Det är mycket du tänkt göra redan första året. Är allt det så bråttom?
  • I första inlägget skriver du om fantastiska trägolv; nu ska de bytas ut.
  • Det finns de som tycker att det är helgerån att byta ut gamla träfönster av det slag du har. Jag säger inget i sak, men det är svårt att ändra sig när det är gjort. Igen: Är det så bråttom?
800 tkr får jag det till om jag räknar rätt, och då ska varken kök eller badrum göras om. Jag vet inget om skicket på dem, men börjar de behöva bytas kanske det är viktigare än somligt annat. Likaså elen. Inte lika dyrt, men kanske en säkerhetsfråga.

Hur som, sådant som inte är akut skulle jag överväga att vänta med tills jag bott in mig. Samtidigt finns de som inte vill bo i ett bygge och hellre låter en firma göra allt stort före inflytt. Det är en fråga om tycke och smak (och resurser).
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är mycket du tänkt göra redan första året. Är allt det så bråttom?
  • I första inlägget skriver du om fantastiska trägolv; nu ska de bytas ut.
  • Det finns de som tycker att det är helgerån att byta ut gamla träfönster av det slag du har. Jag säger inget i sak, men det är svårt att ändra sig när det är gjort. Igen: Är det så bråttom?
800 tkr får jag det till om jag räknar rätt, och då ska varken kök eller badrum göras om. Jag vet inget om skicket på dem, men börjar de behöva bytas kanske det är viktigare än somligt annat. Likaså elen. Inte lika dyrt, men kanske en säkerhetsfråga.

Hur som, sådant som inte är akut skulle jag överväga att vänta med tills jag bott in mig. Samtidigt finns de som inte vill bo i ett bygge och hellre låter en firma göra allt stort före inflytt. Det är en fråga om tycke och smak (och resurser).
Elen är okej inte estetiskt kanske men okej, därför är den skippad för nu. Köket är funktionellt om än inte idealiskt. Badrummet däremot...det är hemmabyggt och inte alls bra. Toalettutrymmet var det som var ok, inte dusch och bad. Men, jag har en butikslokal med tvättmaskin etc i mitt förvuxna hobbyföretag, jag sover på hotell ett par gånger i veckan så dusch av längre variant går att köra då. Jag har inga problem att leva så nåt år ell så. Jag vill helst få skalet klart först, dels då jag inte vet om jag ska ändra lite planlösning och vill-som du skriver- inte göra den typen av ändringar för fort.

Besiktningen visade på ok för huset i nuläget, men stor risk för läckage pga trasiga takpannor och att underlaget är slut. Fasaden är till stor del skarvad, glipor in till stomme här och där. Ingen lucka ner i torpargrunden så högst oklart hur det ser ut under golven. Innerväggarna består av sönderfallande puts...

Golvet...jag har lagt en hög summa där men min första plan är att återanvända befintligt men är det inte möjligt så behöver jag veta att jag inte står med öppna golv i några månader för att jag missade back-up plan.

Fönstren visade sig inte vara i gott skick, ramarna är inte bra. Glasen är utbytt sedan tidigare, verandan däremot ser ut att ha år på nacken och den tänkte jag ha kvar som den är.

Jag hade själv önskat att det räckt med taket nästa år, tagit innerväggar och mycket av golvjobb själv. Men jag vill heller inte få större problem senare för att fasad etc inte håller måttet.

Jag är glad för dina synpunkter, det är bra att tänka flera varv. Är det något som blir i år lär det vara taket, så tiden att fundera finns ju.
 
"Golv, massivt trägolv inköp+lägga (ca 90m2):
125000k

Underarbete golv/grund +isolering (tar upp själv och rensar ur):
60000k".

Som jag skrev, du kommer vara 70% rivningsarbetare och flyttgubbe. Det riktigt dyra med att bygga är hantverkarnas arbetstid. Och där kan man spara många tusenlappar på att göra det stora antalet timmar helt okvalificerat rivnings- och städarbete själv. Ta golvet som exempel: riva upp och slänga ut det gamla, dra ut kilovis med spik, skyffla och dammsuga ut sågspånet i trossbotten, gräva ut jord, skräp och småsten från under trossbotten... Inget av det där kräver någon särskild kompetens, bara en tålig rygg och MYCKET tålamod.

Att lägga golvet är faktiskt inte skitsvårt, iallafall att lägga massiva trägolv. Så kanske värt att ha snickare till att bygga själva trossbotten men sedan lägga det själv? Bara att lägga det på plats, banka in med en kloss mellan hammare och planka och sedan skruva snett genom fjädern. Och se till att skarvarna möts mitt över regel. Klart!

Räkna inte med att kunna återanvända det gamla golvet; min erfarenhet är att de gamla golvbräderna är fastslagna med REJÄLA spikar, och även om man är försiktig kommer man förstöra ffa spåntningen på många. De är även sannolikt i en dimension som blir svår att ordna fram idag; ca 10cm breda och 28mm tjocka. Men spar dem för all del, de är virke av ypperlig kvalitet.

Och så en fråga om säkerhet: skyddsmask med P3-filter är ett absolut måste!!! När du börjar riva i gamla hus isolerade med sågspån, räkna med att det kommer damma som fan, och den del av allt bös du måste skyffla i består av senaste 100 årens musbo och muslort. En snöskyffel är ett hett tips. ;)
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
"Golv, massivt trägolv inköp+lägga (ca 90m2):
125000k

Underarbete golv/grund +isolering (tar upp själv och rensar ur):
60000k".

Som jag skrev, du kommer vara 70% rivningsarbetare och flyttgubbe. Det riktigt dyra med att bygga är hantverkarnas arbetstid. Och där kan man spara många tusenlappar på att göra det stora antalet timmar helt okvalificerat rivnings- och städarbete själv. Ta golvet som exempel: riva upp och slänga ut det gamla, dra ut kilovis med spik, skyffla och dammsuga ut sågspånet i trossbotten, gräva ut jord, skräp och småsten från under trossbotten... Inget av det där kräver någon särskild kompetens, bara en tålig rygg och MYCKET tålamod.

Att lägga golvet är faktiskt inte skitsvårt, iallafall att lägga massiva trägolv. Så kanske värt att ha snickare till att bygga själva trossbotten men sedan lägga det själv? Bara att lägga det på plats, banka in med en kloss mellan hammare och planka och sedan skruva snett genom fjädern. Och se till att skarvarna möts mitt över regel. Klart!

Räkna inte med att kunna återanvända det gamla golvet; min erfarenhet är att de gamla golvbräderna är fastslagna med REJÄLA spikar, och även om man är försiktig kommer man förstöra ffa spåntningen på många. De är även sannolikt i en dimension som blir svår att ordna fram idag; ca 10cm breda och 28mm tjocka. Men spar dem för all del, de är virke av ypperlig kvalitet.

Och så en fråga om säkerhet: skyddsmask med P3-filter är ett absolut måste!!! När du börjar riva i gamla hus isolerade med sågspån, räkna med att det kommer damma som fan, och den del av allt bös du måste skyffla i består av senaste 100 årens musbo och muslort. En snöskyffel är ett hett tips. ;)
Möjligen har jag råd med en skyffel efter alla min poster. Jag hoppas på att hitta en bra firma, så jag kan ha en dialog kring sånt du skriver. Som tur är har jag en pappa som renoverat och byggt flera hus, som nu är villig pensionär :). Så jag räknar med viss hjälp såsom att få upp innerväggar så kanske passar på att golven parallellt. Inte bara hundra år, besiktningsmannen trodde på ungefärligt byggår 1860, mer än vad jag trodde. Måste varit ett rätt påkostat hus utifrån storleken. 100m2 bottenvåning var ju inte direkt torparstuga.

Tack för tipsen!
 
Hur har det gått för dig ts?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.