Man måste inte ha ett färdigt förslag för att tycka att området bör utvecklas och har potential
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men vad är ditt förslag? Jag har inte sett något förslag? Jag har bara sett dig skriva att politikerna borde uppmuntra hemarbete. Men vad är det du tycker att de ska göra? En informationskampanj?
Hej Anna, i trådstarten:
https://www.byggahus.se/forum/threa...fran-fragan-tangerar-bostadspolitiken.323711/
... så står själva förslaget. I tråden har jag försökt förtydliga då jag säkert varit otydlig, t ex har det varit svårt att tolka vilka jag menar går under kategorin “kan". Om jag förstår dig rätt tycker du att det saknas ett "hur" dvs hur politiker skulle förverkliga idén om att flera skulle anamma förslaget. Där ska jag säga att jag har dåliga kunskaper om vilka morötter som är möjliga. Jag tar tacksamt emot förslag, annars tänkte jag överlåta den biten åt proffsiga politiker.
 
F fredand44 skrev:
Hej Anna, i trådstarten:
[länk]
... så står själva förslaget. I tråden har jag försökt förtydliga då jag säkert varit otydlig, t ex har det varit svårt att tolka vilka jag menar går under kategorin “kan". Om jag förstår dig rätt tycker du att det saknas ett "hur" dvs hur politiker skulle förverkliga idén om att flera skulle anamma förslaget. Där ska jag säga att jag har dåliga kunskaper om vilka morötter som är möjliga. Jag tar tacksamt emot förslag, annars tänkte jag överlåta den biten åt proffsiga politiker.
Nej, jag kan inte hitta något?
Det enda som eventuellt påminner om ett förslag är meningen "Mitt förslag är att verka för att alla som kan borde arbeta mer hemifrån."
För som du säger saknas konkreta förslag på vad det är du vill att de ska göra? Vad är det för skattesänkningar, bidrag, avdrag eller annat som du anser skulle uppmuntra folk att jobba mer hemma? För precis som du skriver finns det redan bra fiber till de flesta, det är dyrt att ta sig till jobbet, man får mer tid med familjen osv. Vad behövs mer menar du?

Nej, jag vidhåller att detta är en sak mellan arbetstagare och arbetsgivare och inte har något i politiken att göra! Opinionsbildning finns det andra som gör så bra!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Å andra sidan är ju vi svenskar världens ensammaste människor, plus att en stor del av oss har arbeten som kommer att försvinna på 50 år ...
 
BirgitS
F fredand44 skrev:
Hej Anna, i trådstarten:
[länk]
... så står själva förslaget. I tråden har jag försökt förtydliga då jag säkert varit otydlig, t ex har det varit svårt att tolka vilka jag menar går under kategorin “kan". Om jag förstår dig rätt tycker du att det saknas ett "hur" dvs hur politiker skulle förverkliga idén om att flera skulle anamma förslaget. Där ska jag säga att jag har dåliga kunskaper om vilka morötter som är möjliga. Jag tar tacksamt emot förslag, annars tänkte jag överlåta den biten åt proffsiga politiker.
Om vi tar det från ett annat håll. Vad skulle få dig att jobba mer hemifrån resp. vad skulle ha fått dig att jobba mer hemifrån (beroende om du fortfarande jobbar eller inte)?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Idag fungerar varken tåg, buss eller bil tillfredställande på många ställen i landet. Vilket gör att pendling inte är ett alternativ. Man stannar på det jobb man har, även om ens kompetens hade passat bättre på annat ställe. Motorvägarna behöver byggas ut, tågen gå punktligt och gå utan förseningar. Detta kommer kosta x antal kronor. Om en anställd då jobbar hemifrån istället för att pendla så borde det premieras med skattesänkningar för både individen och företaget. Det borde vara billigare totalt sett att göra så istället för att bekosta upprustning av vägar och räls. Idag premieras väl snarare pendling i och med att man få dra av resor för jobbet?
 
A Alfons3301 skrev:
Idag premieras väl snarare pendling i och med att man få dra av resor för jobbet?
Du kan ju räkna på det...
När jag pendlade 7 mil fick jag tillbaka 11-13 000 per år på reseavdraget. Köpte bränsle för ca 2000 i månaden. Känns det som att det var lönsamt tycker du?
I Januari började jag jobba hemifrån på 50% och var arbetslös på 50%. I början av februari blev bilen påkörd och skrotad. Det resulterade i betydligt mer pengar kvar i plånboken varje månad än när jag jobbade heltid och pendlade.

Nu har jag nytt jobb med högre lån, och bara 12 kilometer till jobbet. Tänker inte jobba hemma mer än undantagsvis, men cyklar så ofta jag kan.
 
Här där jag är konsult. Så har vi en form av blandat distansarbete. Vi sitter i relativt små grupper, men många grupper på varje ställe. Och samarbetar med andra liknande grupper runt om i världen. Jag kan ha 4 -5 diskussioner igång samtidigt med grupper i USA, Kina osv. via chat eller mail. I vissa projekt har vi 3 -4 videokonferensrum ständigt uppkopplade mot andra team, vi kan sätta upp en videokonferens på några sekunder. Men bäst fungerar det när vi får jobba med motsvarande grupper (funktioner) i samma byggnad här. Inom gruppen märks en klar försämring när någon arbetar hemifrån (vanligt om man är lite småkrasslig).

Dvs. min erfarenhet är att distansarbete fungera lite sämre än att sitta och kunna peka på varandras skärmar, ha små "brainstormingsmöten" osv.

För några år sedan satt vi i ett litet informellt fikamöte, där jag ifrågasatte ett beslut (långt utanför mitt ansvarsområde). Det var i rätt ögonblick, beslutet vare inte riktigt spikat just då. Mitt ifrågasättande har hittills sparat ca 4 miljarder åt firman där jag är konsult. Det hade säkert ifrågasatts av någon annan förr eller senare, men jag känner mig ansvarig för minst halva summan. Det hade aldrig hänt om jag hade arbetat hemifrån och inte hade varit med på det där fikamötet. Jag stack ut hakan rätt långt, "mitt förslag" kostade över 50 miljoner, och skulle i värsta fall kunnat kosta flera 100 milj.
 
J
F fredand44 skrev:
Hej igen Anna, hävdar fortfarande att det är en politisk fråga. Vet inte om du känner till att klimatfrågan är en av de viktigaste frågorna inför valet för väljarna. Hur ska politikerna lösa den? Kan du komma på något som ger större effekt på utsläppsmålen utan att det inbegriper för mycket i den dagliga tillvaron än om folk drar ned på sina dagliga resor? Tycker mitt förslag är en win-win-win situation.
Tror Freddans ide är lite utav hans bebis, och när du ifrågasätter den är det som att säga att hans dagisbarn har ritat en ful teckning. Fy att såra honom så :)
 
J Jocke Best skrev:
Tror Freddans ide är lite utav hans bebis, och när du ifrågasätter den är det som att säga att hans dagisbarn har ritat en ful teckning. Fy att såra honom så :)
Fast jag säger inte att teckningen är ful, jag säger att pappret är blankt?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Ha ha ha, ja det kanske har blivit en bebis, bra poäng!

Tänkte fråga om ni hörde på ekot idag P3 06:00 20181008.
Tydligen har det kommit en klimatrapport som bla nämner infrastrukturen. OBS de säger inget om vad man ska göra med infrastrukturen.
Men kanman bevisa att en resa mindre med fossilt bränsle är en resa bättre (förutsatt att man t ex inte värmer upp sitt hus med fossilt bränsle etc etc). Då skulle man kunna anta att om man minskar anslagen till infrastrukturen på sådant sätta sä man får ned antalet resor så måste ju fler kunna jobba hemifrån. Detta är ju inget som blir en fråga mellan arbetsgivare och arbetstagare, snarare en politiskfråga tror jag.

Vad tror ni om det?
Mvh
Fredrik Andersson
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om vi tar det från ett annat håll. Vad skulle få dig att jobba mer hemifrån resp. vad skulle ha fått dig att jobba mer hemifrån (beroende om du fortfarande jobbar eller inte)?
Hej Birgit, i mitt fall skulle det behövas att det är sanktionerat från arbetsgivaren och för att det ska vara sanktionerat från arbetsgivaren behövder det vara sanktionerat från riksdag/regering. Annars skulle inte ledningen på den myndigheten jag jobbar på agera i denna fråga.
Men för att riksdag och regering ska agera måste det ju självklart utredas att en resa mindre med fossilt bränsle är en bättre resa för klimatet.
Mvh
Fredrik
 
BirgitS
F fredand44 skrev:
Hej Birgit, i mitt fall skulle det behövas att det är sanktionerat från arbetsgivaren och för att det ska vara sanktionerat från arbetsgivaren behövder det vara sanktionerat från riksdag/regering. Annars skulle inte ledningen på den myndigheten jag jobbar på agera i denna fråga.
Men för att riksdag och regering ska agera måste det ju självklart utredas att en resa mindre med fossilt bränsle är en bättre resa för klimatet.
Mvh
Fredrik
Men sånt utredes ju för ungefär 10 år sen eller så. Vad säger din chef när du frågar om möjligheten att jobba hemifrån ibland?

Du kan också läsa vad Arbetsgivarverket (för statliga arbetsgivare) skriver om distansarbete, här är ett exempel på deras sidor: https://www.arbetsgivarverket.se/ledare-i-staten/arbetsgivarguiden/fragor-och-svar/distansarbete/
 
F fredand44 skrev:
Men kanman bevisa att en resa mindre med fossilt bränsle är en resa bättre (förutsatt att man t ex inte värmer upp sitt hus med fossilt bränsle etc etc).
Jag förstår inte? Varför ska man behöva bevisa att en utebliven resa med fossilt bränsle drar mindre fossilt bränsle än en resa med fossilt bränsle? Och vad har husets uppvärmning med saken att göra? Det går ju åt ungefär lika mycket vare sig du är i huset eller inte, om vi pratar om normala arbetsveckor?

Att få folk att spara fossilt bränsle genom att minska anslagen till infrastruktur tror jag inte fungerar, tvärtom. Jag tror istället stenhårt på att i första hand minska de korta bilresorna genom att satsa mycket på att bygga ut infrastrukturen för cykel kraftigt.

Sedan kan man försöka att på olika sätt underlätta för folk att jobba hemifrån eller lokalt istället för att resa. Bredband och fiber är ju väl utbyggt redan och bättre blir det. Det som nu behöver satsas på isåfall är möjligheter att på ett billigt sätt jobba på olika lokala flexibla kontor istället för att resa. De kontorshotell som finns här och där är för dyra för många, och internetcaféerna är ärligt talat ingen bra kontorsmiljö att sitta mycket i. Kontorsvagnar på tågen kanske vore något?
 
Jag gillar din idé. Tycker om att jobba hemifrån när jag har möjlighet, och mitt jobb gör att det ofta fungerar bra.

En störande faktor med moderna arbetsplatser är trenden med öppna kontorslandskap och i värsta fall aktivitetsbaserade kontor. Det har i flera undersökningar visats att människors produktivitet minskar av dessa lösningar. T ex den här från Harvard Business School:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.704860/nu-ar-det-bevisat-kontorslandskap-funkar-daligt

Själv ogillar jag dessutom starkt aktivitetsbaserade kontor där det blir rally varje morgon för att sno åt sig de bästa platserna. Om fler fick möjlighet att jobba hemifrån så skulle det avlasta infrastruktur och minska behovet av stora kontor och dåliga kontorslösningar.

Bor i Stockholmstrakten, och här görs en hel del riktigt stora infrastruktursatsningar då bilpendling inte fungerar och också är en dålig lösning ur miljösynvinkel. Det byggs tunnelbanor, spårvägar och båtpendling/cykelpendling börjar bli vanligare, vilket förstås är bra för de som trots allt behöver fara till jobbet. Det jag skulle önska mig är att kommunerna kring staden satsar betydligt mer på infartsparkeringar för de som bor en bit utanför stan. Tyvärr ställer bristen på p-platser till det inte minst för arbete hemifrån då man behöver åka väldigt tidigt för att få en plats. I Nacka där jag bor så är det mer eller mindre kört om man anländer senare än kl 7:45 till infartsparkeringen. Det gör att det helt enkelt blir svårt att jobba hemma på förmiddagen och sedan pendla på eftermiddagen.
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.