Nej nej nej, ingen isolering! Det e hela grejjen, vermikulitbetongen isolerar så bra i sig själv!
Utomhusugn av vermikulitbetong utan isolering med öppen eld och pizza inuti, på en tillfällig träställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund skiva av trä placeras framför en igångsatt ugn med bakande bröd inuti, ingen isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
M MayaLisa skrev:
Jag kör på samma spår , gymboll och vermiculit : [länk]
Grymt snyggt!
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
J johanras skrev:
[bild]
@johanras, har en fråga om dina valv/skorstensöppning. Du har ju två valv, det innersta med halva tegelstenar, det yttre med hela. Det ser ut som att luckan vilar mot det inre, men var är öppningen upp till skorstenen? Det ser ut som att det är i det yttre, men då är ju skorstensöppningen utanför luckan?

Du har inget tak över din ugn, fungerar det bra? Har för mig att jag sett någon påstå att det är nödvändigt, men det verkar ju inte så? Själv vill jag bara bygga tak om det verkligen behövs.
 
  • Gilla
GVL
  • Laddar…
J johanras skrev:
Köpte kalk, sand och cement från Beijer, kakelugnsleran från kakelugnsbyggare. Det gick knappt 20kg av kalk, lera och cement vardera. Stenarna köpte jag riktigt eldfast tegel gjort i Höganäs, via återförsäljare. Helsten standardformat ca 220x110x65mm kostade runt 50kr har jag för mig. Det blir dyrt och gick uppåt 10k bara för stenen, men tycker det är värt det för att slippa eventuella problem särskilt när man lägger så mycket tid på arbetet. Det blir rejält varmt i ugnen ska man tänka på. Kanske skulle vanligt tegel duga men jag kände inte för chansa och vad jag ser på FB kör alla eldfast. Vilken dimension har du tänkt dig?
Vilket underbart bygge! Vackert jobbat, skönt att se någon bygga med lite mer *host* smak än amerikanerna på FB. :)

Angående det eldfasta teglet. Det från Höganäs är hårdbränt, och har högre värmekonduktivitet än de som generellt rekommenderas - potentiellt med följd att bröd- och pizzabottnar tillagas för fort i jämförelse med resten. Är de något du upplevt? Är det värt att skaffa ett annat tegel till bakytan tror du?
 
A arkTecko skrev:
Vilket underbart bygge! Vackert jobbat, skönt att se någon bygga med lite mer *host* smak än amerikanerna på FB. :)

Angående det eldfasta teglet. Det från Höganäs är hårdbränt, och har högre värmekonduktivitet än de som generellt rekommenderas - potentiellt med följd att bröd- och pizzabottnar tillagas för fort i jämförelse med resten. Är de något du upplevt? Är det värt att skaffa ett annat tegel till bakytan tror du?
Man pratar ju om att mängden "alumina" påverkar, men jag tror att Höganäs har olika varianter de med.... Köper man de eldfasta tegel som finns på byggvaruhuset brukar de vara någonstans mitt på skalan .... Något man absolut inte vill ha är isolerande eldfast tegel...
 
  • Gilla
Timey
  • Laddar…
Allt som säljs i Sverige som "eldfast" verkar vara väldigt hårt och kompakt - värmekonduktiviteten skjuter då också i höjden, jag har bara hittat produkter kring 1,5 W/(m*K), vilket är i alla fall tre gånger mer än idealt. Därför vore det trevligt att höra lite erfarenhet från verkligheten. :)

Ev kanske det som kallas"medium duty firebricks" även säljs i sverige, men utan att kallas eldfast...

Fast vem lurar jag, när det väl kommer så långt blir det kanske att specialbeställa en ugnsbotten från Italien...:geek:
 
@arkTecko Funderade aldrig över värmekonduktiviteten när jag valde botten på ugnen. Det jag har märkt är att om jag inte flyttar undan elden/glöden i tid innan pizzabakningen blir botten på pizzan gräddad för snabbt. Jag brukar flytta undan glöden åt sidorna och längst bak ca 30 minuter innan jag börjar grädda, så hinner botten svalna av litegrann. Sedan lägger jag på ved på sidorna under baket så det alltid brinner en brasa och håller uppe värmen uppifrån. Jag är inte missnöjd på något vis med botten i ugnen men finns säkert ännu bättre material och jag har tyvärr inget att jämföra med. Bakade pizza igår, ska baka bröd på eftervärmen nu.
Nästa steg för ugnen blir att täcka kupolen i mosaik. Hoppas kunna göra det närmaste veckan.
 
  • Gilla
labrem och 1 till
  • Laddar…
@kayakerboy Ursäkta sent svar, inte kollat tråden på länge. Det behövs inget tak. Man kan täcka med presenning på vintern för minska risk för frostskador.
Skorstensöppningen är utanför ugnen och det är som du sa ett inre och yttre valv byggt och luckan vilar mot det inre.
 
Så blev ugnskupolen till slut klädd i sten. Det var ganska enkelt få till i varje fall ett hyggligt resultat. Har efter att fogarna härdat impregnerat kupolen och stenarna runt för att vatten ska rinna av ännu bättre och minska risk för frostsprängning. Kommer ändå att täcka allt noggrant på vintrarna för se till att hålla det torrt så kanske inte nödvändigt. Men på köpet fick jag en wet look på stenen som blev snyggare. Nu när allt vilat en dryg vecka ser jag fram emot elda och baka pizza igen.
 
  • Stenklädd ugnskupol för pizza med skorsten, impregnerad för wet look, placerad utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Grodnacke och 27 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
 
  • Gilla
ChrilleP
  • Laddar…
hsd
Stiligt ,väcker en vill ha känsla
 
Wow. Mosaiken är grym!
 
Tackar! Har längtar efter att få elda den igen. Idag eldade jag igång den efter några veckors vila kring byggandet. Har varit lite osäker på hur silikonfogen mot skorstenen skulle klara värmen. Blev inte fullt ös värmemässigt idag men såg i varje fall inget problem. Har satt neutralhärdande brandsilikon mellan mosaiken och skorstenen. Den ska klara 150 grader med kortare perioder (30 min) upp till 300 grader så tänker det borde duga. Valde silikon istället för någon eldfast cementbaserad fog för få lite rörlighet för undvika sprickbildning vid varierande temperatur. Tyvärr var inte silikonen ljusgrå som konen utan mer mörk, men får vara så.
 
Kompletterar med lite bilder över färdiga bygget inkl hela uteköket och lite lifestyle. Har eldat rejält idag och bakat pizza. När det gäller pizza är målet napolitansk stil. Har arbetat en hel del med deg och tomatsås och har börjat arta sig.
 
  • Färdigbyggt utekök med pizzaugn i full eld, nära en växthus och trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembakad pizza i napolitansk stil med tomatsås, mozzarella och prosciutto på en tallrik framför en stenugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemlagad napolitansk pizza med tomatsås, ost och basilika på en tallrik, bakad i utekök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
etxgmg och 10 till
  • Laddar…
J johanras skrev:
Bilderna ovan är så långt jag hann under 2015. Skorsten är i rostfritt och köptes från Tyskland. 2016 murade jag vidare teglet på basen och la kalkstenar som en häll ovanpå som avställningsytor. Så här såg ugnen ut hösten 2016. [bild][bild][bild]

Jo och så lät jag tillverka en isolerad dörr i rostfritt stål som fungerar riktigt bra och hjälper hålla värmen lång tid. [bild]
J johanras skrev:
Bilderna ovan är så långt jag hann under 2015. Skorsten är i rostfritt och köptes från Tyskland. 2016 murade jag vidare teglet på basen och la kalkstenar som en häll ovanpå som avställningsytor. Så här såg ugnen ut hösten 2016. [bild][bild][bild]

Jo och så lät jag tillverka en isolerad dörr i rostfritt stål som fungerar riktigt bra och hjälper hålla värmen lång tid. [bild]
Instämmer mycket vackert bygge! Funderar på att påbörja ett bygge i vår. Undrar hur länge du behöver elda innan för att komma upp i baktemperatur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.