Om du väljer linoljelasyr, var noga med att alltid välja kallpressad. Mycket renare jämfört med varmpressat.
 
  • Gilla
Viken89
  • Laddar…
Hur gick det? Är det målat och klart?
 
S SpackelFredrik skrev:
Gillar du att måla om ofta så kör linoljefärg...vill du ha ett hus som ser nymålat ut länge så använd ett akrylatsystem...
Men det kan vara svårt att se vad som händer under akrylatfärgen, innan det är för sent.
 
S SpackelFredrik skrev:
Impregnerigsegenskaperna på en akrylat är dålig, detta eftersom det är en täckfärg. Därav vikten med grundolja och en bra grundfärg. Målat 100 tals hus, både nybygda och ommålade med akrylat under drygt 20 år. Har aldrig varit några problem med färgen flagnat, det gör däremot en alkydoljefärg eller täcklasyr.
Exakt. Vi måste prata om hela systemet, inte bara täckfärgen som ehum just är en täckfärg. ;)
Grundfärgen jag använder har lika mycket alkyd(olja) som akrylat.
Där jag har brister i färgsystemet efter 12 år är där man fuskat med utförandet. Ej oljat/målat ändträ och slarvig grundmålning av detaljer är klassiskt, så att fukt tas upp och träet spricker/färgen lossnar när man skrapar.
 
P Pontstone skrev:
Hur gick det? Är det målat och klart?
Ja all grundfärg är i princip klar vi har andvänt oss av Jotun Visir som grundfärg. Vi har målat kanske 25% klar med ett lager träcklasyr. Vi hoppas bli klara med täcklasyren innan det blir minusgrader på natten.

Tar ju lite mer tid när det endast är jag som står på ställningen och får måla övre delen av huset med bla teleskop. :)

Tror ni det blir problem om vi har hela huset målat med grundfärg men inte hinner med att även måla hela huset med ett lager täcklasyr?
 
Redigerat:
Täcklasyr? I hop med Visir? Skum kombination känner jag.
 
Vi köpte färgen på fresks. Vi pratade med butikschefen.
 
Mycket märkligt rekommendation då Visir oftast används under täckfärg och inte under täcklasyr. En täcklasyr som tyvärr också ger fasaden en kortare livslängd och ökade underhållsintervaller.
Men Fresks är ju seriösa så det funkar säkert
 
Målaren på jobbet använder sig av Visir under täcklasyren, det skall vara helt i sin ordning, enligt Jotun.

MvhP-A
 
P Pagno skrev:
Målaren på jobbet använder sig av Visir under täcklasyren, det skall vara helt i sin ordning, enligt Jotun.

MvhP-A
S SpackelFredrik skrev:
Mycket märkligt rekommendation då Visir oftast används under täckfärg och inte under täcklasyr. En täcklasyr som tyvärr också ger fasaden en kortare livslängd och ökade underhållsintervaller.
Men Fresks är ju seriösa så det funkar säkert
Ursäkta, jag sa fel. Jag dubbelkollade på burken när jag målade i helgen. Det är TÄCKFÄRG, inte täcklasyr. Så först visir och sedan två lager täckfärg.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Jag hoppas du skämtar? Jag har ett altanstaket målat med Biltemas "vinnarfärg". Efter ett år är den matt och tråkig, då den inte håller glansen längre än så. En Demi Deckmålad fasad målad 2012 är lika blank som när den målades då. Vinna en sådan test är knappast något som jag litar på.
Låter som en bra anledning att välja Biltema, blank färg utomhus är ett otyg, det ska vara helmatt förståss!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Låter som en bra anledning att välja Biltema, blank färg utomhus är ett otyg, det ska vara helmatt förståss!
Jag sätter en rutten staketstolpe på att allt är som vanligt: Premiumprodukterna (det dyraste från Alcro/Beckers, Jotun, Nordsjö, Flügger, Tekno mfl) levererar alltid. Lätta/snabba att arbeta med och ger ett hållbart resultat med minsta arbetsinsats när utförandet görs korrekt och i system. Övriga mer ett lotteri och de billigaste innehåller mest vatten.

Varför är det så självklart med matt ute? Utseendet?
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Varför är det så självklart med matt ute? Utseendet?
Blanka målade fasader är fruktansvärt fult. Ser bara plastigt ut.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Blanka målade fasader är fruktansvärt fult. Ser bara plastigt ut.
Ah. Men de flesta fasadfärger är ju matta. Teknos har en som är halvblank.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Låter som en bra anledning att välja Biltema, blank färg utomhus är ett otyg, det ska vara helmatt förståss!
Nu menade jag inte helblank likt en putsad bil, utan normal glans för utomhusfärg.
Om jag köper en färg med ett specifikt glansvärde, förväntar jag mig att det behålls mer än ett år.
Vill jag ha helmatt, köper jag och målar med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.