Fluffe skrev:
Ja jag har kontaktat installatör/serviceman för 2,5 mån sedan... vem vet när de kommer
Har de inte kommit än :surprised:! Då hade jag kontaktat IVT direkt. Risken finns ju att värmepumpen tar skada.
 
Vår 495 var sådan när vi körde igång den första gången och det berodde på att den "stått och rostat fast" i cirkulationspumparna innan den blev monterad hos oss.
Det gav en massa olika larm om temperaturer och motorskydd m.m.

Men detta verkar ju inte vara fallet hos dej då du kört din pump i ett tag (fast jag skulle nog ligga på och ringa IVT lite oftare ( typ 1-2 ggr /vecka)så det händer något)
 
Hej
Jag har också haft problem med givare på min ivt490 som började visa helt fel värden varför pumpen/pannan började bete sig konstigt. Jag var i kontakt med firman som har installerarat pannan och de bytte då ut samtliga givare i pannan eftersom tydligen var det ett känt problem att en viss leverans av ivt490 hade dålig konstruktion på dessa. Min ivt är tillverkad nov02. Det är 2års garanti på ivt så kolla upp när den är tillverkad. Det finns en skylt innanför locket med tillverkningsår.
 
Eldaren skrev:
Det är 2års garanti på ivt så kolla upp när den är tillverkad. Det finns en skylt innanför locket med tillverkningsår.
Garantin brukar gälla från installationsdatumet inte tillverkningditot.
 
om givarna är ur funktion så är det inte mycket att göra , det är ju bara att ringa ett serviceombud och få dem utbytta, att du har en hetgas temp på 140 grader låter konstigt då 490:n bryter för hög hetgas vid 135grader.

Och det är INTE normalt, du bör inte ha en hetgas över 120 grader eftersom oljan förlorar sina smörjande egenskaper över denna temp.

Motorskydd uppstart uppstår när pumpen inte klarar av att höja hetgastempen med 5 grader på 1 minut (om jag inte minns fel, det är olika beroende på vilken version av regon du har) vilket i sin tur kan bero på att givaren är trasig eller att du har väldigt kallt vatten i tanken=>låg kondensering=>för kall suggas och pumpen därogenom inte klarar av att höja tempen tillräckligt snabbt, kan även bero på fel köldmediemängd, jag skulle kräva att service ombudet kom ut och gjorde in injustering av överhettning samt underkylning på den.
 
Vojne, Vojne...

Same shit different city.

Min garderob står och larmar för Hög GT3:3, Motorskydd och tillskott ur. Bara att kvittera - den går ju ändå, utom vid motorskydd då är det bäst man inte är på långsemester.

Ringde ett serviceombud och bad om garantirep i måndags. Killen kommer på fredag - han hade kommit samma dag om jag varit helt utan varmvatten. OK service.

Vid hög GT3:3 så dunkar den på och värmer golvvärmevattnet till över 60 grader (solen skiner och det är 20 grader såväl ute som inne), slår ifrån tills temperaturen sjunkit till 58 grader, så drar den igång igen. till o från med 20 minuters intervaller.

Men vad är tillskott ur?
Och vad är Motorskydd utlöst för oss som inte har inbyggd gaspanna. (Antog att det är något dyligt när det snackas om kompressortemperaturer på över 100 grader. Min VP ligger mellan 60-80 grader i kompressorn)
 
Tar tillbaka kommentaren om gastemperaturen, servicekillen sa att den bryter vid 125 grader, men att över 100 grader ses som ovanligt.

Det var fel på givaren GT3:2.

Den sa att temperaturen var 47 grader mitt på beredaren men instickstermometern visade 60 grader.

Detta betyder att:
1. Tillskott går in för att värma varmvattnet trots att det redan är tillräckligt varmt.
2. Värmevattnet som ligger i den andra manteln (80lit) blir för varmt när pumpen tvingas värma varmvattnet efterssom VV är prioriterat.

Dessutom så ska en begränsning ställas in om man har golvvärme. GT3:3 begränsning - börja begränsa vid 38 grader och max temp på värmevatten 43 grader.

Ser fram mot sjunkande elkostnader!

Jobbet tog 1 timme och han bytte alla tre givarna på en gång. De nya var i rostfritt och de gamla av koppar.

Om intresse finns så kan jag lägga ut info om hur man kontrollerar att sin GT3:2 fungerar.
 
Intresse finns :)
 
Jag kan inte lägga in bilder i forumet för jag har ingen sida att länka från. Men det går ju att lösa via e-mail.

Skicka ett meddelande till mig med er e-mail så skickar jag lite info om hur det går till med bilder.
 
Jag kan ordna så du kan lägga upp bilderna och länka till dom här om du vill. Skicka ett private mess isåfall ..
 
Min 495:a har också roat sig med att larma. Larmtexterna som visas är inte precis i klartext ::) Pressostat LP? Vidare var det 70 grader i inkommande spritblandat vatten från berghålet och kompressorn kom bara upp i 44 innan larmet gick. Nog för att helvetet kan närma sig men 70 grader i ett hål i berget som är 150m? ???

Well, jag fick klura lite och kom nog på till slut att matningspumpen för berghålet var "tomkörd". Pressade således i lite mer vatten i expansionstanken och öppnade något det stod avluftning på. Det behövdes inte mycket tryck och så började allt fungera som vanligt igen. Jag skruvade även av den lilla bulten/pluggen bak på pumpen och även där pös det ut luft.

Nu får vi se vad nästa larm har för fin "förklarande" text..
Manualen till pumpen är som vanligt hur kass som helst. Det har inte hänt mycket på den fronten sedan vi byggde sist för 15 år sedan...
Hälsar Ingvar
 
LB skrev:
....Min garderob står och larmar för Hög GT3:3, Motorskydd och tillskott ur. Bara att kvittera - den går ju ändå, utom vid motorskydd då är det bäst man inte är på långsemester.

Ringde ett serviceombud och bad om garantirep i måndags. Killen kommer på fredag - han hade kommit samma dag om jag varit helt utan varmvatten. OK service.

Vid hög GT3:3 så dunkar den på och värmer golvvärmevattnet till över 60 grader (solen skiner och det är 20 grader såväl ute som inne), slår ifrån tills temperaturen sjunkit till 58 grader, så drar den igång igen. till o från med 20 minuters intervaller....
Vad var det för fel? Jag har oxå fått medd Hög GT3:3 så jag är också lite fundersam....

/Jonte
 
om pumpen larmar på hög gt3:3 så betyder det att tillskottet inte gått ur när det ska, beror troligen på att någon givare inte är helt ok, se till att serviceombudet byter alla givare till den nya rostfria varianten om du redan inte har dessa.
 
Ska försöka ge en förklaring till hur Hög GT3:3 kan kontrolleras. Åtgärden däremot kanske man inte ska göra själv.

1. Min service kille sa att deras tempmätare är kassa från början, och att han hade bytt väldigt många på IVT 490 iaf.

Börja alltid med att avlufta värmesystemet med denna manick: (förutsätter att den är högsta punkten)
avluftning.jpg

sen kolla manometern i golvhöjd:
manometer.jpg

Om inte detta hjälper så låna en sån här:
probetemp.jpg

Kolla av temperaturen i displayen för varmvatten GT2:2.
Skär upp isoleringen som ett L där jag skrivit 2 på tejpen i bilden:
beredaren.jpg

Leta efter den här:
gt3_2.jpg
Stick in instickstermometern där kopparblecket sitter och jämför.

I mitt fall skilde det 13 grader. Displayen visade 47 grader och kontrolltermometern 60 grader - denna höga temperatur smittar av sig till den yttre manteln för värmevatten som är maximerad till just 60 grader. Över 60 grader så får man larm för hög GT3:3.

Skulle temperaturen nu diffa en del ring serviceombudet och begär utbyte på garanti - oavsett hur länge ni haft pumpen så borde detta gå iom att de vet att detta är att fel från början.

puuh. Hoppas att våra modemanvändare inte straffar mig nu :-;
 
Tackar för bra info ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.