Jag kör en del Nexa hemma idag och det funkar bra ibland och sämre ibland. Räckvidden spökar lite och jag känner ett behov av köra Z-Wave där jag verkligen vill veta att signalen når fram. Samtidigt vill jag fortsätta att använda de Nexa-grejer jag redan har.

Idag kör jag Tellstick Duo (dubbelriktad) och Switchking på en Windows10-dator vilket fungerar bra och känns enkelt för mig som inte är jättevass på det tekniska. Utvecklingen av Switchking går lite för långsamt och stöd för Z-Wave verkar ligga långt fram i tiden.

Jag har tittat på Domoticz som verkar ha hög tröskel för en nybörjare. Hur gör jag enklast för att styra både Z-Wave och Nexa 433 MHz? Kan jag behålla min Tellstick Duo och komplettera med hårdvara för Z-Wave? Kan det samsas i samma gränssnitt?

Jag har tittat på Znet Lite V2 och Telldus Live Preminum men gillar inte modellen med årskostnad och kopplingen till en molntjänst. Jag vill hellre köra lokalt med egna grejer, helst på Windows eftersom jag har de igång redan.

Tips? Ideér?
 
Homey är en controller som fixar en massa protokoll inkl. Nexa på 433.
En ny svensk controller är Animus som kör lokalt och har support för 433.

Har själv flera Tellstick ZNet/Net i drift som funkar bra för mina krav. Där kan du även hänga på en extern antenn för 433-bandet.
 
Jag funderar i samma banor som TS och sneglar på Domoticz för att styra den Tellstick Duo jag redan har och någon Z-Wavesticka. Det som hindrar mig är att det verkar tungt att komma igång med Domoticz, inte minst att ansluta hårdvaran som ska kommunicera med 433 MHz resp X-Wave.

Är det någon som kan dela med sig av erfarenheterna av att sätta upp Domoticz om man har begränsade kunskaper? Helst på Windows.
 
Bara en liten tanke som besparar mig mycket bekymmer och pengar; varför inte köra kombinationer av prylar från tex sonoff och broadlink. Jag har larm (rörelse, dörr/fönster, brand), fjärrströmbrytare, miljöövervakning (temp, fuktighet, luftkvalitet, ljud, ljus), och jag kan bygga ut med precis vad jag vill. Jag tror inte ens jag lagt 2000:- per hus, inga datorer snurrande för att ha systemen igång, osv.
Vad skulle fördelarna med dyra Nexa, krångliga z-wave, osv vara?
 
Prylar på 433 kan knappast anses som dyra. Plug in-mottagare kan fås från ca 70 kr i trepack.
 
Och för typ en hundring får jag brytare, nätverkskort, sensorer, timer och programmerbarhet i en sonoff-brytare. Den kan användas bara den kopplas in utan en massa klydd. Så jo...det spar pengar, tid och huvudbry.
 
Jag körde Tellstick tidigare men ville också komplettera med z-wave för säkrare kontroll på några ställen och bytte till Nexa Bridge+ som klarar både 433 och z-wave med samma burk. Dessutom enkel att programmera.
 
Nexa Bridge lät intressant men när jag googlar får känslan av att utvecklingen stannat lite hos Nexa. Det talar kanske för en open source-lösning som Domoticz även om jag tvekar för komplexiteten.

Ett alternativ är kanske Home Assistant, någon som provat båda och kan jämföra.

Ang diskussionen om prisnivån på Nexa - jag tycker de är prisvärda och har redan många brytare.
 
Vill du "mixtra&trixa" med grejorna är säkert HA ett bra alternativ. Vill du ha något som tuffar och går och som du konfigurerar och sedan "glömmer" skulle jag satsa på en ZNet V2.

Här kan du läsa lite mer:
https://snillevilla.se/
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Mmmm, jag hör vad du säger etompau. Dock är jag lite emot att betala för en Telldus Live... :(
 
Är det inte dags att börja titta på Zigbee? Det finns bla ett flertal LED-drivers med inbyggt stöd för Zigbee, men bara några enstaka för Zwave. Alla vill väl ha bra fungerande dimning + LED framöver och då blir det dyrt om det inte är inbyggt stöd i varenda driver (mao vill man inte heller ha dyra Phillips HUE som ju har just stöd för både Zigbee + driver inbyggt i själva ljuskällorna, utan separera LED och driver så man kan byta och uppgradera efterhand).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.