Hej

Jag har sprängt bort berg (se bild) och ska nu bygga ett trädäck över det.
Det har blivit som en grop och här tänkte jag mura fast lecablock, lägga på papp och sen reglar och trall.
Mitt bekymmer är att gropen kommer att bli vattenfylld när det regnar och att det kommer att lukta illa under trallen.

Någon som har expertis/erfarenheter kring detta?
Finns det något trix man kan ta till?
Jag vill helst inte fylla hela "gropen" med betong för då hamnar trallen ca 10 cm högre än vad jag skulle önska.
Jag har svårt att hitta ett sätt att leda bort vattnet utan att spränga bort mer, och det skulle jag helst slippa.

Tack
 
  • En sprängd bergsgrop vid en byggplats, delvis vattenfylld, nära ett trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör en inspektionslucka i trallen. Då kan du kanske spola bort smuts och suga upp gammalt vatten om det skulle bli ett problem.
Kanske torkar vattnet upp av sig själv. Svårt att avgöra förutsättningarna från en enstaka bild på ett forum.
 
E etompau skrev:
Gör en inspektionslucka i trallen. Då kan du kanske spola bort smuts och suga upp gammalt vatten om det skulle bli ett problem.
Kanske torkar vattnet upp av sig själv. Svårt att avgöra förutsättningarna från en enstaka bild på ett forum.
Ja, bild är undermålig.

Jag tror att jag i så fall skruvar loss några plankor istället för att göra en lucka...
 
Om det handlar om ett djup på gropen på 10 cm så kan du ju såga ut ett lagom brett spår som låter vattnet rinna ut. Hur lång sträcka skulle du behöva såga? Verktyg får sådant finns att hyra hos ett flertal företag.(y)

Edit: Läste lite för snabbt. Tolkar det som att du behöver såga djupare än 10 cm, men tror det finns sågar som fixar upp emot 40 cm...?
 
AXS
Fyll upp så mycket du kan med grus. I med brunn av valfritt slag på djupaste stället(30cm avloppsrör duger bra). Dra fram el och i med en dränkbar pump.

Klart! Total kostnad under 2000:-.
 
Staffans2000
Den lilla pölen gör väl varken till eller från. Fyll med Macadam för att minska vattenmängden om du vill. Ser inte detta som ett problem över huvud taget.

Staffan
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Fyll upp så mycket du kan med grus. I med brunn av valfritt slag på djupaste stället(30cm avloppsrör duger bra). Dra fram el och i med en dränkbar pump.

Klart! Total kostnad under 2000:-.
Låter som overkill om det inte handlar om mer vatten än vad man ser på bilden. Får en dränkbar pump plats i de där små groparna?
 
Tack för bra svar.
Tror att jag tar och fyller upp med makadam och sen även försöker att borra ett eller några hål genom berget (om det går) så att det kan läcka ut lite vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.