D Daniel.Nybyggare skrev:
OM det nu blir en väsentlig skillnad på bostadsrätten efter köpet, kan skatteverket säga att det är ett nytt objekt? (som de ville). Min lägenhet kommer ju bli avsevärt större med vinden.
Hm, då är det nog dax att kontakta en jurist och se vad räkningen blir från det hållet.
För omräkning av andelstalet och uppdateringar hos skatteverket kan vara skönt att låta en sådan göra.
Sen att slippa stå som själv ansv framför en förening och skatteverk känns spontant lite jobbigt för mig.

Sitter i en styrelse själv som sagt, och får se div uppmätningar ställas mot våra storlekar enligt brf, och under snart 10år i styrelsen så har inte en lgh stämt kvm angivet mot kvm uppmätt. Så många av dessa 100 år gamla hus har bytt storlekar och rumsindelningar och nya stammar mm. Märkliga garderober som sticker in hos någon granne mm. Lyhört är bara förnamnet hos oss.

Lycka till med projektet, för det låter som ett rejält projekt. Om jag vore i samma sits då hade jag kontaktat en vindsbyggare. I stockholm finns en uppsjö av dem, då löser dessa samtliga av dessa uppgifter och som kund står man säker. Eller ska jag säga säkrare.
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
Har inrett en vind i Gamla Stan. Kran eller bygghiss fanns inte på kartan. Bära går. Virke måste kapas innan det bärs upp. Tid tar det.

Finns det en innergård är det värt besväret att skaffa tillstånd att ha sågar där. Ännu mera värt att sköta det exemplariskt så att man inte blir fiende med alla sina grannar innan man flyttat in.

Tänk som en inredningssnickare. Försök göra klart grejer innan de bärs upp. Allt som du slipper tillverka på vinden gör att det blir mer plats för arbetet.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Daniel.Nybyggare
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Hm, då är det nog dax att kontakta en jurist och se vad räkningen blir från det hållet.
För omräkning av andelstalet och uppdateringar hos skatteverket kan vara skönt att låta en sådan göra.
Sen att slippa stå som själv ansv framför en förening och skatteverk känns spontant lite jobbigt för mig.

Sitter i en styrelse själv som sagt, och får se div uppmätningar ställas mot våra storlekar enligt brf, och under snart 10år i styrelsen så har inte en lgh stämt kvm angivet mot kvm uppmätt. Så många av dessa 100 år gamla hus har bytt storlekar och rumsindelningar och nya stammar mm. Märkliga garderober som sticker in hos någon granne mm. Lyhört är bara förnamnet hos oss.

Lycka till med projektet, för det låter som ett rejält projekt. Om jag vore i samma sits då hade jag kontaktat en vindsbyggare. I stockholm finns en uppsjö av dem, då löser dessa samtliga av dessa uppgifter och som kund står man säker. Eller ska jag säga säkrare.
Bra info att veta. Har du någon vindsbyggare i minnet som opererar i Skåne?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Hm, då är det nog dax att kontakta en jurist och se vad räkningen blir från det hållet.
För omräkning av andelstalet och uppdateringar hos skatteverket kan vara skönt att låta en sådan göra.
Sen att slippa stå som själv ansv framför en förening och skatteverk känns spontant lite jobbigt för mig.

Sitter i en styrelse själv som sagt, och får se div uppmätningar ställas mot våra storlekar enligt brf, och under snart 10år i styrelsen så har inte en lgh stämt kvm angivet mot kvm uppmätt. Så många av dessa 100 år gamla hus har bytt storlekar och rumsindelningar och nya stammar mm. Märkliga garderober som sticker in hos någon granne mm. Lyhört är bara förnamnet hos oss.

Lycka till med projektet, för det låter som ett rejält projekt. Om jag vore i samma sits då hade jag kontaktat en vindsbyggare. I stockholm finns en uppsjö av dem, då löser dessa samtliga av dessa uppgifter och som kund står man säker. Eller ska jag säga säkrare.
Frågan är om det någonsin fungerat på det sättet, eller? Jag har inte hört talas om det...
 
Har bara lite koll på sthlms folket =)

Men det måste google kunna hjälpa dig med.
Tror att du kommer få en svettig upplevelse, iom räkningen från dessa kommer bestå av bygg och admin.
Finns nog få som kan tänka sig delar av jobbet.
Hur stor är BOA så finns ovan?
Mät upp utan enligt nya reglerna, kolla BOA och sen se om det ens är värt mödan.
Det är dyrt att bygga "nytt" idag, skulle själv tänka både en och två gånger innan, vad ger det för värdeökning och/eller kan du/ni bo där länge efter detta projekt? Man kan tänka sig att det går att söka samtliga tillstånd, sen sälja med dessa some extra krydda. Vad ger det för värdeökning, och vad kan köpas istället för det pengarna?
Eller är det området och ytan som gör att du/ni aldrig behöver flytta till större?

Jag skulle nog fundera mycket på det innan nästa steg togs.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Har bara lite koll på sthlms folket =)

Men det måste google kunna hjälpa dig med.
Tror att du kommer få en svettig upplevelse, iom räkningen från dessa kommer bestå av bygg och admin.
Finns nog få som kan tänka sig delar av jobbet.
Hur stor är BOA så finns ovan?
Mät upp utan enligt nya reglerna, kolla BOA och sen se om det ens är värt mödan.
Det är dyrt att bygga "nytt" idag, skulle själv tänka både en och två gånger innan, vad ger det för värdeökning och/eller kan du/ni bo där länge efter detta projekt? Man kan tänka sig att det går att söka samtliga tillstånd, sen sälja med dessa some extra krydda. Vad ger det för värdeökning, och vad kan köpas istället för det pengarna?
Eller är det området och ytan som gör att du/ni aldrig behöver flytta till större?

Jag skulle nog fundera mycket på det innan nästa steg togs.
Det är 70kvm :p Men en realistisk beräkning/budget av bygget måste ju till så klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.