Upptäckte en mycket liten läcka som droppar mitt på ett avloppsrör av gjutjärn i ett äldre hus. Det rör sig inte om en spricka utan snarast om en liten "por" i godset, där genomrostning skett. Avloppssystemet är helt OK i övrigt. Funderar på att borra upp det lilla hålet till 5 mm och därefter gänga det med gängtapp, varpå jag helt enkelt skruvar i en rostfri skruv med lite gängtätning.
 
R
Det du tänker på är akutvård och är bara en fördröjning av skadans ökande
Hur vet du att röret är intakt förövrigt
Var försiktig det är nog inte bara en por , det finns säkert mera av den varan i godset
är i dag kanske tätt p.g.a. skitlager i röret
Kan var som med rost som ska lagas , tunt som bara den men syns inte
kan du sätta en plast över hålet och silvertape runt så har du din akutvård
 
Ja, det är ju stor risk att resten av systemet är kass och då lurar du bara dig själv om du "lagar" med en skruv.
 
Finns många sätt att tillfälligt täta hålet, men det blir bara just tillfälligt..
Byte är vad som gäller.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Finns många sätt att tillfälligt täta hålet, men det blir bara just tillfälligt..
Byte är vad som gäller.
Hela röret hänger fulltsynligt i taket på källarvåningen. Om jag hittar ytterligare läckor knackar jag förstås ner röret och ersätter med plaströr. Tänkte bara att borrning och gängning, som jag skrev i min TS, kunde vara ett enkelt sätt att fixa akutläget. Kan ju dröja 20 år, tills nästa avloppsläcka uppenbarar sig.
 
Jag hade nog inte vågat stöka med röret, kommer du åt det så skaffa tex en stor slangklamma och en gummibit och kläm fast.
 
C
Det där är förvisso typiskt för gjutjärnsrör. Det rostar igenom på svaga punkter i godset, medan resten av röret kan vara i kanonskick (eller inte :rolleyes:). Jag skulle inte skämmas för att göra en quick-fix.
 
Ett gjutjärnsrör är inget som rasar i bitar i första taget, även om det är riktigt dåligt.
Jag skulle slipat av runt området (till ren metall med grovt papper) och lagt på ett lager Plastic Padding kemisk metall.
Sen målat med flera lager färg, det brukar först bli bubblor i färgen när det är dags igen.

Exempel på saker jag laget med kemisk metall och som höll väldigt länge.
Bensintankar på bilar, 7 år på en bil som sen skrotades.
Frostskadat motorblock på traktor, minst 25 år sen, och håller än.
 
Isakare Isakare skrev:
Ett gjutjärnsrör är inget som rasar i bitar i första taget, även om det är riktigt dåligt.
Jag skulle slipat av runt området (till ren metall med grovt papper) och lagt på ett lager Plastic Padding kemisk metall.
Sen målat med flera lager färg, det brukar först bli bubblor i färgen när det är dags igen.

Exempel på saker jag laget med kemisk metall och som höll väldigt länge.
Bensintankar på bilar, 7 år på en bil som sen skrotades.
Frostskadat motorblock på traktor, minst 25 år sen, och håller än.
Tack för alla goda råd. Ska pröva en quickfix med "kemisk metall", som jag faktiskt råkar ha hemma. I min TS tänkte jag nog lite överdrivet hantverksmässigt med gängning och gängtätning och allt. (Min morfar, som var en sträng hantverkare av gamla stammen, skulle säkert ha gillat min ursprungsidé.);)
 
Gjutjärn kan vara knepigt att gänga i..
Köp en jet koppling å kläm över.
 
Eftersom gjutjärnsrör brukar vara hopplösa att såga i så tror jag att röret vinner över en gängtapp. Jag provade vid ett tillfälle med metallblad till en tigersåg. Efter flera minuters sågande var det bara ytliga repor på röret. Däremot så hade tänderna på bladet vikt sig i 90 grader, såg rätt lustigt ut.

Blad med hårdmetall fungerade med tvekan. Tog några minuters sågande att få ett jack på kanske 5 - 6 mm, det fungerade som brottanvisning för bilningshammaren.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Gjutjärn kan vara knepigt att gänga i..
Köp en jet koppling å kläm över.
Fast det kräver ju att en ända på röret är löst och då kan man ju byta röret helt och hållet. Eller är det något jag inte förstår?

Jag förstår viljan att göra en provisorisk fullagning. Jag har svurit mycket över gjutjärnsrör... Det enda verktyg som biter på gjutjärnsrör är ju vinkelslipen. Men den vill man inte köra med överallt. Visst finns det tigersågblad som också funkar, men man brukar behöva kämpa rejält även med dem.
 
Kanske skulle skrivit att man får skära upp gummit.. :thinking::rofl:
 
Krilleman
Klippa upp gummit men även kanske klippa bort "mittremsan" som ska vara i skarven mellan rören på JET-kopplingen. Den är ganska stor.

JET-koppling för rör med röd markerad mittremsa och två åtdragningsskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.