Ska borra hål i berg för att där slå ner en galvad expander med fästögla på, för att där låsa fast min båt i. Vart kan jag köpa en sådan?
 
R
A arvid53 skrev:
Ska borra hål i berg för att där slå ner en galvad expander med fästögla på, för att där låsa fast min båt i. Vart kan jag köpa en sådan?
Seasea, hjertmans, watski.
 
R
Googla på bergögla
 
  • Gilla
arvid53
  • Laddar…
R
Finns bergöglor med kil som är bäst att fästa för det du ska ha .
Tänk bara på att öglan ska vara helsvetsad annars går den sönder ( skevar )
när du slår ner den
Och ska luta lite bakåt från dragriktningen .
 
R RapidSledge skrev:
Googla på bergögla
Tack för detta.
 
R
Har du en 19mm bergögla välj ett 20 mm borr osv...

Borra och gör rent hålet o testa så att bergöglan går in så långt det går, dvs ringen skall gå mot berget. När du sen sätter i kilen i bergöglan och bankar på så kommer det ända bli ett avstånd mellan ringen o berget.
 
R
R RapidSledge skrev:
Har du en 19mm bergögla välj ett 20 mm borr osv...

Borra och gör rent hålet o testa så att bergöglan går in så långt det går, dvs ringen skall gå mot berget. När du sen sätter i kilen i bergöglan och bankar på så kommer det ända bli ett avstånd mellan ringen o berget.
Är inte säker på 20 mm är lagom , snarare 22 , mellan 19 och 20 är det bara 0,5 mm för exspandering
på varje sida och kilen fodrar minst 4 mm för att tränga in i slitsen på bulten
för att fastna bra och inte sitta med 2 mm in i slitsen , kilen bör sitta så den är minst 1/3 in av sin längd inslagen
 
R
R rävlyan skrev:
Är inte säker på 20 mm är lagom , snarare 22 , mellan 19 och 20 är det bara 0,5 mm för exspandering
på varje sida och kilen fodrar minst 4 mm för att tränga in i slitsen på bulten
för att fastna bra och inte sitta med 2 mm in i slitsen , kilen bör sitta så den är minst 1/3 in av sin längd inslagen
Beror på vad du har för kraft i armarna...
Har bankat ner ett antal o jag vill ha så lite glapp högre upp som möjligt.
Kil 19mm bergögla på bilden.
 
  • En 19mm bergögla mäts med ett måttband, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.