Problemet i dag är ju, som flera andra liknande trådar har kommit fram till, att dagens system inte ställer några krav på kompetensen hos elinstallatören. Dessutom är det ju i princip omöjligt för en 'lekman' att skaffa sig några egna kunskaper i ämnet.
Det gör att fastighetsägaren, som har ansvaret för elanläggningen, måste lita på att den behöriga installatören gör ett korrekt och säkert arbete trots att det kan vara vilken klåpare som helst.

Om Elsäkerhetsverket verkligen ville jobba för högre elsäkerhet så skulle man fokusera på anläggningen istället för den enskilde elektrikern eventuella anställningsförhållanden...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att hävda ideologiska skäl för att ingen skall blanda sig i hur min el ser ut, är ungefär samma sak som att hävda att jag kör väl mot rött och på fel sida på motorvägen om jag vill, det skall andra ta och sk...a i.
Nej, där har du fel, om jag kör på fel sida vägen riskerar jag ditt liv. Mitt hem är bara mitt.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
tommib
A Adam F skrev:
Nej, där har du fel, om jag kör på fel sida vägen riskerar jag ditt liv. Mitt hem är bara mitt.
Nja.... Ditt hem är möjligen bara ditt men dels kan andra drabbas om ditt hem brinner ner (grannar vars hus också tar eld), dels kanske du säljer huset så småningom och då drabbar dina kopplingar nästa ägare. Du kan också ha folk på besök osv.

Så just det är dålig argumentation.
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.