtiden är normal för kompressorn.
  • Ljudet är svårt att härleda då mycket övertoner försvinner i ljudupptagningar. Nu beror det på vart skåpet kommer ifrån för att veta vad detta ljud är. Det kan vara lager ljud typiskt Kina, det kan vara att propellerbladet lossnat från axeln typiskt Ungern, och det kan vara att propellern går i is, alla dessa förhållanden kan medföra olika ljud. Nu har ju teknikern uppmanat dig att frosta av frysen för att utesluta den senaste möjliga orsaken dvs att propellern går mot is. Om du har gjort en fullständig manuell avfrostning, dvs. att du har separerat skåpet från el-matningen (dragit ur sladden) samt lämnat dörren till frysen öppen i två dygn och ljudet efter ny driftsättning ( tryckt tillbaka stickproppen i uttaget) är borta eller radikalt ändrat karaktär så är orsaken onormal isbildning. Denna överdrivna isbildning kan bero på många olika saker men isbildning är mer frekvent i år med denna sommar än tidigare år.
  • Du har inte nämnt något om ojämn temperatur eller anomalier i kyl-delen vilket skulle kunna ge fler/andra orsaker.
  • Det framgår inte av ljudklippet något utpräglat lågfrekvent ljud, ett slikt ljud torde härstamma från kompressorn.
  • I och med att jag inte vet vad du har för skåp kan jag inte förmedla vad dessa kontakter kopplar ihop. Märk väl att alla egna ingrepp förbrukar eventuell kvarstående garanti. Att koppla bort fläkten är en väldigt obra sak att göra då kylan helt eller delvis uteblir.
Jag hoppas att detta ger dig lite mer insikt i felsökningen.
Återkom gärna med PNC så kanske jag kan komplettera med mer information.
Tjao, men i ett rätt så stort forum så får man väl kanske räkna med att alla inte är kylskåpstekniker.och om det innebär att du måste sänka din från kompetens för att förklara så är ju det schysst.

  • Givetvis har jag felanmält och fått klartecken att ta det med electrolux annat vore ju konstigt.
  • Pnc: 925034588-0
  • Ja jag gjorde alla dessa åtgärder när jag avfrostade frysen. Fläkten levde om lika mycket vid uppstart Men med tanke på den varma sommaren så är det inte helt orimligt att det bildats is nu. Kompressorns ljud känner jag igen och den är förvånansvärt tyst.
  • Jag ska inskaffa en termometer och kika, men jag upplever inte att det är ojämn temperatur. Mycket möjligt att frysen har det.
  • Ljudet jag spelade in var när fläkten i frysen levde om som värst..annars är det ett dovt ljud med låg frekvens som fortplantar sig genom frysdörren och färdas väldigt långt. Kompressorn låter samtidigt men den surrar mest. Dvs när jag öppnar frysen så hör jag ju var ljudet kommer från.
  • Givetvis hade jag inte tänkt koppla bort något från kylen, jag skrev ganska mycket i affekt i inlägget efter han halvt sömnös natt.
 
Upplever du en försämring? Har den tidigare fungerat bättre i detta avseende?
 
torbeno torbeno skrev:
Upplever du en försämring? Har den tidigare fungerat bättre i detta avseende?
Jag upplever en försämring så tillvida att det dova ljudet nu fortplantar sig och har blivit mer dovt. Har aldrig blivit störd i sovalkoven
 
A
Det ser ut som att nästa steg skulle bli att titta i frysens kylmodul.
orsaken till ljudet borde gå att få fram däri.
men detta är ett riktigt skitjobb på dessa ungerska skåp, så jag kan förstå om inte teknikern är intresserad att göra detta.
Jag skulle gå in med planen att byta komplett fläkt. under resans gång ser man om det är is eller något annat i vägen eller om det bara är lagren. Jag tror fortfarande att det är is som spökar inte minst då det är väldigt vanligt på dessa skåp. i såfall kan programvaran behövas bytas och / eller överhettningsskydden.
 
electroluxaren skrev:
Det ser ut som att nästa steg skulle bli att titta i frysens kylmodul.
orsaken till ljudet borde gå att få fram däri.
men detta är ett riktigt skitjobb på dessa ungerska skåp, så jag kan förstå om inte teknikern är intresserad att göra detta.
Jag skulle gå in med planen att byta komplett fläkt. under resans gång ser man om det är is eller något annat i vägen eller om det bara är lagren. Jag tror fortfarande att det är is som spökar inte minst då det är väldigt vanligt på dessa skåp. i såfall kan programvaran behövas bytas och / eller överhettningsskydden.
electroluxaren skrev:
Det ser ut som att nästa steg skulle bli att titta i frysens kylmodul.
orsaken till ljudet borde gå att få fram däri.
men detta är ett riktigt skitjobb på dessa ungerska skåp, så jag kan förstå om inte teknikern är intresserad att göra detta.
Jag skulle gå in med planen att byta komplett fläkt. under resans gång ser man om det är is eller något annat i vägen eller om det bara är lagren. Jag tror fortfarande att det är is som spökar inte minst då det är väldigt vanligt på dessa skåp. i såfall kan programvaran behövas bytas och / eller överhettningsskydden.
Jag tänkte lite samma angående frysmodulen i sig. Teknikern kikade lite på den och försökte öppna den lite lätt, men den verkar vara fastsatt på ett mer än komplicerat sätt.

Jag ska testa frosta av frysen ännu en gång, ordentligt, och se om det blir nån skillnad.

Tack för informationen.
 
A
En riktig tekniker från electrolux vet hur man gör.
Men det är väldigt pyssligt att få tillbaka den rätt
 
electroluxaren skrev:
En riktig tekniker från electrolux vet hur man gör.
Men det är väldigt pyssligt att få tillbaka den rätt
Har mätt temperaturen i frysen nu och den varierar rätt så mycket. När kylinsatsen precis har gått så ligger den på ca -20 grader. Efter en timme har temperaturen stigit till - 14 och då startar kylinsatsen igen för att sänka till -20.
Är detta ett normalt förfarande för en modern frys?
 
A
Det blir ju 17˚C +- 3˚ det är ju funkis i Ungern så varför inte här?
 
electroluxaren skrev:
Det blir ju 17˚C +- 3˚ det är ju funkis i Ungern så varför inte här?
De där ungrarna, de kan sin sak dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.