Vi håller på att fixa till den ”halva” övervåningen i vårt nybygge. Takstolarna är cc120 och vår första tanke var att spika liggande takpanel direkt i takstolarna. Då skulle panelen även hålla upp isoleringen.

Vi har förstått nu att panelen kan komma att svikta när avståndet är så stort, även om den är 22 mm hög. Först och främst - erfarenheter kring det?

Om vi skulle glesa så bygger det ju ut och vi tappar utrymme. Glesar vi ett lager får vi dessutom stående panel i snedtaket, vilket vi inte tycker känns naturligt och snyggt. Glesar vi två lager för att kunna ha liggande panel så bygger det ju ut ännu mer.

Någon som har en idé om hur vi kan göra för att kunna ha liggande panel men inte behöva bygga ut/sänka taket så mycket?

En idé jag kom på var att sätta osb på takstolarna cc120 för att hålla upp isoleringen, och sedan sätta panelen utanpå detta. Vad tror ni om det?

/Maria
 
Sätt en regel mitt emellan varje takstol.
 
Det kommer att funka. Jag har byggt ett vindskydd med typ cc120 och golv av råspont. Det funkade att gå på, men sviktar ju en del. Tyvärr slog jag det tätt när det var torrt, så när det blev blött svälde det och det blev extremt vågigt, så det fick bli en klenare regel mellan för att räta upp det. Men det är än 4m 45*75mm så den tar nog inte mycket last. Man kan ju sätta en läkt mellan för att binda ihop panelen. Eller göra dom Useless föreslår.
 
Regeln behöver inte vara så grov. Det bidrar mycket till stabiliteten bara genom att binda ihop panelbrädorna.
 
Tänk dig taksvallets ovansida.
22 mm råspont på takstolarna c-c 120.
Råsponten ligger ju slätt och fint när man är uppe och går där, och den bär ju takpannorna utan problem.

Jag tycker att ni provar med några panelbrädor och ser efter hur illa eller bra det ser ut :)
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Tack alla för bra input! Vi har bestämt oss för att köra panelen direkt på takstolarna.

Vad tror ni om tjockleken på panelen? Räcker runt 20?
 
M mariaka skrev:
Vad tror ni om tjockleken på panelen? Räcker runt 20?
Det tycker jag borde räcka.
Men gör ett experiment:
Lägg upp ett par 1,2 brädor på stöd under vid 0, 120, 240 och 360 cm.
Några vanliga råspontbrädor borde duga.
Och lägg på lite isolering, motsvarande den tjocklek du skall ha.
Kolla eventuell nedböjning.
 
Jag har lagt 13 mm råspont med 215 mm isolering på takstolar 1200 mm avstånd utan att det sviktar (synligt för ögat)
 
  • Gilla
mariaka
  • Laddar…
Rättelse!
17x95 mm råspont skall det vara!
 
Takets lutning och typen av isolering inverkar. Med 22 mm råspont, rejäl taklutning och isolering som delvis är inspänd mellan takstolarna bör det fungera utan problem. Jämförelsen med råspont på yttertaket är inte helt relevant eftersom det då är en annan egenskap man efterfrågar. Det går givetvis att räkna på det.
 
Det är väl en högst rellevant gämförelse efter som hållfastheten är likvärdig. Men lasten på panelen blir klart lägre.
 
Råspont på tak dimensionerar man främst med hänsyn till att man ska kunna gå på det, vilket i så fall är en korttidslast. Råspont på takets undersida dimensioneras mht nedböjning pga konstruktionens egenvikt, vilket är en långtidslast.
 
Spontad takpanel på cc 1200 brukar funka, men om den inte är spontad lär dom skeva mot varandra på mitten om du inte får väldigt formstabilt virke. Sen att isoleringen kommer hänga på panelen hjälper ju inte

Läste fel, tyckte du skrev råplan.... spontat lär funka... sorry för värdelöst inlägg :D
 
Faktum est att vanlig, enkel 20x95 råspont ser riktigt trevlig ut i tak
(om man inte vill ha slottsgemak-standard förstås, utan ett enkelt vindsrum).
Man vänder den släta sidan nedåt bara, precis som i yttertaket :)
Och priset är suveränt, ca 8 kr/m

Vi har sådant i både väggar och tak i vårt lilla stall. Ingen har klagat än :)
 
vi har 120 mellan takstolarna i en del av huset och 100 i resten med16 mm tjock panel (byggt 70). Vi ser tydligt att panelen kunnat röra sig mer, den sväller ju och torkar beroende på årstid. Så panelbrädorna är inte längre raka och springorna är väldigt olika breda när man tittar längs en bräda, man ser det även där det är 100 men väldigt tydligt vid 120. Nu När vi gör om ska vi bygga ett rutnät med 45or ovanpå så vi får cc 60 istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.