Införskaffade i början av sommaren en dränkbar pump för användning till både vattenspridare och fuktslangar/droppslangar i växthus. Pumpen ger 4.5 bars tryck vilket fungerar utmärkt till vattenspridarna men verkar bli lite väl högt för fuktslangarna. Det är Biltemas och Julas slangar, och det står max 1.7 bar på dem. Tänkte i min enfald att om jag parallellkopplar 3st så borde det väl bli 1.5 bar per slang, men har senare insett att det antagligen inte var så enkelt (eller?).

Det hela har fungerat okej under sommaren, men den ena slangen har börjat läcka mer och mer och det står nu flera strålar ut på några ställen på den. Jag inbillar mig att det kan bero på för högt tryck från pumpen som "sprängt" slangen, men det kan ju även vara undermålig kvalité på de här billiga slangarna...

Hursomhelst så vore det väl önskvärt att på något sätt få ner trycket till droppslangarna. Vet inte om jag är ute och cyklar, men fick för mig att man kunde koppla in en tryckregulator eller liknande, så jag Googlade runt efter det. Blev snarare mer förvirrad, eftersom jag hade förväntat mig att det skulle finnas en uppsjö av tryckregulatorer för just dessa så populära 1.7 bars fuktslangar, men det var rätt dåligt utbud. Hittade följande som säger sig vara just vad jag letar efter ( https://www.styrahem.se/p/376/tryckregulator-17-bar ), men jag blir lite misstänksam dels pga. det låga priset och dels pga. konstruktionen. Jag hade fått för mig att tryckregulatorer fungerar genom att en del av trycket "går åt" till att komprimera en fjäder, och att det därför blir lägre tryck kvar på utloppet, och att de därför har ett fjäderhus som sticker ut, te.x. som på denna ( https://www.aquadrip.se/tryckregulatorer/tryckregulator-r20-08-25-bar/ ). Denna kostar ju dock mer än 10 gånger så mycket som den första jag länkade till, och då blir man ju ännu mer misstänksam mot den billiga varianten...

Så vad är det egentligen för något jag behöver ha för att få ner pumpens 4.5 bar till mer lämpliga ~1.7 bar?
 
Skaffa en vanlig kran, ventil som du sätter på gemensam sträcka före dina droppslangar. Sen stänger, stryper du på den till dess du får det tryck/flöde du vill ha för vattningen. Konstigare är det inte och om du ändrar antal slangar får du justera efter upp/ner.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Skaffa en vanlig kran, ventil som du sätter på gemensam sträcka före dina droppslangar. Sen stänger, stryper du på den till dess du får det tryck/flöde du vill ha för vattningen. Konstigare är det inte och om du ändrar antal slangar får du justera efter upp/ner.
Hmm ok, är det så enkelt alltså?? Fick för mig att en kran bara stryper flödet men inte trycket... men jag kanske krånglar till det i onödan Jag har faktiskt en såndär Y-delare till fuktslangarna, men tyckte inte det blev så mycket mindre strålar rakt ut trots att kranen till den slingan som sprutar mest var väldigt lite öppen...

Följdfråga på detta - är det skadligt för pumpen och/eller slangar och anslutningar som finns innan kranen att göra såhär? Tänker att en tryckregulator kanske kan reglera trycket men ändå ha ok flöde, men att en kran stryper både och (eller bara flödet?)? Pumpen är en hyfsat rejäl AlKo-pump som jag utgår från är gjord för att fungera med lite olika motstånd eftersom den är just för trädgårdsbevattning, där det ju kan se olika ut från fall till fall med exakt vad man kopplar in. Råkade av misstag stänga samtliga kranar en gång i somras och då gick det hål på slangen från pumpen (det var dock en gammal sugslang jag hade liggande, nu sitter där en rejäl gul armerad 1" slang med mässingskopplingar).
 
Redigerat:
Så enkelt är det särskilt som du har konstanta förhållanden på droppslangsidan. Din strypning ger ett tryckfall som du kan ställa in. En regulator ger enda skillnaden att strypningen korrigeras beroende på uttag men det är ju i ditt fall konstant om inget ändras eller slangar kopplas bort osv. Även pumpen hamnar i en given driftpunkt här dvs trycket kommer inte variera mycket på den sidan heller om du inte har andra förbrukare som kopplas till-från.

Pumpen far inte direkt illa av detta bara du har någorlunda flöde så det inte går mot i princip stopp. Och eftersom den är dränkt är den bra kyld oavsett så det ska mycket till att skada den även vid mycket litet flöde. Och energiförbrukningen går också ner vid avtagande flöden pga minskad effekt så den är säkert betydligt mindre än när du kör mot spridare.
 
Ja en enkel kulventil löser problemet, dock har jag efter ett par års användning av denna typen av slangar reviderat min åsikt om dem. Tycker inte de håller måttet helt enkelt, de tycks börja springa läck efter en tids användning även med kraftigt reducerat tryck, med ojämn bevattning som följd. Faktum är att mitt hemmabyggda system med punkterade PVC-slangar tycks fungera bättre, men det är en enklare konstruktion där det inte finns tillgång till "rinnande vatten" utan vattnet tas från en cistern med en enkel 12v-pentrypump.

Jag överväger starkt att se över andra alternativ till nästa odlingssäsong, i mitt fall rör det sig om fyra separata odlingsbäddar i ett växthus och även om jag tyckt att proffsigare lösningar legat utanför en relevant budget för lite hobbyodling, så är jag nu böjd att låta mig övertygas om annat. Får man upp produktionen, kan merkostnaden för bevattningssystemet hämtas igen på sikt.:)
 
  • Gilla
Osse1000
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Ja en enkel kulventil löser problemet, dock har jag efter ett par års användning av denna typen av slangar reviderat min åsikt om dem. Tycker inte de håller måttet helt enkelt, de tycks börja springa läck efter en tids användning även med kraftigt reducerat tryck, med ojämn bevattning som följd. Faktum är att mitt hemmabyggda system med punkterade PVC-slangar tycks fungera bättre, men det är en enklare konstruktion där det inte finns tillgång till "rinnande vatten" utan vattnet tas från en cistern med en enkel 12v-pentrypump.

Jag överväger starkt att se över andra alternativ till nästa odlingssäsong, i mitt fall rör det sig om fyra separata odlingsbäddar i ett växthus och även om jag tyckt att proffsigare lösningar legat utanför en relevant budget för lite hobbyodling, så är jag nu böjd att låta mig övertygas om annat. Får man upp produktionen, kan merkostnaden för bevattningssystemet hämtas igen på sikt.:)
Intressanta reflektioner!

Har du möjligen provat flera olika modeller av fuktslangar? Såg nämligen att vissa har betydligt högre maxtryck än andra. T.ex. har Byggmax ( https://www.byggmax.se/byggmax-träd...Euu0d9NR_55AvfvEFF1uiLCgkgPQGnaxoCRW8QAvD_BwE ) 6 bars maxtryck, medan Biltema ( https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/droppslang-12-2000032943 ) har 1.7 bar (vilket verkar vara det vanligaste). Tänker att en som klarar högre tryck kanske även håller längre.

Är dock inte säker på att de mäter maxtrycket likadant - ex. Biltema skriver "max arbetstryck" medan Byggmax skriver "max tryck", så kanske är det same shit different name...
 
Nej jag har inte prövat olika sorters "weeping hose", bara Biltemas. Dock är jag inne på att det är typen av slang inte är optimal iaf inte i växthuset. Sen vore det väldigt bra med fuktsensorer också, så att det vattnas olika mycket beroende på väder (avdunstning/tillväxt). Men jag är något av en rookie själv på området, så jag har inte så mycket mer tips att ge när det kommer till andra system. Skulle behöva läsa på lite själv nämligen, verkar finnas många olika system på marknaden. :rolleyes:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.