Hej!

Verkligen okunnig på solpaneler och dylikt. Köpte en sommarstuga i höstas med solcellsanläggning.

Ska nu bygga ut huset och behöver flytta solpanelen från ena gaveln till den andra på huset. Sladden ska räcka så inga problem där men... Hittar ingen off knapp på solpanelen. Hur gör jag när jag flyttar den? Kopplar bort kablarna i "centralen", tror de riskerar att komma åt varandra om jag drar dem genom rör. Kan inte vara bra.

Koppla bort vid solpanelen? Ser inte ut som att det är tänkt. Men måste vara bättre att klippa av där och skarva på nåt bra sätt?

Nåt jag ska tänka på? Tacksam för input!
 
  • Gilla
Pyromanapa
  • Laddar…
Vi vet inte hur stor anläggning du har men, lägg en duk/filt över panelen så upphör den att genera ström.
Använd samma area eller större på den nya kabeln.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vi vet inte hur stor anläggning du har men, lägg en duk/filt över panelen så upphör den att genera ström.
Använd samma area eller större på den nya kabeln.
Så enkelt, då kan jag dra kablarna hur jag vill :D. Ska återanvända de kablarna som sitter idag. Bara flytta från ena gaveln till den andra på huset.
 
Du kan ju inte flytta alla paneler samtidigt så du lär koppla isär emellan. Det brukar finnas stickkontakter vid panelerna. Använd dessa.
Om du vill installera nya kablar tänk på att dem borde vara godkända för ändamålet, likaså skarvarna. Likspänningen är inget att leka med, kan vara upp till 1000 V likspänning.
Arbetet är behörighetskrävande så om du känner dig osäker läs på ordentligt och ta inga risker!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan ju inte flytta alla paneler samtidigt så du lär koppla isär emellan. Det brukar finnas stickkontakter vid panelerna. Använd dessa.
Om du vill installera nya kablar tänk på att dem borde vara godkända för ändamålet, likaså skarvarna. Likspänningen är inget att leka med, kan vara upp till 1000 V likspänning.
Arbetet är behörighetskrävande så om du känner dig osäker läs på ordentligt och ta inga risker!
Tack för info! Visste faktiskt inte det
 
Visste inte heller att det krävs behörighet... En annan fundering dök upp. Solcellspanelen är från 2002, den är på 100w. Ser att de inte är dyra. Bättre att köpa en ny och montera? Blir de sämre med åren? Nu menar jag att bara byta själva solcellspanelen, behålla allt annat.
 
Är inte gränsen 50V/200VA? I så fall behövs ingen behörighet för den panelen om spänningen är under 50V.
 
F
useless useless skrev:
Är inte gränsen 50V/200VA? I så fall behövs ingen behörighet för den panelen om spänningen är under 50V.
Är det självklart att det är behörighetskrävande om det skulle vara över 50V/200VA?

Det är ju tex helt ok att byta ett 230V eluttag eller en strömbrytare men det är spöstraff om man skulle få för sig att installera ett nytt. Borde det inte vara nåt liknande på solceller?
 
En solpanel har oftast mer än 200 W effekt, also behörighetskrävande arbeten. Problemet är att man inte kan stänga av en solpanel dagtid. Jobbar du i månsken bordfe det vara säkert ur el-synpunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.