Idag har jag satt ihop ett quiz om priset på att bygga hus, vilket ju kan variera med ett antal faktorer.

Quiz: Vad kostar det att bygga hus? https://www.byggahus.se/quiz/120-vad-kostar-det-att-bygga

I den här tråden ser jag fram emot att du berättar vad du fick för resultat. Jag är ganska säker på att vissa av svaren kommer att leda till diskussion och den tar vi i den här tråden.

Vi inspireras av medlemmen cc80:s fina hus.

Rödmålat hus under konstruktion med synliga byggmaterial och traktor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
8 av 10 får väl anses ok.. hade fel på vad volvov70n gav och vad ett hjältevadshus kostar. :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
En del frågor ör omöjliga att svara på så man fick chansa på många, samt att det är inte alls billigare att bygga 1,5 plans utan det beror på huset.
 
Chansade villt fick 8/10 fel på volvovillans pris och bygglov. Inser att min kommun är över genomsnitt
 
T
8/10.

Ang golvvärmen så framgår det inte om priset avser bara själva golvvärmeslingan eller när den är monterad och klar?
6000 kr lär ju va för bara själva golvvärmekitet, plus montage?
 
Frågan om entreprenadform är fel. Generalentreprenad är inte en entreprenadform.
 
7 av 10 var väl inte så illa för en gammal stofil?
Om det kostar 800.000 eller 1.000.000 att bygga ett 100 kvm hus är väl rätt chansartat?
Troligen ligger det någonstans mitt emellan, beroende på standard i kök och våtrum,
värmesystem mm.
 
Hemmakatten
6 av 10. Missade alla kostnader på husföretagens hus.
 
Varför ett "quiz" där hälften av frågorna är illa dold smygreklam för olika företag? Varför inte bara slänga upp en reklambanner...
 
  • Gilla
SandraPeter och 1 till
  • Laddar…
T TLZ skrev:
Varför ett "quiz" där hälften av frågorna är illa dold smygreklam för olika företag? Varför inte bara slänga upp en reklambanner...
Kanske för att kolla hur många som läser reklamen?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det är ju upplagt för att generera trafik in på hustillverkarnas hemsidor.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
5/10. Tur att jag köpte begagnat då... ;)
 
  • Gilla
Riggvägen och 1 till
  • Laddar…
T TLZ skrev:
Varför ett "quiz" där hälften av frågorna är illa dold smygreklam för olika företag? Varför inte bara slänga upp en reklambanner...
Det är inte reklam. De flesta hus som byggs är prefabricerade och det är svårt att fråga vad ett kostar utan att nämna fabrikat.
 
Att fritidshus är undantagna energiberäkning är inte riktigt sant.
Om man har som avsikt att bo permanent i huset ska en energiberäkning göras.
 
Själva definitionen på fritidshus är att det inte är avsett för permanentboende, utan tillfälligt boende.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.