Anna_H Anna_H skrev:
Jag öppnar varje ämne jag vill läsa i ny flik, läser tråden till slutet, sedan svarar jag eventuellt på något och så stänger jag fliken. Sjukt störande att tvingas hålla koll på om det plötsligt byter ämne mitt i flödet!

TA BORT!
Jag håller fullständigt med. Otroligt störande när det "byter ämne" mitt i en tråd.
 
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Extremt störande när det "byter ämne" mitt i en tråd, särskilt som det tar några inlägg för mig att förstå det.

Inställningen borde vara avstängd som standard och de som vill ha denna otroligt ologiska inställning får aktivera det själv.

Nästa ämne automatiskt är som att ha slumpmässig uppspelning på en ljudbok.
 
  • Gilla
Pen och 9 till
  • Laddar…
Hur funkar 'Olästa ämnen' tillsammans med automatisk laddning av nästa ämne? Blir nästa ämne automatisk markerat som läst när jag har scrollat ner (och kanske lite förbi) sista inlägget i det aktuella ämnet jag läser?
 
BirgitS
useless useless skrev:
Hur funkar 'Olästa ämnen' tillsammans med automatisk laddning av nästa ämne? Blir nästa ämne automatisk markerat som läst när jag har scrollat ner (och kanske lite förbi) sista inlägget i det aktuella ämnet jag läser?
Jag stängde av funktionen när jag upptäckte att i listan "Senaste inläggen" var det markerat att jag hade läst en tråd fast jag inte alls hade gjort det. Jag antar att den tråden hade förekommit som "Nästa tråd" när jag läste någon annan tråd.
 
MultiMan
Katastrof om det får sådana följder att trådar ofrivilligt markeras som lästa!

Jag förstår att forumledningen försöker hitta alla tänkbara sätt att öka intäkterna och detta fungerar väl indirekt genom att hålla folk kvar längre, men om konsekvensen blir att man missar en massa trådar som markeras lästa rent slumpmässigt är det en riktigt dålig idé.

Sätt iaf funktionen avstängd som standard för befintliga medlemmar eller före ett visst datum så att vi som hängt här ett tag får välja själva.

Som ni förstår så läser inte heller jag forum så planlöst att jag vill kastas in i nya ämnen utan min egen aktivitet.
 
  • Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Katastrof om det får sådana följder att trådar ofrivilligt markeras som lästa!
Infinite scroll har ju tyvärr den effekten även i en enskild tråd. Vill man läsa Stew's mastodonttråd till exempel (jag tänkte på honom senast för några dagar sen, tråden rekommenderas starkt till nytillkomna medlemmar) så orkar man ju inte läsa allt i ett svep. Med infinite scroll blir det hopplöst att säkerställa att man inte missat någon sida om man gör någon dags paus.

Jag förstår tanken, men tycker systemet är mer lämpat för kommentarsfält etc där man läser mindre strukturerat. Det är lite ingenjörssjuka i att implementera nya funktioner i precis allt utan att egentligen ha en eftertanke om huruvida det är en bra idé. (Men nu talar jag i egen sak när forumets huvudsyfte naturligtvis är ägarnas plånbok).
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur funkar 'Olästa ämnen' tillsammans med automatisk laddning av nästa ämne? Blir nästa ämne automatisk markerat som läst när jag har scrollat ner (och kanske lite förbi) sista inlägget i det aktuella ämnet jag läser?
Jag har precis kollat upp detta. Idag så görs lästmarkeringen när nästa tråd läses in och det är på tok för tidigt. Vi försöker ändra detta så att lästmarkeringen istället görs när adressen byts ut dvs när man läst färdigt hela tråden.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi försöker ändra detta så att lästmarkeringen istället görs när adressen byts ut dvs när man läst färdigt hela tråden.
Så i en lång tråd kommer man alltid komma till första sidan tills man läst sista inlägget?

Det känns inte helt genomtänkt. Jag tror att en gyllene medelväg kan vara att sidan 6 markeras som läst när sidan 7 (eller 8) läses in. Men det kommer bli en massa bläddrade ändå för att hitta vart man var.
 
Jag vill ha av allt sånthär stängt! Jag ogillar infinite scroll och nu är det även något som får mig att hoppa från tråd till tråd och jag blir helt bortkollrad, har postat inlägg i fel tråd p.g.a. av det. :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

EDIT: Nu har jag hittat att man kan stänga av funktionerna.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så i en lång tråd kommer man alltid komma till första sidan tills man läst sista inlägget?

Det känns inte helt genomtänkt. Jag tror att en gyllene medelväg kan vara att sidan 6 markeras som läst när sidan 7 (eller 8) läses in. Men det kommer bli en massa bläddrade ändå för att hitta vart man var.
Nästa tråd markeras idag som läst i samband med att den läses in och detta är för tidigt.

Nästa tråd läses in i samband med att du närmar dig slutet av tråden (500 eller 600 pixlar upp om jag minns korrekt). Om nästa tråd består av flera sidor så läses bara den första sidan in och bara den första sidan läsmarkeras, sida 2 t ex läsmarkeras inte.

Men vi håller på och ändrar nu så att läsmarkeringen för nästa tråd först inträffar när man verkligen har läst hela första tråden, inte när nästa tråd lästes in.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men vi håller på och ändrar nu så att läsmarkeringen för nästa tråd först inträffar när man verkligen har läst hela första tråden
En tråd/sida borde väl inte läsmarkeras förr än man har kommit till sista inlägget?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Infinite scroll har ju tyvärr den effekten även i en enskild tråd.
Denna lösning som vi gör nu kommer även fixa så att läsmarkeringarna blir korrekta inne i infinite scroll, dvs inte bara för nästa tråd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Denna lösning som vi gör nu kommer även fixa så att läsmarkeringarna blir korrekta inne i infinite scroll, dvs inte bara för nästa tråd.
Jag tror min poäng gick dig förbi. Om jag har laddat sidan 10 i en tråd med 40 sidor och inte har tid att läsa längre så läser jag naturligtvis klart den sidan. När jag då närmar mig slutet så *pang* läses sidan 11 in. Då måste jag läsa hela den också, för att vara säker på att inte missa ett inlägg. Hur gör jag då för att läsa sidan 11 utan att sidan 12 läses in (och markeras som läst). Och framför allt, hur gör ni det tydligt för läsaren om något är markerat som läst eller inte?

Utan infinite scroll fungerar det i alla fall logiskt. Om än mer omständligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nej, jag förstår hur du menar. Läsmarkeringsfixen som vi nu gör kommer att åtgärda så att inläsningen av nästa sida (eller nästa tråden för den delen) inte gör någon läsmarkering. Läsmarkeringen kommer först ske när hela sista inlägget har scrollats bort och inte längre syns på skärmen.

useless useless skrev:
En tråd/sida borde väl inte läsmarkeras förr än man har kommit till sista inlägget?
Ja, så bordet det fungera. Problemet är att forumprogramvaran som vi använder inte fungerar så.
Om en forumtråd har 27 inlägg fast du bara läst 23 inlägg tidigare så kommer du komma in till inlägg 24 när du klickar in dig från trådlistan men inlägg 25-27 blir då per automatik också lästmarkerade även om du bara läser inlägg 24 och inte läser inlägg 25-27. Det är så dumt forumprogramvaran fungerar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vet inte om det varit uppe men sen infinite scroll infördes hamnar man fel när man kommer tillbaka till trådlistan.

Dvs, scrolla ner i senaste listan, kort eller långt och hoppar in i en tråd. När jag stänger tråden kommer jag tillbaka till första raden i senaste listan och behöver scrolla ner igen förbi allt jag redan passerat för att komma till nästa tråd jag vill läsa.

iOS 11.4
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.