Hej.
Ska sätta in en luft-luftvärmepump och tänkte se vart folk här hade placerat innedelen, rött eller blått streck på bilden?
 
  • Planritning av en lägenhet med markerade föreslagna positioner för luft-luftvärmepump, blått och rött streck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa är att testa mha en varmluftsfläkt tex. Jag tycker det ser vettigaste ut på blått streck, men det kan mycket väl vara helt fel, och det går inte att avgöra vad som blir bäst bara av en bild.
 
Ofta sätter man den över ytterdörren, så den får blåsa in i det öppna matrummet, vardagsrummet och köket.
Så har vi det, och är mycket nöjda med placeringen.
Pumpens innerdel är ju trots allt inte helt ljudlös, inte ens om det är en Mitsubishi :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Helt sant, KOW, men jag tror det kan bli svårt för varmluft med u-svängen in i sovrummet.
 
Förstår att sovrummet blir lite problematiskt, därför jag tänkt att dessa placeringar borde vara bäst.

Vid blåa strecket har vi matbord och under det röda står en soffa mot väggen.
Huset är 75kvm så det är inga långa avstånd.
 
Återigen; ställ en varmluftfläkt, kör endast den ett dygn och se hur värmen sprider sig i huset. Det är det absolut bästa.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gul pil. Då slipper du att den blåser i skallen vid soffan/matbord. Möjligt att den lyckas vispa runt luften tillräckligt runt vardagsrum och kök.

Annars tror jag båda placeringarna är bra ur värmesynpunkt, vad blir snyggast placeringsmässigt?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle absolut överväga en placering i hallen över ytterdörren, vilket gör att värmen snurrar runt bra i huset och man slipper störningarna från värmepumpen ute i vardagsrum/matsal.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Helt sant, KOW, men jag tror det kan bli svårt för varmluft med u-svängen in i sovrummet.
Äsch, sådana småsaker löser FTX-ventilationen när den fördelar ut den nya, uppvärmda luften.
Och i sovrum vill ju många ha det litet svalare.

Hos oss är det inga problem med värmen i sovrummen till vänster på bild:
Planritning över ett hus som visar rumsuppdelning och position av sovrummen till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte köra med 2 innedelar, en för vardagsrum och för sovrummet? Lämpligtvis placerar du vardagsrummets innedel på den röda positionen. När du vill köra kyla kan du ställa in separat för sovrummet och inte alltid kyla hela våningsplanet. Jag har 4 innedelar på övervåningen och de installerades främst som luftkonditionering. 3 sovrum och 1 allrum som styrs separat via fjärr eller via app.
 
M Martin Heed skrev:
Förstår att sovrummet blir lite problematiskt, därför jag tänkt att dessa placeringar borde vara bäst.
Hur kan det vara lättare för varmluften att ta sig från matrummet (blått streck) till sovrummet än
från hallen dit?
För övrigt stänger folk oftast sovrumsdörren när de skall "sova", så det spelar kanske mindre roll var värmaren sitter.
Viktigare är nog att man har ett bra ventilationssystem, som fördelar frisk luft och värme dit det behövs.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Varför inte köra med 2 innedelar, en för vardagsrum och för sovrummet? Lämpligtvis placerar du vardagsrummets innedel på den röda positionen.
Blir det inte en djävla massa sus och brus om man gör så?
Vad man främst vill ha i sovrummet är väl tystnad?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Säger precis samma, hallen ovanför ytterdörren, vill aldrig ha en susande fläkt och vardagsrum eller kök, värmen kommer att hamna i sovrummet, samt att man önskar lite svalare där, ställ vingen rakt ut för att få bäst snurr på luften.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Blir det inte en djävla massa sus och brus om man gör så?
Vad man främst vill ha i sovrummet är väl tystnad?
Nä, det har jag inte märkt, inte med mitt system. Vad har du för otyst värmepump?
 
Spelar ingen roll hur tyst den är, vill aldrig ha en fläkt i sovrum/vardagsrum/kök, där man befinner sig, och gärna på vintern vill man fläkten skall gå med litet högre hastighet, hallen tycker jag därför är bäst, där ingen aktivt befinner sig, samt bra luftspridning.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.