Äntligen har vi köpt hus! Nu funderar jag över vad som blir bäst stilmässigt i samband med att vi kommer göra underhåll på huset. Huset ligger lantligt med gul fasad och spröjsade fönster, och jag tror att snickarglädje och mönstrade tapeter skulle passa väl men är också lite fundersam över om det kommer kännas påklistrat på ett hus från -94?

Hur resonerar ni andra vid renoveringar, omtapetseringar eller ombyggnationer på hus från -80, -90 och -00?
 
Väldigt svårt att svara på utan en bild på huset och läget. Även -94 byggdes hus med en väldig massa olika utseenden
 
  • Gilla
Daniel Gr
  • Laddar…
Ja många hus på 90-talet hade faktiskt endel snickeridetaljer samt tegeltak. I övrigt tycker jag man får göra som man själv tycker är bäst med ens eget hus. Vissa byggnadsvårdare anser ju att man är djävulsdyrkare om man bara vill ändra färg på fasaden.
 
Givetvis får man göra som man vill, men det ska ju gärna bli bra också :rofl: Här kommer en bild!
 
  • Bild av en charmig villa med beigea fasader och gröna knutar, omgiven av en välskött trädgård och grusgång.
BirgitS
Huset är redan rätt "pyntat" på utsidan med färger med stor kontrast och utsirat räcke så det kan tänkas att snickarglädjedetaljer på farstubrons tak blir lite väl mycket. Då får ni nog måla vindskivorna m.m. i husfärgen först.

Men mönstrade tapeter inne går ju utmärkt även om fönstren är spröjsade.
 
Gammelnörden
Om det är snickarglädje som önskas så skulle jag avhålla mig från svarvad och för krusidullig snickarglädje och satsa på en mer stram och rakare stil på snickarglädjen som man använde sig av precis efter sekelskiftet 1900 i så fall.
Personligen tycker jag att den här typen av hus inte passar att vara faluröda med vita foder och knutar utan ser bättre ut i andra färgkombinationer. Det är något med de ganska grova snickeridimentionerna och proportionerna som gör att ett hus från den här tiden inte kan göra anspråk på att helt efterlikna ett hus från typ 1800-talet och därför inte helt gör sig i en sådan utstyrsel.
Liknande tänker jag om insidan, att man inte helt går in för en allmogestil utan håller sig till en enkel bas med väl valda lantliga och historiserande detaljer. Enklare lister a la -94 med en trevlig blommig nutida tapet, istället för sekelskiftessnickerier och William Morris tapeter. Insidan bör matcha utsidan för att skapa harmoni och hemtrevnad. Men med det sagt är det viktigaste att ert hem speglar er som personer och er smak...
 
  • Gilla
SanDitt och 1 till
  • Laddar…
Jag funderade också på att måla om huset men är lite kluven... Vilken färg tror ni skulle funka bäst? Jag funderade på vitt med en ljusare grön på knutar och vindskivor.

Vad tror ni om bröstpanel/pärlspont i hallen?
 
BirgitS
Kan rekommendera någon app, t.ex. Nordsjö har en, där man tar ett foto med mobilen/surfplattan och sen väljer en färg och klickar på foto. Det finns flera och även om de väl normalt är till för att hjälpa en att välja färg på väggar inne så bör de nog kunna ge en viss vägledning ändå.
 
G Grävling15 skrev:
Äntligen har vi köpt hus! Nu funderar jag över vad som blir bäst stilmässigt i samband med att vi kommer göra underhåll på huset. Huset ligger lantligt med gul fasad och spröjsade fönster, och jag tror att snickarglädje och mönstrade tapeter skulle passa väl men är också lite fundersam över om det kommer kännas påklistrat på ett hus från -94?
G Grävling15 skrev:
Jag funderade också på att måla om huset men är lite kluven... Vilken färg tror ni skulle funka bäst? Jag funderade på vitt med en ljusare grön på knutar och vindskivor.

Vad tror ni om bröstpanel/pärlspont i hallen?
Tänk även på att beroende på var du bor kan Bygglov krävas för färgbyte. Kolla på TeroMs tråd om hans kämpande med Täby kommun..

Ja det är rent ut sagt löjligt vad kommunerna får lägga energi på.

Om huset är utanför planlagt område är det enklare att bygga om hur ni vill :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.