Är i full färd att förbereda vardagsrummet för en ny tv vilket innebär dold kabeldragning, då är jag är allergisk mot synligt hängande kablar. Till synes på bilden så kommer det att bli två stycken apparatdosor 90cm över golv. En för 230V el, samt en för HDMI.

Vägg under renovering med utsatta el- och HDMI-dosor för TV-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som slog mig när jag parallelt letar lämpliga kandidater för nyinköp av tv (LG Oled 55" ligger bra till) är att dagens tvapparater har en rätt rejäl "haka" för att sedan smalna av uppåt.
Sidoskiss av en TV med markerade områden där "hakan" breddas, indikerar förberedelse för kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan av en LG OLED TV med "haka" och anslutningsportar, infällda uttag kan bli hinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då jag vill placera tvn ca 70cm över golv från nedkant av tv hamnar mina uttag mitt i "hakan" vilket jag antar kan innebära problem med kabeldragningen...? Jag vill ha ett väggfäste som är ganska så slimmat, men utan att gå till överdrift.

Innan jag har satt igen väggen finns möjlighet att flytta båda dosorna en bit längre upp så dom hamnar bakom tvn's smala del, om det skulle behövas. Finns det någon som har gjort samma typ av installation, och kan uttala sig om två stycken låga infällda uttag får plats utan problem? Och/eller finns det något annat jag bör tänka på?

Alla mottages tacksamt!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Håller på med samma sak, men jag valde 25mm slang för media, har gjort en liten "låda" som kommer att vara bakom tv skärmen. Där ström och media går till. Kan lägga upp en bild på det, om det skulle vara en idé.
 
Müssli Müssli skrev:
Du kan ju fälla in en telebox och sätta uttaget inne i boxen. Tänk på att använda en slang som är tillräckligt grov för HDMI-kontakten.
[länk]
1 Skalman65 skrev:
Håller på med samma sak, men jag valde 25mm slang för media, har gjort en liten "låda" som kommer att vara bakom tv skärmen. Där ström och media går till. Kan lägga upp en bild på det, om det skulle vara en idé.
Oj, låter faktiskt som en riktigt bra lösning!

Hur fungerar teleboxen? Jag behöver ett uttag för en euro-stickkontakt från tvn och genomföring för hmdi. Ska allt detta anslutas inne i boxen? Rymmer den insatser för tex eluttag och hela boxen är försänkt inne i väggen med någon form av täcklock över?

Är det overkill att även dra antennkabel/uttag och uttag för RJ45 (antennuttaget kommer jag dock inte att använda...) för att samla allt bakom tvn?

Skalman65:

Bomba gärna på med bilder så jag får lite inspiration :)
 
La in 3 medie slangar, dels för att kunna dra fram tp kabel från källaren, sedan 2 för att kunna dra kabel till två olika ställen i rummet för tillfället så är planen att använda dem till högtalarna. Det svåra som jag tyckte när jag planerade upp var, vad behöver jag för framtiden... Bilder kommer till helgen, är på en semester-tripp
 
  • Gilla
Floppman
  • Laddar…
M mxyzptlk skrev:
Är det overkill att även dra antennkabel/uttag och uttag för RJ45 (antennuttaget kommer jag dock inte att använda...) för att samla allt bakom tvn?
Nej det är det väl inte. Har du redan uttag så är det ju redan "fult" och lika bra att få allt till samma ställe. Detta förutsatt att exv. ditt nätverk skall in i TVn och inte in där andra ändan av HDMI-kabeln mynnar ut.
 
När du ändå håller på dra allt du kan komma på:
230V
Hdmi (en om du kopplar till receiver ,flera om du kopplar alla källor till tvn )
Nätverk
Antenn
Kanske ett extra tomter eller två

Jag har en sådan LG oled 55 du beskriver.
Kontakterna sitter på sidan så inkräktar inte på djupet ,men du bör fälla in uttagen i väggen om möjligt. Mkt bra tv, rekommenderar starkt! Eller 65 om du har råd .
Den jag hade innan var en Sony ex1 som var trådlös, dvs alla kopplingar till en separat box som kunde gömmas undan och sedan proprietärt radiogränssnitt mellan box och tv. Tyvärr var den dyr och bilden inte speciellt bra. Men full pott på estetiken .
 
Har precis bytt tv och köpte en Samsung där dom har en lös låda där all HDMI, USB osv finns så det till Tv:n bara behövdes tre kablar. Ström, Ethernet (vilket tyvärr saknades i anslutningslådan) samt kabeln till anslutningslådan. Väldigt smidig lösning måste jag säga så slipper man lyfta ner Tv:n varje gång något ska ändras.

Då jag bor i en 70-tals låda utan isolering i väggarna gjorde jag bara två hål i väggen, bakom tv samt bakom tv-bänken och fiskade igenom kablarna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Så gjorde jag med teleboxen. Elektrikern drog fram och skruvade ett uttag inuti boxen samt drog jag fram nätverk och tv antenn.

Ligger en liten Intel NUC i den lilla plats som blev över

Elektrisk telebox öppen på vägg med uttag och kablar framdragna, vid byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum med TV på vägg ovanför vit hylla med dekor, växter, Intel NUC och ramar med stadsmotiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Haraldee och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för TV box?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för TV box?
Förstår inte riktigt?
 
Den infällda boxen i väggen, är det en färdig komponent man kan köpa?
 
richardtenggren
Hur ser det ut med uttag monterade? :)
 
Jag har satt 3 uttag bakom tv, el ethernet och en dosa för hdmi.
Hdmi uttaget har jag kapat ur i botten och gjort en kanal i väggen med 2 regler ner till uttagen undertill där jag tänker mig ha en liten bänk för att gömma reciever, tv-spel osv. Där har jag även satt uttag för högtalare som ja dragit vidare till alla hörn av rummet.
Så 3 uttag bakom tv och 5 uttag nere
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.