Jag letar efter ett hel eller halvautomatiskt brandlarm som kan ta kontakt med antingen mig eller SOS alarm. Grejen är att jag inte vill ha inbrottslarm inbakat. Vi bor en bit ut på landsbygden och när närmaste vaktbolag lagt 20-25 min på att komma hit är det redan tokförsent för huset och uthusen är väl dessutom tömda två timmar tidigare. Så i och med att inbrottslarm är rätt meningslöst vill vi inte betala flera tusen om året för något vi inte får nån nytta av. Alltså - en billigare lösning för endast brandlarm. Om den enda grannen som bor inom hörhåll inte är hemma så brinner huset ner innan någon märker nåt så jag vill ändå ha nåt mer än bara en tuta inomhus. Tänker antingen något som bara går på wifi (ingen månadskostnad) och skickar notis genom en app när det händer nåt eller ett billigt direktkopplat system.

Har inte hittat nåt klockrent. Nån som har nåt tips?
 
R
En GSM modul med ett kontantkort i kanske kan vara bra , kopplat till brandvarnare med
reläutgång , går att ha till inbrottslarm med , kostar inget mer än modulen och kortet
Men jag är inte säker på vad som finns men det vet säkert andra här
Så avvakta lite , du är inne nu
 
Till räddningstjänsten får du inte koppla dig direkt.

Ett Ajax med bara rök-/värmedetektorer, går via app, sms+samtal.
Kopplar du sedan in ett par kameror så kan du verifiera via app'en. Dvs ser du rök/brand kan du ringa 112

Alla branddetektorerna har egen ljudsignal (precis som brandvarnare) och larmar en, tjuter alla. Går att koppla på utomhussiren med LED också
 
Nu rekommenderar jag inte verisure allmänt, men vi fick med huset både brandlarm och larm från dem.

Detta brandlarm är hela fristående och består av trådlösa deckare och nätverkskopplad central. Går att koppla mot app och jag tror inte det kostar något.

Nackdelen bortsett från priset är att batteribyte verkar rätt omständigt när man behöver göra det efter 5-10år (specialbatterier som verisure strulade med att få skickat, under tiden varnade hela systemet genom att basunera ut "kontrollera brandvarnare annat rum")
 
Att väktarutryckningar skulle förhindra eller lindra omfattning av inbrott är i allt väsentligt självbedrägeri anser jag, så där är du säkert rätt ute. Därmed inte sagt att det saknar värde om en väktare kan åka ut och titta till när man inte själv har möjlighet, men det känns som om många har orimliga förväntningar på vad väktare tillför.
Däremot talas det mer sällan om brand i diskussionerna på forumet och här är jag nog mer benägen att framhålla värdet av ett larm kopplat till en central. Om det uppstår brand kan tiden ha stor inverkan på utgången, och då har de passning på ett sätt man som enskild inte kan uppnå. Det finns ju en del tillfälle då man varken kan eller vill ha mobilen på. Om det dröjer en timme efter ett inbrott innan du upptäcker det spelar mindre roll, med en brand har du kanske inget kvar att titta till.
Jag förespråkar inte apdyra hyrlarm utan ett köpt larm kopplat mot en larmcentral, då blir månadskostnaden en helt annan.
Som andra påpekat, räddningstjänsten kräver nog att larmet på något sätt verifieras innan de åker ut, rökdetektorer skall kompletteras med andra metoder.
 
Jag tror att man skall inte undervärdera nyttan med väktarutryckning heller (även om det säkert har liten betydelse vid inbrott). En släkting räddades till livet av att han hann trycka iväg ett överfallslarm några sekunder innan gärningsmannen klippte telefonledningen. Larmcentralen skickade polis direkt (det hade varit incidenter några dagar tidigare). Polisen räddade honom.
 
A alfista skrev:
Jag förespråkar inte apdyra hyrlarm utan ett köpt larm kopplat mot en larmcentral, då blir månadskostnaden en helt annan
Har varit i kontakt med ett par större bolag och de hade inte ens tjänsten "brandlarm" utan endast som inbakat i ett paket.

Vem kan man koppla ett brandlarm till för 100:- / månad istället för ett hemlarms-paket för 500:- då liksom?
 
F
S SlowMoo skrev:
Har varit i kontakt med ett par större bolag och de hade inte ens tjänsten "brandlarm" utan endast som inbakat i ett paket.

Vem kan man koppla ett brandlarm till för 100:- / månad istället för ett hemlarms-paket för 500:- då liksom?
För 100kr i mån kan du koppla det till mig så ringer jag 112 om det kommer ett sms
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Sonoff RF Bridge enhet och app på skärm för smart hem-automation, med pris och reakampanj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trådlös rökdetektor för brandlarm av märket WOFEA som visas i en nätbutik med prisangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ dessa kör jag och det funkar kanon. Billigt, smidigt, enkelt.
 
S SlowMoo skrev:
Har varit i kontakt med ett par större bolag och de hade inte ens tjänsten "brandlarm" utan endast som inbakat i ett paket.

Vem kan man koppla ett brandlarm till för 100:- / månad istället för ett hemlarms-paket för 500:- då liksom?
Med Ajax jag nämnde ovan kan du väldigt enkelt koppla dig till SäkerhetsCentralen, Tempest Security (f.d. Falck) eller Lövestad LC. Alla tre är certifierade (SSF 136:4) och kostar under 100:-/mån
 
Varför betala för något jag kan göra själv, tänker jag. Appen plingar i mobilen, jag ringer 112 eller tar mig hem. Ett vaktbolag gör inte mer, men de tar betalt ändå. I inbrottsfall så gör ofta vaktbolagen ett sämre jobb än man själv, då de först åker dit och kollar så att det inte är ett falsklarm och därefter ringer de 112. Tack, men jag är hellre min egen larmcentral och sparar de 1200-6000 per år och gör någonting roligare för de pengarna.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Varför betala för något jag kan göra själv, tänker jag. Appen plingar i mobilen, jag ringer 112 eller tar mig hem.
För inbrott håller jag med, där ser jag inte tiden som så intressant och de flesta klarar sig lika bra utan väktarutryckning, men oroar man sig för brand menar jag att en central har bättre beredskap och där är responstiden mer kritisk.
Jag ville bara peka på att det finns mellanting mellan ett larm som enbart går till egna mobilen och larmen från Verisure m fl, sen får var och en välja utifrån sina förutsättningar och riskvärderingar.
 
A alfista skrev:
För inbrott håller jag med, där ser jag inte tiden som så intressant och de flesta klarar sig lika bra utan väktarutryckning, men oroar man sig för brand menar jag att en central har bättre beredskap och där är responstiden mer kritisk.
Jag ville bara peka på att det finns mellanting mellan ett larm som enbart går till egna mobilen och larmen från Verisure m fl, sen får var och en välja utifrån sina förutsättningar och riskvärderingar.
Saken är den att vaktbolagen ringer inte 112 utan att verifiera händelsen oavsett vad som larmat. Kostnaden för falsk utryckning är alldeles för stor. Vaktbolagen reagerar inte snabbare än jag, och deras telefoner har mig veterligen ingen förtur till 112. Summa summarum; klart att alla får göra som de vill, men att tro att vaktbolagen gör någonting bättre eller magiskt är självbedrägeri.
 
Som jag förstod när jag köpte larm så har deccarna rök och värme samt kamera så kan vaktbolag ringa 112. Vårt larmbolag ringer tillbaka inom någon minut om man råkar lösa larmet. Kostar mindre än 100kr månad. Även i storstad kommer väktare inte hinna fram innan inbrott är klart. Kolla med någon av de som säljer friköpt larm tex protexus.
 
  • Gilla
sege
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.