HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det går ju bra åt ett håll, men hur får du reda på IP adressen vid anrop, utan att blanda in någon utomstående DNS- server?
Det är inte svårt alls. Titta på vilka ip som anropas, ta reda på vilka som är troliga för (i detta fallet) sonoff/itead, släpp blockeringen för de ip:na. Verifiera sedan att du kan kommunicera med prylen.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Starta internetdelning på telefonen, anslut enheterna till mobiltelefonens nätverk som nu skapats.
nu framstår jag nog inte som smart :seenoevil:, men man ansluter alltså hygrometern på något sätt till mobilen med kontantkortet i stugan? och sen tar del av denna info på tex mobilen hemma? skickas det konstant info hela tiden då? Om jag har kontantkort vilka summor rör sig det om ungefär? Kan man få den att bara läsa av så man får uppgift på fuktighet med jämna intervaller, tex två ggr per dygn eller var 30:e timme eller nåt?
 
K Kullan skrev:
nu framstår jag nog inte som smart :seenoevil:, men man ansluter alltså hygrometern på något sätt till mobilen med kontantkortet i stugan? och sen tar del av denna info på tex mobilen hemma? skickas det konstant info hela tiden då? Om jag har kontantkort vilka summor rör sig det om ungefär? Kan man få den att bara läsa av så man får uppgift på fuktighet med jämna intervaller, tex två ggr per dygn eller var 30:e timme eller nåt?
Ja, via wifi. Japp. Jag har inte analyserat infon så djupt, men i praktiken så behöver det inte skickas info hela tiden, det är ju bar vid förändringar i switchen som någonting behöver skickas. Summor kan jag inte ens gissa. Troligen räcker 100:- mer än ett år. Det är inte mycket data alls.
Det kan man inte i appen idag, nej.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är inte svårt alls. Titta på vilka ip som anropas, ta reda på vilka som är troliga för (i detta fallet) sonoff/itead, släpp blockeringen för de ip:na. Verifiera sedan att du kan kommunicera med prylen.
Vet inte varför, men när jag provade att ha en kamera ansluten med en mobil " hot spot", så ändrades IP- adressen så frekvent att det blev praktiskt omöjligt att fortsätta. Därför har jag efterlyst en lösning likt "åtelkamera", där man skickar ett SMS till mobilen ( alltid samma nummer :D ) och får ett SMS/ MMS med data till svar. Om det sedan är data från en kamera eller fukt/temp-givare borde inte spela någon roll. Har inte letat så mycket på sista tiden för jag har nästan givit upp. Hittade ingen bra lösning och väntar med att starta något processorstyrt projekt, som kanske kommer i framtiden.
 
Vilken adress menar du ändrades? Jag pratar om servern hos sonoff. Om din kamera ip-adress ändrades så är det med största sannolikhet en i ställning i kamerans mjukvara som behöver ändras från dynamisk ip till statisk.
Vidare så handlar det ju om hur datat presenteras, och i fallet som jag pratar om här så behöver du aldrig tänka på någonting utan bara starta appen i din vanliga telefon så når du sensorerna. Samma sak gäller mina övervakningskameror; appen sköter accessen via kameratillverkarens server.
 
Redigerat:
Jag antog att det var mobilen ( hot spot), som fick nya adresser typ 1 gång per dygn och ibland oftare. Om det är riktigt, så måste det ju bli trafik ganska ofta, för att en app ska kunna anropa en sensor eller kamera. Den trafiken kommer då att belasta kontantkortet i mobilen.
 
  • Gilla
Titti65
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om det är riktigt, så måste det ju bli trafik ganska ofta, för att en app ska kunna anropa en sensor eller kamera. Den trafiken kommer då att belasta kontantkortet i mobilen.
Fast blir inte den trafiken nästintill försumbar?
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag antog att det var mobilen ( hot spot), som fick nya adresser typ 1 gång per dygn och ibland oftare. Om det är riktigt, så måste det ju bli trafik ganska ofta, för att en app ska kunna anropa en sensor eller kamera. Den trafiken kommer då att belasta kontantkortet i mobilen.
Jag har inte testat, men jag tror det är försumbar trafik, om jag skall vara ärlig. Jämför med mobilt bankid tex. Bara för att du byter mast och ip så är det ingen direkt trafik att tala om när du skall använda det, och det är ju endast när du öppnar appen för sensorn som det är intressant att få kontakt med den. Eller som för larm, när någonting utlöses som din app behöver kontaktas. Däremellan behövs noll trafik.
 
Nej, det är inte bara när du ska ha kontakt, som den är aktiv. Om den byter adress slumpmässigt, både i tid och siffermässigt, måste den ju meddela sig om sin nya adress, så fort den ändrats. Jämför med "försök ringa till mig om jag byter telefonnummer slumpmässigt".
Jag kan bara konstatera att jag inte funnit någon lösning på detta ännu utan att använda 3:e parts servrar för dns översättning. Om någon har en bra lösning, så meddela TS här och även jag blir glad.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, det är inte bara när du ska ha kontakt, som den är aktiv. Om den byter adress slumpmässigt, både i tid och siffermässigt, måste den ju meddela sig om sin nya adress, så fort den ändrats. Jämför med "försök ringa till mig om jag byter telefonnummer slumpmässigt".
Jag kan bara konstatera att jag inte funnit någon lösning på detta ännu utan att använda 3:e parts servrar för dns översättning. Om någon har en bra lösning, så meddela TS här och även jag blir glad.
Så jobbar inte mobilt bankid, och jag tvivlar starkt på att de produkter jag har skulle göra det. Men visst, vi säger att den gör det...hur mycket trafik är ip-byte? 1 kb? 10 kb? Helt enkelt inte mycket, och därför inte ett problem.

Jag har presenterat en hållbar lösning.

Jag backar. Du har rätt. Den kommunicerar parametrarna. Fortfarande extremt lite data;

www.pgeorgiev.com/how-do-sonoff-devices-work/
 
Redigerat:
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så jobbar inte mobilt bankid, och jag tvivlar starkt på att de produkter jag har skulle göra det. Men visst, vi säger att den gör det...hur mycket trafik är ip-byte? 1 kb? 10 kb? Helt enkelt inte mycket, och därför inte ett problem.

Jag har presenterat en hållbar lösning.
Nu börjar det bli OT, men det gäller ju att sensorn/ kameran är den som anropar, för att det ska gå. Att i hemmet anropa sensorn i fritidshuset fungerar bara om någon håller reda på aktuell adress! Det var just den enkla lösningen utan inblandning av externa servrar, som är svår.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nu börjar det bli OT, men det gäller ju att sensorn/ kameran är den som anropar, för att det ska gå. Att i hemmet anropa sensorn i fritidshuset fungerar bara om någon håller reda på aktuell adress! Det var just den enkla lösningen utan inblandning av externa servrar, som är svår.
Japp. Du har helt rätt. Och ja, anrop direkt till ip-adress/givare/sensor är bökigt utan tredjepartsserver. För TS ändamål funkar dock mitt förslag alldeles utmärkt.
 
K Kullan skrev:
Nä, hört fler som resonerar som du. Och särskilt just att det är på vintern och i norr jag tänker mig denna funktion. Inte många soltimmar här då, om det ens är sol. Medan andra säger att "de har utvecklats, funkar även vid mulet väder osv". Man vet inte vad man ska tro riktigt.
Solfångare ger inte så mycket mellan november-januari. Där i februari kan det börja funka igen, iallafall på mina breddgrader, litet söder om Umeå, kanske 100km? Jag tänkte bygga en som förvärmer luften till verkstan, har redan en som värmer inneluften men tänker det kan inte skada att förvärma luften heller. Jag använder det som komplement till den elvärme jag har i verkstan.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Japp. Du har helt rätt. Och ja, anrop direkt till ip-adress/givare/sensor är bökigt utan tredjepartsserver. För TS ändamål funkar dock mitt förslag alldeles utmärkt.
Denna diskussion är helt utanför mitt kunskapsområde, det börjar blinka error i min hjärna när jag ska försöka förstå detta :seenoevil:. Men har inget emot at ni diskuterar för att komma fram till hur saker och ting funkar (y).

Tror jag kommer göra så att jag i förstaläget denna kommande vinter kör på 5-10 graders värme via vanliga elradiatorerna (la ner slang i den gjutna plattan också, men pluggat den och kommer endast ta den i bruk om det blir att använda stugan mer än maj-sept). Och så ska jag se om jag kan få till en fungerande fuktmätning så jag kan hålla koll på värdena hemifrån. Kommande vinter ev testa kallställa helt och se då hur värdena varierar olika tider på dygnet, olika väder, olika månader osv. Och sen efter det ev kika på lösningar med solpaneler osv.
 
Men måste nog ta hjälp ändå, bara för att få till mätning/avläsning, för jag fattar fortfarande inte hur jag gör detta :rolleyes:.
Om nån kan förklara superpedagogiskt :giggle:, gärna länka till en hyfsat enkel och billig fuktmätare för ett antal hundra kronor typ på teknikmagasinet, clasohlson, kjell&co eller liknande som ändå kan fungera att koppla ihop till en mobil med kontantkort och sen förklara hur detta kommer att fungera, så gör gärna ett försök . Utan ord som "anropa tredjepartsserver" osv utan mer, 1) Du lägger/hänger lämpligen upp mätaren si och så 2) du köper kontantkort till mobilen 3) Du...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.