Funderar på att köpa en bordssåg för att såga täcksidor till köksskåp och sedan även väggplattor till kök.
Täcksidan är 2,4 lång men den är för bred.

Viktigast är att det blir ett fint snitt och rakt, med min kontursåg såg blir det flisor och ser inte fint ut alls.
Budget är helst inte över 2000. sedan såg jag att det fanns en cirkelsåg med styrskena, passar den bättre eller sämre, har ni nåt tips?

/Challe
 
M
Sänksåg?
 
För den där budgeten får du ingen bordscirkelsåg som klarar det där.

Om du bara har några bitar skulle det kanske gå att du skaffar material och ber något lokalt snickeri såga till bitarna åt dig enligt mått?
 
Såg denna på bauhaus, funkar den för det jag ska göra tro?, är inga tjocka träskivor jag ska såga:
SÄNKSÅG SCHEPPACH PL55 1200W ELDRIVEN
 
H heimlaga skrev:
För den där budgeten får du ingen bordscirkelsåg som klarar det där.

Om du bara har några bitar skulle det kanske gå att du skaffar material och ber något lokalt snickeri såga till bitarna åt dig enligt mått?

Som jag skrev tidigare så ska jag såga bitar till väggplattor till köket också
 
Scheppachen fungerar för det du tänkt använda den till. Viktigt är att du har ett plant underlag som du kan såga på. Det duger med en plan skiva som ligger på 2 bockar.

Personligen skulle jag satsa på en lite högre kvalité på sänksåg, men den du tittar på fungerar tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Challe777
  • Laddar…
Hur gör man om man ska såga en skiva på 2,4 meter, den medföljande styrskenan är bara på 70 cm tror jag, ska man stanna och flytta fram skenan?
 
Flytta skenan är en dålig idé. Bättre isf att antingen köpa sänksågen som jula har, som de också säljer förlängningsskenor till, eller att skita i sänksågen och köpa en cirkelsåg och ett rakt anhåll. (Exempelvis hyllplan i MDF från Bauhaus, som väl finns i lååånga längder.) Dubbelkolla att anhållet är rakt innan du sågar genom att spänna fast det och rita ett streck. Vänd sedan anhållet och rita ett streck så nära på det första du kan, om streckens avstånd inte varierar linjärt (för att du lagt anhållet snett ena gången) så är anhållet rakt.
 
Ja känns som jag måste köpa väldigt många styrskenor, är det inte bättre med paralellanslag till en cirkeksåg än att köpa ett plankbit?
 
C Challe777 skrev:
Ja känns som jag måste köpa väldigt många styrskenor, är det inte bättre med paralellanslag till en cirkeksåg än att köpa ett plankbit?
Nej. Det är lättare att få ett perfekt resultat om du har ett anhåll enligt min erfarenhet eftersom anhållet kan få för sig att snubbla ibland. Dessutom är det inte lika flexibelt. (Dvs du har begränsningar i bredd som är rätt låga.) Dock ska du inte använda en planka/massivt trä som anhåll eftersom det ofta slår sig lite lite.
 
ok, jag chansade på en cirkelsåg med paralellanslag, köpte en klinga för fin finish, blev inga flisor alls :), Det blev lite ojämnt i taket, men det var inte sågens fel, utan det var taket som var snett, så nu behöver jag bara slipa ner ojämnheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.