Hej ska renovera ett badrum i en bostadsrätt och har nu fått en offert.
5kvm badrum, varav 2x gipsvägg 2x betongvägg (sitter väv på alla 4 väggar)
det som jag ska göra själv är riva ut duschblandare, vattenrör, toalettstol, handfat & blandare, dörrfoder, lampan, strömbrytaren till lyset och våtrumsmattan (golv).

det som firman ska göra är
Leverans och montering plastmatta golv och vägg
bredspackla alla väggar.
flytta brunnen ca 20cm så jag får 45x45cm (badrummet var byggt för badkar innan)
rördragning
lägga in ny tröskel

Arbetskostnad efter rotavdrag 24 937kr
Material 21 798kr
Totalt 46 735kr

Nu tillkommer ca 4000kr i arb+mat kostnad (innan rot) för flytspackling då det inte var tänkt att jag skulle flytta brunnen i början.

Fick även ett pris på att sätta in nytt innertak + 6 spotlights
Elkostnad 7375kr (efter rot) ink material 6 spotlights
Snickare för sänka tak 9659kr (efter rot) ink material

Så totalt ca 65769-67769kr (beroende på vad de blir efter rot för själva flytspacklingen)

Är det värt att sätta in 6 spotslight för 17.000kr (efter rot)?
är totalkostnaden för hela badrummet rimlight?
 
S
Det är alldeles för dyrt. Jag gjorde ett lika stort badrum nyligen, där de spacklade väggarna, flytspacklade golvet, flyttade golvbrunn och satte våtrumsmatta på vägg och golv inklusive bård. Jag betalade 25000 efter rot inklusive allt material där även golvbrunn och lite andra rör ingick,
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Är inte materialkostnaden lite hög för matta + spackel och det som behövs?
 
Jag har ingen aning. jag har kollat med 5 olika och denna killen Har gett lägst offert, De ingår golvmatta, våtrumstapet, rör, kopplingar, spackel, tröskel, ny brunn

ifall jag ska ha spotslights så kostar det 17 tusen extra
 
Avloppet brukar bostadsrättsföreningar stå för då det är deras ansvar.
 
Kanske bor i en sämre förening isåfall. Har frågat ifall de står för brunnen men det gjorde dom inte.
 
BirgitS
Biljettblock Biljettblock skrev:
Är det värt att sätta in 6 spotslight för 17.000kr (efter rot)?
Jag tycker inte det nu, lika lite som när vi renoverade ett badrum 2011 och offerten var på 20 000 kr för det (tror det var 7 kvm badrum).
Men 6 spottar på 5 kvm låter mycket, borde räcka med 3 eller 4 bra.

Biljettblock Biljettblock skrev:
flytta brunnen ca 20cm så jag får 45x45cm (badrummet var byggt för badkar innan)
Själv tycker jag att det är rätt bra om brunnen inte är i mitten av duschen för då slipper man stå på brunnen.

För övrigt tycker jag att det är ett lågt pris. Är mattläggaren GVK-auktoriserad och uppfylls Säkert vatten?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte det nu, lika lite som när vi renoverade ett badrum 2011 och offerten var på 20 000 kr för det (tror det var 7 kvm badrum).
Men 6 spottar på 5 kvm låter mycket, borde räcka med 3 eller 4 bra.


Själv tycker jag att det är rätt bra om brunnen inte är i mitten av duschen för då slipper man stå på brunnen.

För övrigt tycker jag att det är ett lågt pris. Är mattläggaren GVK-auktoriserad och uppfylls Säkert vatten?

Då kasnke jag sätter in spotslights ändå var nära på att strunta i det, men har inte riktigt bestämt mig ännu. om jag kör 6spottar borde jag klara mig utan lampa vid spegeln? jag tänkte köra en vanlig spegel vid handfatet.

Ja, jag har kollat upp att dom finns på GVK's hemsida och har en kopia på deras cetifikat
 
BirgitS
I så fall är det väldigt viktigt var spotten vid handfatet sitter så att ansiktet blir upplyst och inte ovan- eller baksidan av huvudet vilket gör att man inte ser ansiktet i spegeln. Du kan kolla själv genom att hålla en ficklampa ovanför huvudet när du står framför en spegel i ett mörkt rum.

Hide-a-lite rekommenderar 1 spott per 1,5 kvm golv i badrum i sin guide, och sen kan det minskas om man har annan belysning som särskild spegelbelysning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.