Rent ideologiskt anser jag inte att staten eller någon annan har med att göra hur mina elinstallationer ser ut.
Jag anser att marknaden löser problemet med dåliga installationer då det inte skulle gå att få en försäkring.
 
Som det ser ut idag är ju staten i allra högsta grad inblandad eftersom det är en statlig myndighet som har bestämt reglerna.
 
A Adam F skrev:
Rent ideologiskt anser jag inte att staten eller någon annan har med att göra hur mina elinstallationer ser ut.
Jag anser att marknaden löser problemet med dåliga installationer då det inte skulle gå att få en försäkring.
El och andra säkerhetsrelaterade frågor, måste nästan ha en myndighetsinblandning (hur mycket, och hur, går att diskutera). Det är inte en enskilds intresse att huset är säkert. Besökande kan drabbas, huset kan brinna med skador för omgivningen. Bara det faktum att brandkåren kommer att spärra av gatan framför ditt hus om det brinner, så jag inte kan komma fram, är en skada som drabbar andra än den som har den dåliga anläggningen.
 
  • Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
problemet är att staten har bestämt vem som kan sätta ihop en säker anläggning, inte bara hur det ska göras. Dvs, en helt outbildad person som är anställd av en firma med egenkontrollprogram (som kan vara köpt av en utomstående elektriker) är 'säker' enligt staten, men inte någon som är utbildad men jobbar med något helt annat...
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag ville bara belysa att det är inte en mänsklig rättighet att ha en installation med oisolerad blanktråd som ringlar fram i huset.
 
  • Gilla
  • Haha
kest och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag ville bara belysa att det är inte en mänsklig rättighet att ha en installation med oisolerad blanktråd som ringlar fram i huset.
Och du tror att det skulle vara vanligt om folk fick bestämma själva?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Man skulle ju kunna införa någon form av obligatorisk besiktning. T ex vid varje ägarbyte eller var tionde år. Till det kopplar man möjligheten att stänga av (delar av) anläggningen om den inte uppfyller kraven och vite om man inte åtgärdar felen.
Som det är idag står det i princip bara att anläggningsägaren ansvarar för skicket utan någon mer information om vad det egentligen betyder.
 
Idag får ju faktiskt inte ens en behörig elektriker göra jobb på sin egen anläggning.
 
tommib
Det stämmer inte. Någon som är auktoriserad får göra arbete på sin egen anläggning på fritiden motsvarande auktorisationen. Däremot får vederbörande inte arbeta på fritiden, mot betalning, på andras anläggningar. Det gör det omöjligt för en elektriker med auktorisation att arbeta mot en mindre ersättning på fritiden för idella föreningar och liknande.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man skulle ju kunna införa någon form av obligatorisk besiktning. T ex vid varje ägarbyte eller var tionde år. Till det kopplar man möjligheten att stänga av (delar av) anläggningen om den inte uppfyller kraven och vite om man inte åtgärdar felen.
Som det är idag står det i princip bara att anläggningsägaren ansvarar för skicket utan någon mer information om vad det egentligen betyder.
Du tror/tycker inte det redan räcker med byråkratiska ingrepp (i många områden) som om inte, vilket ofta är fallet, redan initialt är verkningslösa snabbt regredierar till oanade nivåer? Borde snarare likt trädgårdsskötsel krävas ansning, rensning i leden innan något nytt skulle få komma tiil. Men det skulle ju iofs kräva mer av trädgårdsmästaren och som bitter bismak vara svårare över tid samt kräva sann kompetens av de som ser sig manade att styra andra.
 
Tanken är att besiktningen skulle möjliggöra att man lättar på behörighetskraven. Om myndigheterna är rädda att var och varannan elanläggning kommer att degraderas till blanktråd ringlandes på golvet om man lättade på reglerna så är väl ett möjligt alternativ att anläggningen kontrolleras regelbundet?
 
A Adam F skrev:
Och du tror att det skulle vara vanligt om folk fick bestämma själva?
Nä naken blanktråd skulle säkert inte vara vanligt. Men det finns massor med andra mindre uppenbara farligheter som definitivt skulle vara vanliga, om fältet vore helt fritt.

Så någon nivå av myndighetsutövning behövs, det handlar inte bara om den enskildes intresse här. Därmed inte sagt att dagens regelsystem är bra, men det är bättre än inga regler alls.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
O
H hempularen skrev:
Jag ville bara belysa att det är inte en mänsklig rättighet att ha en installation med oisolerad blanktråd som ringlar fram i huset.
Apropå blanktråd och knoppledningar är jag förvånad över att inte kulturromantikerna och byggnadsvårdarna satt stopp för moderna installationer med moderna material och metoder för länge sedan. Vad kan vara finare än en en hederlig gammal blankledning med fin gammal patina och tidstypiska porslinsisolatorer? :rolleyes:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är korrekt.
Jag borde inte ha skämtat om det här. Det första elinstallationsfranchiseföretaget finns redan! :dizzy:
https://www.elinstallatoren.se/inne...er/gotlandsk-elinstallator-startar-franchise/
 
H hempularen skrev:
Nä naken blanktråd skulle säkert inte vara vanligt. Men det finns massor med andra mindre uppenbara farligheter som definitivt skulle vara vanliga, om fältet vore helt fritt.

Så någon nivå av myndighetsutövning behövs, det handlar inte bara om den enskildes intresse här. Därmed inte sagt att dagens regelsystem är bra, men det är bättre än inga regler alls.
Håller inte med om att bara staten kan kontrollera elinstallationer. Bättre vore att tydliggöra att fastighetsägaren är ansvarig för sin egen installation, och kommer att ställas till svars om något går fel.
 
Det är ju i princip det som gäller idag, som fastighetsägare är du ansvarig.

Däremot så finns det ett system för godkännande av vem som får utföra installationer. Det är där diskussionen ligger. Det jag hävdar är att om vi skulle släppa totalt på kravet om behörighet för installationer (så som du verkar hävda högre upp i tråden), så kommer vi att få se allt från naken koppartråd till mer subtila farliga fel, i större utsträckning än idag.

Dagens system har brister, men det vore inte bättre med ett rent vildavästernsystem.

Att hävda ideologiska skäl för att ingen skall blanda sig i hur min el ser ut, är ungefär samma sak som att hävda att jag kör väl mot rött och på fel sida på motorvägen om jag vill, det skall andra ta och sk...a i.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.