Hej,
Behöver råd kring hemlarm då vi nyss flyttat till större hus, och jag har några larmprylar redan så vill därför helst dra nytta av dom och inte behöva köpa allt nytt. Inte så bra koll så är tacksam för alla tips.

Larm jag plockat med från tidigare hus:
DSC PC1832, EVL-3 IP-kort + 2 detektorer och magnetkontakter samt två keypads (endast trådbundet)

Larm som fanns i nya huset:
Gammalt Securitas larm från Verisure med rätt många givare osv. (8-9st detektorer (Honeywell), 2 brandvarnare och några magnetkontakter, 1 keypad. (allt trådlöst)
Larmet krävde fast telefon för koppling till Verisure och därför har jag avslutat tjänsten.

Givet grejerna jag har, vad är bäst att göra? Exempel på scenarion:
- Uppgradera DSC larmet med trådlös modul och komplettera med ett gäng nya trådlösa detektorer (tror inte Honeywell detektorerna funkar)
- Skaffa någon annat larmenhet som jag kan använda mina befintliga trådlösa enheter till

Viktigt är att det blir bra och framtidssäkert, och det vore ett plus om det kan kopplas ihop med prylar för hemautomation också.
Alla trådlösa sensorer jag har, är det nåt värde i dom ifall jag kan sälja dom?
 
  • Gilla
angelikaj
  • Laddar…
Trådlösa system brukar aldrig vara kompatibla med varandra så det är nog bara att betrakta verisure grejorna som avskrivningsobjekt

Vill du ha något som är framtidssäkert och märkesoberoende så är det trådade sensorer som gäller (på gott och ont)
 
S Smatte skrev:
De trådlösa Honeywell-detektorerna borde väl funka med en Galaxy Flex-central?
[länk]
Tack för tipset! Skall undersöka det.
 
Galaxy flex ser väldigt intressant ut! Sitter på ett äldre Verisure-larm med många detektorer, vore gött att kunna nyttja dem utan det saftiga abbonemanget.

Hojta till om du hittar mer info om man kan nyttja Verisures sensorer mot Galaxy flex.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Galaxy flex ser väldigt intressant ut! Sitter på ett äldre Verisure-larm med många detektorer, vore gött att kunna nyttja dem utan det saftiga abbonemanget.

Hojta till om du hittar mer info om man kan nyttja Verisures sensorer mot Galaxy flex.
Har länge varit på gång att slå till, men inte kommit till skott, då jag har flera DO8M (magnetkontakt) och DT8M (PIR) från ett gammalt Securitas direct-larm. Larmet var ett Securitas-brandat Honeywell Domonial. Enligt spec ska detektorerna funka, men jag har ett vagt minne av att jag läst att de äldsta versionerna inte stöds. Jag tänkte komplettera med ”direct mount rf panel” A073-00-01 och ethernet - A083-00-01. Finns till hyfsade priser på https://www.securitywarehouse.co.uk/
 
Både DSCs gamla trådlösa samt gamla Verisure/Honeywell är detektorer med endast enkelkommunikation. Inget man vill ha i ett larmsystem idag. Alldeles för enkelt att störa ut utan att det går något larm alls.
Vill man ha trådlöst ska det vara övervakad 2-vägskommunikation (går också att störa ut, men den stora skillnaden är att då får man larm om det)
 
Jag vill egentligen ha trådat. Men nu har jag 15 MK och 4 PIR som vore praktiskt att använda på något sätt, om inte annat så till gäststuga eller garage.

All trådlös kommunikation kräver någon form av pollning eller check-in. Även moderna tvåvägs kräver att sändaren vaknar vid vissa intervall och meddelar status. Kan tycka att även med dessa så ska larmet märka om en deckare försvinner.
 
Precis, men tex gamla DSC med envägskommunikation där skickar detektorn en "alive"-signal var 15:e minut och per default så blir det inget fel i systemet förens den inte har hört av detektorn på 2,5 timme.
Kan inte Honeywell i huvudet, men om jag inte missminner mig totalt så är det ungefär samma.

Ett modernt system med 2-vägskommunikation som Ajax tex där pollar den ner till var 12:e sekund, efter 3 missade pollningar dvs 36s larmar systemet.

Så det är stor skillnad på trådlöst och trådlöst.
 
Ah det är så glest.
 
Vad jag kan hitta verkar det som mina PIRs och röksensor stöds av Galaxy Flex. De enheterna jag har är förresten
- IR800M
- IRPI800M
- DF8M

och därmed är det nog bästa alternativet att köpa en sån central från Securitywarehouse. Vill först bara få kompatibiliteten bekräftad innan jag beställer.
 
M Mackan11 skrev:
Vad jag kan hitta verkar det som mina PIRs och röksensor stöds av Galaxy Flex. De enheterna jag har är förresten
- IR800M
- IRPI800M
- DF8M

och därmed är det nog bästa alternativet att köpa en sån central från Securitywarehouse. Vill först bara få kompatibiliteten bekräftad innan jag beställer.
Här finns produktblad: https://www.security.honeywell.com/uk/products/intruder/sensors/index.html
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Kopplat in en wifi kamera nu, lyckas få in bilden i ajax samt larm till epost som kommer upp som pudh i mobilen. Dock kan jag inte se kameran live i ajax när jag inte befinner mig inne i nätverket (altså jag vill ju kunna se den genom webben) . Antar att jag måste ha en extern ip adress då till kameran ? Sen är ju kameran lösenordsskyddad. Så för att få en fungernande rtsp länk så borde den ju innehålla användare/lösen samt extern ip ?
 
J
Alarmshoppen hade en beskrivning tror jag på en kamera jag köpte där hur man skulle utforma rtspsträngen

vet inte om det är olika för olika kameror men så här stod det:
"
För att ansluta till kameran i ajax app så är rtsp adressen utformad enligt nedan:

rtsp://användarnamn:lösenord@ip-adress:port

Om vi som exempel tar standard inställningarn:

Användarnamn: admin

Lösenord: admin

IP: 192.168.1.108

rtsp-port: 554

så blir det du skriver in i appen:

rtsp://admin:admin@192.168.1.108:554 (använder du standardporten 554 så behöver du inte ange den)

Detta gör att du ser kameran så länge du befinner dig i ditt hemnätverk men om du vill se kameran utanför hemnätverket så måste du istället ange din publika ip och den port som du öppnat upp och vidareförmedlar till kameran genom din router eller den ddns adress du har."

då borde det bli: rtsp://användarnamn:lösenord@extern ipadress:extren port
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
S Smatte skrev:
Har länge varit på gång att slå till, men inte kommit till skott, då jag har flera DO8M (magnetkontakt) och DT8M (PIR) från ett gammalt Securitas direct-larm. Larmet var ett Securitas-brandat Honeywell Domonial. Enligt spec ska detektorerna funka, men jag har ett vagt minne av att jag läst att de äldsta versionerna inte stöds. Jag tänkte komplettera med ”direct mount rf panel” A073-00-01 och ethernet - A083-00-01. Finns till hyfsade priser på [länk]
Jag gjorde så, tror det var en Domonial central tidigare och jag köpte en Galaxy Flex istället. Funkade fint att koppla in de gamla sensorerna till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.