nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Borde man på samma pris? Så man har något att gå efter? Jag är den siste fiber behövande bland husen det stämmer bra.
Börja med att kolla vem som äger fibern som ligger i marken idag. Vilken operatör dina grannar har, t ex Telia eller liknande. Sedan kontaktar du dom och frågar vad priset blir för att koppla in ditt hus.

Vem som helst kan inte koppla in fiber, men däremot kan vem som helst gräva ned rör med fiberkabel för att sedan få det inkopplat av någon behörig.

Du har förmodligen frågat om någon kan gräva ned kabeln åt dig när du frågat runt? Det kan som sagt vem som helst göra. Men själva inkopplingen sker av behörig installatör som ägaren till fibern skickar ut.
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Vem som helst kan inte koppla in fiber, men däremot kan vem som helst gräva ned rör med fiberkabel för att sedan få det inkopplat av någon behörig.
.
Åter igen Nej, alla får inte gräv/schakttillstånd inom kommunal, Trafikverkets, etc, områden om du inte agerar på fiberägarens uppdrag. En seriös fiberägare säkerställer att förläggning av fiberslang/duct görs enligt ett regelverk som oftast är utifrån Robust fiber och/eller med egna anpassningar utifrån det material man använder.
Även förläggning av fiberslang/duct ska göras så att vatten/fukt inte kommer in och med det material fibernätsägaren godkänner. Sedan när det är gjort kan man blåsa i fiber, t.ex. blåsfiber, mikrokabel, etc, som ska användas utifrån hur nätet är byggt och fiberskåpen är gjorda (FOS).
Tar vi sedan vem som kan leverera behöver det inte vara samma som grannen har. Tar vi t.ex. Telia/Skanova så har de idag öppnat stationerna så att flera kan agera fiberoperatör i nät som Skanova bygger, det innebär att på vissa platser kan man beställa fiber från Telia, Telenor/Bredbandsbolaget, ComHem, Bahnhof, etc, via Skanovas fiberstruktur.

Men åter igen, vi gissar bara nu tills ts kan ge oss mera information om vad det är för fibernät som finns i området och vilka som kan levererar där.
 
nyvillaägare
Har bara diskuterat det med frugan men det är tid att kolla vem som är operatör. Har hört Telia i nåt sammanhang men är inte 100 % på det. Vår TV har comhemkort kan det ha något med vilken operatör som också har om fiberläggningen?
 
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Har bara diskuterat det med frugan men det är tid att kolla vem som är operatör. Har hört Telia i nåt sammanhang men är inte 100 % på det. Vår TV har comhemkort kan det ha något med vilken operatör som också har om fiberläggningen?
Hum, skojar du med oss? Vad skulle er TV ha att göra med vem som är fiberoperatör i området? Eller är det så att ni idag har kabelTV i området utifrån din fråga?
 
nyvillaägare
A AndersS skrev:
Hum, skojar du med oss? Vad skulle er TV ha att göra med vem som är fiberoperatör i området? Eller är det så att ni idag har kabelTV i området utifrån din fråga?
Ser du någon smilegubbe eller försöker du bara spela överlägsen? Varför skulle jag skoja om det jag frågar för det kan väl ha med tillgången på operatörer och nät att göra i området? Eller?
 
nyvillaägare
Vad har det med vår TV att göra? Nej vi har en parabolantenn. Ingen expert som dig på detta tyvärr då hade jag inte behövt fråga.
 
Du kan inte dra några slutsatser om vem som är fiberoperatör i ert område, genom att titta på apparater du har i ditt hem, med mindre än att du redan har eller har beställt anslutning av fiber till deras nät.

Comhem är mig veterligen inte distributör av tv via satellit. Jag känner bara till viasat och canal digital. Comhem distribuerar via kabeltv eller höghastighetsinternet (i huvudsak fiber
 
Ja i många villaområde har man TV via en coaxkabel nedgrävd i mark troligen från 1980- talet, i dessa nät är ComHem vanliga. Dessa system var analoga på den tiden men senare gått över till digital överföring. Kolla med ComHem om dom i ert område kör bredband över coaxkabel, det är vanligt i många hyreshus.
 
Fairlane
Det finns i många fall möjlighet att få fiber från ComHem (kanske via Telia öppen fiber) och även få hastigheter över 2 Gb/s så frågan om det är nöjmöjl i TS hus ser jag inte som dum.

Min rekommendation är att kolla med några grannar om de vet vilka som leverrlev fibern. Via Telia Öppen fiber så kan du exempelvis ha säkert 10-15 olika tjänsteleverantörer (tänk dig att det är en part som bygger vägen, Telia, och flera taxibolag som kan använda den för att ge dig tjänsten att komma hem). Dvs fråga fler grannar annars riskerar du att få svar på vilken tjänsteleverantör de valt.

Du kan också söka på Telia Öppen fiber och knappa in din adress där för att se om de kan leverera. Testa även med Bahnhof, ComHem IPOnly etc så bör du kunna få ett hum om vem som mest troligt är leverantör. Sen får du kolla med den leverantören om du uppfattat det rätt att de kan leverera och sen fråga vad det kostar.
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
nyvillaägare
S sunqan skrev:
Du kan inte dra några slutsatser om vem som är fiberoperatör i ert område, genom att titta på apparater du har i ditt hem, med mindre än att du redan har eller har beställt anslutning av fiber till deras nät.

Comhem är mig veterligen inte distributör av tv via satellit. Jag känner bara till viasat och canal digital. Comhem distribuerar via kabeltv eller höghastighetsinternet (i huvudsak fiber
Vi har comhemkort i vår TV, men det är möjligt att antennerna och parabolen inte är i bruk det har vi inte haft tid att kolla än men de finns där. Är för oteknisk frugan får sköta det tekniska med koppling, datorer och modem måste erkännas. Är mer praktiskt lagt när det gäller grovarbete. :D Vet faktiskt inte hur kortet i vår TV fungerar vi har ingen box vad jag vet.
 
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Ser du någon smilegubbe eller försöker du bara spela överlägsen? Varför skulle jag skoja om det jag frågar för det kan väl ha med tillgången på operatörer och nät att göra i området? Eller?
Orsaken att jag frågar är att vi svarat dig flera gånger hur du ska gå vidare, men du kommer med nya "ganska konstiga frågor" istället för att ta till dig de råd du fått. Därav min fundering om du skämtar för det förekommer troll här på forumet och de agerar ganska liknande som du gör.
Vad din TV har för kort har inget att göra med vem som kan leverera fiber, punkt slut!
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Vi har comhemkort i vår TV, men det är möjligt att antennerna och parabolen inte är i bruk det har vi inte haft tid att kolla än men de finns där. Är för oteknisk frugan får sköta det tekniska med koppling, datorer och modem måste erkännas. Är mer praktiskt lagt när det gäller grovarbete. :D Vet faktiskt inte hur kortet i vår TV fungerar vi har ingen box vad jag vet.
Då antar jag att du haft comhem i ditt tidigare boende. Om du har en s.k. smart tv, har den inbyggd box för kabeltv och du har både kort och cam (kortläsare) från com hem. De har du ingen nytta av i ditt nya boende.

Som alla andra sagt - fråga dina grannar vilka det var som drog in fibern (dvs vilka de betalade installationskostnaden till). Knappast någon idé att fråga vilja de har fiber från, då är det 95% sannolikhet att de svarar med namnet på sin internetoperatör.
 
nyvillaägare
Kanske ställde en dum fråga men hade jag kunnat svara på den hade jag inte behövt fråga. :) Ska kolla grannen tills senare. Får ändå komma på annan ide det är lite dyrt nu med flera hål med mer behov dit så mycket pengarna behövs. Köpa mer data på modemet eller routern kanske fungerar. Nu vet jag till sen hur det funkar med fibern med. Tack för många bra svar.
Comhem abonnemanget med TV-korten fick vi av dom som vi köpte huset av.
 
Fairlane
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Comhem abonnemanget med TV-korten fick vi av dom som vi köpte huset av.
Det tyder ju på att det finns ComHem i huset. Gå in på https://www.comhem.se/bredband/bredband-50 och knappa in din adress så ser du direkt om de kan leverera. Länken ovan är för 50Mbit. Om de kan leverera så kan de också leverera med högre hastighet.
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Comhem abonnemanget med TV-korten fick vi av dom som vi köpte huset av.
Det är inte så jättevanligt att TVn har DVB-C-ingång, alltså ingång för kabel-tv.
Det är ännu mindre vanligt att TVn har DVB-S, alltså ingång för satellit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.