Hej!

Vi tog över ett äppelträd av förra ägarna av huset som vi köpte förra året, flera stammar med olika sorter ympade på. Gissar på att det stått här lika länge som huset så ca 38 år. Vi har fått mycket frukt men tyvärr ser det inte ut o må så bra i övrigt, en skog av långa skott och stammar o stora grenar tappar bark och har som sprickor. En stor gren hade en ordentlig skada, sjukdomsangrepp kanske?.. finns på bild. Håller trädet på att dö? Finns det något man kan göra?

Förra sensommaren så kapade jag bara ett par av vattenskotten och någon stor gren som var helt död.

https://imgur.com/a/wpF0KJP
 
Gammelnörden
Aj då låter inge vidare. Tycker det ser ut som man beskärt rätt hårt och ofta, på samma längd dessutom eftersom det är som kluster med grenar. Många smågrenar som antingen har noll blad eller något enstaka. Kan man ta bort dessa utan att trädet tar allt för mycket skada eller hur skulle ni göra?
 
Det där trädet skulle jag anlita ett proffs till för att försöka rädda vad som räddas kan. Var med under tiden, fråga och lär dig så att du kan underhålla det under kommande år!
 
Gammelnörden
Om det är kräfta krävs mer än en beskärning då det kan vara en av anledningen till att det blivit mottagligt för smitta. Om du bestämmer dig för att anlita en arborist se till att de har god kunskap om kräfta, även om det skulle visa sig att det inte är det. Eftersom man måste veta att hantera smittat växtmaterial på korrekt sätt för att inte sprida smittan till andra frukt- och lövträd.
I artikeln jag bifoga ger dom tips på åtgärder och hur det bör hanteras.
Om vi ponerar att det är kräfta och trädet är hårt angripet, kan det vara så att den bästa åtgärden är att ta bort hela trädet för att rädda andra fruktträd från att smittas, oavsett om äppelträdet ger mkt frukt eller inte, tyvärr. Men det är något en erfaren äppelträdsexpert borde bedöma på plats. Bifogar en lista på beskärare och ympmästare från Sveriges pomologiska sällskap; http://svepom.se/kunskap/beskarningsexpertis
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
För en gångs skull tycker jag faktiskt inte det ser ut som kräfta, inte den typ av kräfta jag har erfarenhet ifrån av i alla fall. Möjligtvis att bild nr 10 skulle kunna tyda på det.

Annars visar ju bilderna på "svullnad" hos grenar och stammar och det skulle kunna vara ett förstadium till de tydligare symptomen på kräfta där barken liksom "krullar upp sig" varvet runt en gren eller stam. Dessa angripna träd beskärs lämpligast när det är som torrast för att undvika smittospridning till öppna ytor och emellan träd. Alla verktyg bör vara rengjorda med sprit och man vill undvika grenbrott eller grenstumpar. Avfallet ska brännas eller transporteras bort. Tar man bort trädet ska inte ett liknande träd planteras på platsen igen, för även i jorden kan sjukdomen förekomma.

Men det vore onekligen intressant att få höra om vad det annars skulle kunna vara av en duktig pomolog eller arborist.

Att ett 38 år gammalt träd har råkat ut för än det ena, än det andra är ju knappast särskilt konstigt, många glömmer bort att tidens tand inte bara påverkar oss människor, utan allt runtomkring oss, levande som döda ting. Så länge trädet fortsätter att ge frukt skulle jag ha det kvar, försöka vårda det så gott jag kunde, men inte heller bli särskilt besviken den dagen då det lagt sig på sidan och tackat för sig.

Annas tips gillar jag, se till att lära dig så mycket om skötseln av trädet om du är intresserad av att ha det kvar.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.