Villa Kristina av Gert och Karin Wingårdh sluter sig utåt mot insyn där på halvön i sydvästra Göteborg, men den är desto större inåt. Vi får en fingervisning om vad huset kan ha kostat att bygga.

Du kan läsa artikeln här: Villa Kristina av Gert och Karin Wingårdh
 
  • Gilla
Hannibal65
  • Laddar…
S
Häftigt, men varför det otroligt fula nätet som räcke? Varför inte nått mer smäckrare som gick i husets linjer och form? Nu ser det ut som en inhägnad gjord lite på höft för att hindra nått barn från att ramla ner.
 
  • Gilla
Karl August och 3 till
  • Laddar…
simplitz skrev:
Häftigt, men varför det otroligt fula nätet som räcke? Varför inte nått mer smäckrare som gick i husets linjer och form? Nu ser det ut som en inhägnad gjord lite på höft för att hindra nått barn från att ramla ner.
Själv fick jag en flashback till hur man inhägnade 70-talets skolgårdar med dessa metallnät. I övrigt ett härligt hus!

" Köksbordet, som Anders själv har beställt, är 8 meter långt." Ses det som en prestation att själv kunna beställa - eller ska det egentligen stå "själv har byggt" alt "själv har konstruerat"?
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
Ovanligt fin altanmiljö, både skyddad och öppen.

Synd på hönsnätet på taket och ståltrappan till kontoret som jag upplever som väl brant(?).
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Fan vad fint! Nog det finaste jag sett av Gert Wingårdh. (y)!
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
April Skies April Skies skrev:
Fan vad fint! Nog det finaste jag sett av Gert Wingårdh. (y)!
Det säger lite om nivån på vingårds övriga verk... ;). Tycker det var rätt intetsägande, men visst sticker det ut mer än funkis kataloghus...
 
  • Gilla
Långfarare och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
ståltrappan till kontoret som jag upplever som väl brant(?).
Väl brant?
För mig ser den helt livsfarlig ut!
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Väl brant?
För mig ser den helt livsfarlig ut!
Jag skulle inte ens vilja kalla det för en trappa, snarare en stege eller ännu hellre en lejdare.
 
  • Gilla
Långfarare och 5 till
  • Laddar…
R
Millitärbarack alla östtyskland.
Undras om man hade kunnat få byglov om det inte vore för namnet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Tar man bort skyttevärns tornen och hönsgården på taket så skulle detta hus ha potential.
Ute trappan täcker många fönster och förstör hela innergården.
Det känns inte som det är Gert som haft vetot i detta hus.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Skulle inte vilja bo i detta fula hus om jag så fick bo där gratis. En utomhustrappa som är en stor klumpeduns ändå är den så smal så bär man på nåt när man går i den får man gå sidledes i trappan. Livsfarlig stege upp till loften som ser ut som skyttevärn utifrån, ditsatta på toppen av en skokartong. Vedervärdig hus enligt min mening.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Ganska dålig arkitekt om beställarna har sökt ett hus för 4 Mkr och det landar på 10 Mkr, säger en del om Arkitektens koll på totalkekonomin.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Inte ett hus i min smak, tycker det känns himla tråkigt.

Grått och trist upplever jag huset som och sen gör inte renstängslet saken bättre.

Kollar mycket på grand designs och då måste jag säga att brittiska arkitekt är ljusår bättre än våra svenska som aldrig tar ut svängarna.
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
Jättefint! Någon som vet hur man kan göra eller köpa egna ytterdörrar som kläs med panel? Syns tydligt på en av bilderna här.
 
I
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Ganska dålig arkitekt om beställarna har sökt ett hus för 4 Mkr och det landar på 10 Mkr, säger en del om Arkitektens koll på totalkekonomin.
Fast det står inte att det kostade 10milj. Det står att det ser ut som att det kostar så mkt men blev lite dyrare än budgeterade 4milj.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.