Godkväll!

Köpte i söndags bandsågen jag letat efter ett tag. En liten Inca 342.186.
Tyvärr så hade den fel handske till trefas. Efter det var en styv rackare till gammal kabel tänkte jag byta ut den från strömbrytaren.
Men hur sitter strömbrytrens reglage? Förmodade att den satt på en axel som man försiktigt vicka den loss från. Men den satt rätt bestämt fast... Gammal plast och svordomar från min sida brukar som regel sluta illa. Så det hela slutade med att skiten fick sitta kvar. När jag sen öppnade handsken för att kika lite i den, så blev jag lite konfunderad. Inte orginal va?
 
  • Gammal gul och röd strömbrytare på en Inca bandsåg med synlig gammal elkabel och slitna färgstänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal trefas eluttag med rostiga skruvar och inkopplade kablar i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Den handsken är numera förbjuden byt till en röd 3 fas 400V Europamodell , du får kanske
byta på väggen om du inte har ett uttag av nyare typ
Reglaget , skruv i mitten under något , eller från sidan , annars prova ta bort den gula sidan
och se , kan även vara att den ärgat fast på axeln , en eller två moraknivar under och bryta
samtidigt
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Gratulerar till att ha blivit bandsågsägare!

Jag tycker brytaren ser ut att vara konstruerad så att man tar bort de fyra skruvarna i hörnen och drar ut hela brytaren ur kopplingslådan och så kommer man åt att koppla in trådarna.

De där trefashandskarna hör fan till. Går det galet kan ytterskalet bli strömförande och då är det godnatt för snickaren.
Jag håller med Rävlyan. Byt till en ny rund fempolig och om du har ett sånt där gammalt vägguttag byter du det också. Nu då du har satsat i en ordentlig såg så lönar det sig inte att snåla på ett vägguttag.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Har grävt in ny el till garaget, så planen är att byta till de moderna runda med plasthölje. Ska se om jag kan rucka loss strömbrytaren ikväll. Det kan vara så enkelt att jag inte sett låsskruv. Men jag får skylla på trötthet... Om så är fallet :p
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Kan även vara att vredet sitter i locket och brytaren sitter fastklämd av locket ,
då träs vredet på axeln samtidigt som locket sätts dit
 
Av vad som syns av kabeln på bilden verkar den vara i bra skick så krånglar brytare och vred är det kanske inte helt nödvändigt med byte.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Om vredet funkar hade jag bara bytt handske till att börja med.
 
Vredet är lossat. Missade en liten rackare till spårskruv in mot sågen. Jag i min enfald letade enbart på undersidan... skyller på dåligt med lampor i garaget ;)
Så imorgon ska jag märka upp kablarna på brytaren och ta med till jobbet. Elektrisk brytare med löst frontlock och synliga anslutna kablar och terminaler inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.