Vi har haft kontakt med en isoleringsfirma som isolerar med cellulosa lösull, som sprutas in.

Fick väldigt bra intryck av företaget och vid hembesöket tog man sig verkligen tid för att fundera över en lösning för vårt hus, men är ändå ngt frågande eftersom deras lösning motsäger annat jag hört.

Vi ska isolera snedtak och uppe på liten krypvind (ca 60 cm mellan nock och hanbjälke/innertak, i 1,5 plansvilla.

Hans förslag är att vi sätter skivor vid takfoten och sedan isolerar utan luftspalt och fyller upp med cellulosan mellan fack i snedtak samt upp till nock.

Detta ska enligt säljaren fungera, trots att vi har ett tätt yttertak (svarta betongpannor och tät yap-papp).
Detta på grund av att vi kommer använda en variabel ångspärr samt att vi har ett tak där solen kan lysa hela dagen under varma soliga dagar. Ev fukt som cellulosan tagit upp kommer då att tryckas tillbaka in i huset genom plasten, för att sedan ventileras ut genom vår vanliga ventilation (mekanisk frånluft).

Tjockleken på isoleringen skulle bli ca 200mm i snedtak och mellan 200-650mm i "nocktriangeln".

Någon som har erfarenhet av en sådan lösning?
Gärna inte endast svar i stil med "det där skulle iallafall jag aldrig sätta in i mitt hus" :)

Vi hade tidigare mineralull med luftspalt, vilket gav de klassiska problemen med kondens. Sannolikt pga otät vindslucka och ej difftät plast.
 
Ingen som har ngn erfarenhet eller tanke gällande denna metod med cellulosa, variabel ångspärr inne, ingen luftspalt eller annan ventilation av vinden/snedtaket och vanlig tät papp på utsidan...

Känns i grunden bra att inte tillföra någon fukt upp på vinden, och att använda cellulosa som kan ta upp ev fukt. Men den fukt som ändå kommer upp i vinden, kommer den att tryckas tillbaka in i huset genom ångbromsen under soliga dagar?
 
Jag gillar den varianten. Kolla på isovers sidor dom har också det alternativet. Blir ju mer isolering.
Och det är ju viktigt med en tät underlagsduk.
 
R RoBo skrev:
Jag gillar den varianten. Kolla på isovers sidor dom har också det alternativet. Blir ju mer isolering.
Och det är ju viktigt med en tät underlagsduk.
Tack för svar, och skönt med lugnande besked.
Vårt yttertak är förövrigt nylagt (2016), så det är garanterat tätt.

Ok, så en variabel ångbroms fungerar på det sättet att ett uppvärmt tak leder till att ev fukt i isoleringen kan tryckas tillbaka in i bostaden och sedan ventileras med vår mekaniska frånluft?

Man har ju blivit itutad att luftspalten är såå viktig, så det enda jag snöat in på är hur den ska byggas och hur stor den ska vara...
Men kanske mest/bara gäller mineralullsisolering.

På samma sätt har jag tidigare sett som KRAV att ha diff.öppen takpapp om man saknar luftspalt!?

Edit.
Hittade nu detta på isovers hemsida:
https://www.isover.se/solutions/st72-oventilerat-papptak-med-losull-rei30-43-db

Gissar att det var denna lösning du menade?
Verkar vara samma konstruktion som företaget jag hade hemma pratade om.

Illustration av en takkonstruktion med ISOVER Vario Xtra och komponenter för isolering och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Man brukar ju prata om att man inte ska isolera för mkt eftersom det då kan bli för kallt på vinden och att fuktig luft inte torkar ut utan kondenserar mot råspont och leder till problem.

I vårt fall planerar man ju att isolera upp hela utrymmet på lilla krypvinden. Blir en triangel med basen (hanbjälkar) på ca 1 m och höjd runt 70 cm. Takvinkeln är 39 grader, så blir ganska snabbt fallande tjocklek i isoleringen.

Samma risk för att det blir kallt uppe vid nock (där isoleringen är som tjockast) eller risken är mindre pga att utrymmet är helt fyllt samt att ventilation som tillför kalluft saknas?
 
Hur har det gått? Vilken lösning valde du till slut? Vi har samma utmaning och har blivit rekommenderad samma lösning.
 
R RikardBir skrev:
Hur har det gått? Vilken lösning valde du till slut? Vi har samma utmaning och har blivit rekommenderad samma lösning.
R RikardBir skrev:
Hur har det gått? Vilken lösning valde du till slut? Vi har samma utmaning och har blivit rekommenderad samma lösning.
Vi valde att köra på cellulosa. Spände upp en diffusionsöppen duk mellan takbjälkarna. Glespanel på det och sedan sprutade firman in cellulosa i hela utrymmet mellan duk och råspont. Har alltså ingen luftspalt nu.

Mkt pill med att montera duken. Jag valde att tejpa över samtliga häftklamrar, vilket tog lite tid. Även lite teknik med att få duken spänd.

Är fortfarande varmt och skönt efter två år:D! Kan ju inte inspektera råsponten, men jag tror nog att den mår fint!

Isoleringsarbete i tak med diffusionsöppen duk och insprutad cellulosa, arbetare i bygghjälm vid maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M Metroid skrev:
Vi valde att köra på cellulosa. Spände upp en diffusionsöppen duk mellan takbjälkarna. Glespanel på det och sedan sprutade firman in cellulosa i hela utrymmet mellan duk och råspont. Har alltså ingen luftspalt nu.

Mkt pill med att montera duken. Jag valde att tejpa över samtliga häftklamrar, vilket tog lite tid. Även lite teknik med att få duken spänd.

Är fortfarande varmt och skönt efter två år:D! Kan ju inte inspektera råsponten, men jag tror nog att den mår fint!

[bild]
Snyggt! Tack för svar. Jag kommer också att göra en sådan lösning efter mycket övervägande och diskuterande med olika branschmänniskor.
 
En fråga till... har du diffusionsöppen takpapp på yttertaket? Vi bytte tak för ca 5 år sedan och enligt offerten så ska jag ha det, men jag ska dubbelkolla det. Tror du att det spelar någon roll för funktionen? De personer som jag har talat med säger att det inte spelar någon roll egentligen, kanske något bättre med diffusionsöppen takpapp.
 
R RikardBir skrev:
En fråga till... har du diffusionsöppen takpapp på yttertaket? Vi bytte tak för ca 5 år sedan och enligt offerten så ska jag ha det, men jag ska dubbelkolla det. Tror du att det spelar någon roll för funktionen? De personer som jag har talat med säger att det inte spelar någon roll egentligen, kanske något bättre med diffusionsöppen takpapp.
Vi bytte också tak för cirka 5 år sedan, men vi har en vanlig tät papp och svarta tegelpannor. Killen som vi köpte isoleringen av sa att systemet med diffusionsöppen plast fungerar tillsammans med att vi har svart tak och sol i stort sett hela dagen då det är fint väder - så ev. fukt kommer pressas genom plasten under varma sommardagar.
Tät ytterpapp var inget problem.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M Metroid skrev:
Vi bytte också tak för cirka 5 år sedan, men vi har en vanlig tät papp och svarta tegelpannor. Killen som vi köpte isoleringen av sa att systemet med diffusionsöppen plast fungerar tillsammans med att vi har svart tak och sol i stort sett hela dagen då det är fint väder - så ev. fukt kommer pressas genom plasten under varma sommardagar.
Tät ytterpapp var inget problem.
Tack!
 
Håller med "Metroid".
Plåttak på papp och råsont med 20° lutning.
23cm isolering o plast.
Snart 50 år gammalt det enda är lite svart i ytan på isoleringen men inget ytterligare.
Den luften som har kondenserat en gång torkar till sommaren o.s.v.
Inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.