M
Undrar om man kan ha utedelen 4m lägre än innerdelen och om ledningarna går att ha inne i väggen?
 
Ja, jag har ca 7 m mellan delarna. Innerdelen på övervåningen och utedelen nere, ledningarna dragna i kattvind.
 
Enligt tex polarpumpen, som har fast pris för installation, ingår normalt 4m sen kostar det 500 extra per m. Vad max är vet jag inte.
 
A
Respektive pumps tillverkare anger maxlängd på rör. 15m är inga problem men endel bhöver då kompleterings fylla..
Visst kan man lägga rör i vägg.
Problemet blir ju dränslang och om isoleringen förstörs av möss mm.
Slår man en spik i röret är det ju helt rökt.
Installationen blir mer omfattande och reparationer med service väldigt ogörbara.
Man får titta från fall till fall
 
Vi har ca 25m rör mellan utedel och innedel till vår LVVP. Betalade ca 6000kr extra för 25m isolerat 3/8"+5/8" rör samt 2kg extra R410R. Så dina extra meter borde inte vara något problem, men kolla priset, vår montör började med helt andra priser.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
Om pumpen var förfylld till 10 meter så kompleteringsfyller man den till 25 m med 20g per m dvs 15*0,020kg vilket borde bli 300g, det är en bra bit till 2kg det...

3/8 -5/8? Är den på 14kw?
 
Jag vet ju faktisk inte hur mycket de fyllde på extra R410A, de 2kg kanske var ett påhitt. Det var rören som kostade en del.
Och nästan rätt, 16kW Mitsubishi LVVP.
 
Är det en luft/vatten från Mitsubishi Electric så finns det lite olika alternativ, en del är förfyllda för 30m så har du betalat extra för fyllning på en sådan modell så låter det märkligt.
Kan även vara förfylld för 10m beroende på vilken modell det är
Nu var det väldigt långa rör så 6000:- extra låter inte så dyrt om man går på detta
 
Precis, ME Ecodan. De 25m var extra utöver rören som ingick (ja jag var lite otydlig). Så "standardrören" användes i pannrummet och ner för väggen, de 25m extra går i kulvert till kompressorn som står bakom garaget. Så totalt är det nog 32-33m rör. Fortfarande nöjd med priset efter forhandling, vilken del av de 6000 kr som var rör spelar mig ingen roll.
 
Totalpriset är det som är intressant för slutkund och framförallt ett väl fungerande system :)
Har fastigheten förutsättningar för Mitsubishis trådlösa rumsgivare så är den en grej jag gillar då den i min fastighet har skött sig klanderfritt med att sköta allt och jag slipper ställa in kurvor
 
Vi borrade 2003 140 meter och 6,5kwh. Det var helt klart underdimensionerat. Fram till 2011 hade vi 5000 h med spetsvärme. Borrade då ett extra hål på 80 meter och bytt kompressorn till 8,5kwh. Nu är det 10h spetsvärme sedan dess. Huset är byggt -73. Vinden tilläggsisolerad till totalt 60cm, mexiteglet är väck 70mm tilläggsisolering. Alla fönster är bytta till SP alu
Förutsättningar: 110kvm en plan med lika stor källarvåning samt vidbyggt garage på 30kvm. Nytt FTX. Finns i Falun. 2 vuxna. Vi förbrukar Tot med hushållsel 15000kwh, är inte ett dugg snåla med vare sig värme eller användandet av dusch, disk o tvättmaskin. Som kuriosa kan nämnas att förra ägarna förbrukade 25000kwh och 4kbm olja när vi flyttade in -99. Jag funderar att montera in en luft/luft värmepump för framför allt kyla men om den sänker förbrukning vet jag inte, känns även som en back-up om något skulle hända med bergvärmen. Men frun är inte riktigt färdigbearbetad än. Jag skulle sätta in bergvärme alla dar i veckan om jag skulle välja igen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.