Ikea har 75 och 100 cm i deras pax sortiment. Jag ska byta ut 3st inbyggda 60 cm garderober, vilket gör att jag tappar lite yta med deras.

Finns det någon annan leverantör som har något likvärdigt i ungefär samma prisklass? Med 60cm i mått.

De garderober jag har börjar bli väldigt slitna, från -71, laminatet har börjat släppa och hålen till gångjärnen är utslitna.
 
Jag såg nu att Ikea har släppt något nytt sortiment som heter Platsa för garderober, inte lika välsorterat som Pax. De har stommar i 60cm. Däremot är maxhöjden 180cm mot Paxa 236cm.

Om Platsa hade haft 236cm stommar så hade det passat som handen i handsken.
 
Vi har kört med deras köksstommar (högskåp) som garderob i hallen.
 
  • Gilla
maximm och 2 till
  • Laddar…
Med Pax 100+75 cm tappar du bara 5 cm som du bara 5 cm som du kan täcka med en passbit. Du slipper också två garderobsväggar som stjäl 4 cm så det borde gå på ett ut.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
richardtenggren
V vanpire skrev:
Med Pax 100+75 cm tappar du bara 5 cm som du bara 5 cm som du kan täcka med en passbit. Du slipper också två garderobsväggar som stjäl 4 cm så det borde gå på ett ut.
Fast det är väl svårt att kombinera med dörrar? 75-stommen kräver skjutdörrar har jag för mig, det var i alla fall så tidigare, men skjutdörrar "kräver" två stommar i samma storlek för att fungera tillfredsställande.
 
  • Gilla
Ernfrid och 1 till
  • Laddar…
E Ernfrid skrev:
Jag såg nu att Ikea har släppt något nytt sortiment som heter Platsa för garderober, inte lika välsorterat som Pax. De har stommar i 60cm. Däremot är maxhöjden 180cm mot Paxa 236cm.

Om Platsa hade haft 236cm stommar så hade det passat som handen i handsken.
Om du har 4 cm marginal mot taket kanske du kan stapla två 60 och en 120 för sammanlagt 240cm?

Ex två 60 med utdragslådor underst, och sen ett skåp med hyllor / hängare på 120?
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
O olofh skrev:
Vi har kört med deras köksstommar (högskåp) som garderob i hallen.
Det är väl nästan dubbla priset? Finns det metallkorgar som passar köksstommen?


V vanpire skrev:
Med Pax 100+75 cm tappar du bara 5 cm som du bara 5 cm som du kan täcka med en passbit. Du slipper också två garderobsväggar som stjäl 4 cm så det borde gå på ett ut.
Ja precis, med nya systemet så tappar jag mycket mer. Jag har 238 cm från golv till tak, om jag tar bort taklisten.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast det är väl svårt att kombinera med dörrar? 75-stommen kräver skjutdörrar har jag för mig, det var i alla fall så tidigare, men skjutdörrar "kräver" två stommar i samma storlek för att fungera tillfredsställande.
Med Pax så kan man ha dörrar på alla kombinationer.

H hapazard skrev:
Om du har 4 cm marginal mot taket kanske du kan stapla två 60 och en 120 för sammanlagt 240cm?

Ex två 60 med utdragslådor underst, och sen ett skåp med hyllor / hängare på 120?
Det hade varit önskvärt, men fattas 2-3cm. 238 cm från golv till tak, om taklisten tas bort.




Det verkar som att jag förlorar minst yta med att antingen välja gamla Pax eller köksstomme. Men köksstommar och inredning är mycket dyrare.
 
richardtenggren
Du får gärna länka dörrar för 75 cm-stommen?
Sen är jag nyfiken på hur du skulle lösa det med skjutdörrar och 100+75 stommar. Det går absolut, men det blir svårt att nyttja 100-stommen fullt ut, 100-dörren kommer ju täcka ca 25 cm på 100-stommen i öppet läge. Så antar jag att man får köpa dubbla skjutdörrar då de säljs i par, iaf då vi köpt.

Du kan ju köra med kortare ben på Platsa så kommer det fungera? Annars är det lätt att korta ner en stomme och kapa dörren upptill.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du får gärna länka dörrar för 75 cm-stommen?
Sen är jag nyfiken på hur du skulle lösa det med skjutdörrar och 100+75 stommar. Det går absolut, men det blir svårt att nyttja 100-stommen fullt ut, 100-dörren kommer ju täcka ca 25 cm på 100-stommen i öppet läge. Så antar jag att man får köpa dubbla skjutdörrar då de säljs i par, iaf då vi köpt.

Du kan ju köra med kortare ben på Platsa så kommer det fungera? Annars är det lätt att korta ner en stomme och kapa dörren upptill.
Pax har 50cm och 25cm dörrar, så för 75 stommen blir det två olika storlekar.

Jag har aldrig nämnt något om skjutdörrar, det är inget krav, men det går att ha skjutdörr på på 100 stommen och ha vanliga dörrar på 75 tex.

Jag är lite osäker på vad du menar med att korta ner en stomme, hur mycket marginaler har man då gissningsvis?
 
richardtenggren
Okej, det var nytt och välkommet! :)

Det kanske är svårare med Platsa om de har de nya klickbeslagen, men vi har gjort om garderobs, köks- och beståstommar. Då kapade jag ner stommarna det som behövdes och borrade nya hål/skruvade. Men om det handlar om 4 cm skulle jag kortat benen i första hand.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
BirgitS
E Ernfrid skrev:
men det går att ha skjutdörr på på 100 stommen
Med två skjutdörrar blir det alltid några cm i mitten som man inte kommer åt helt och hållet och det innebär att om man har skjutdörrar som går över en enda stomme kan man inte ha lådor som går över hela eller halva bredden. Bara så att du tänker på det.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Det ser svårt ut att fräsa de spår som behövs för att korta stommen och använda klickkonstruktionen. Men, däremot så bör man väl ganska enkelt kunna ertsätta det med ett par skruvar. Korta ner sidorna på överskåpet några cm, och skruva fast översidan genom sidostyckena.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Det lutar ändå lite åt pax, tappar bara några cm i bredd men vinner mer på höjden i jämförelse med köksstomme.

Nu sa jag att jag inte hade tänkt ha skjutdörrar, men vill ändå se om det är möjligt. Men finns det någon lösning om jag skulle vilja ha skjutdörrar med en Pax 100+75 stomme? Annars får jag helt enkelt leva med vanliga dörrar.
 
BirgitS
E Ernfrid skrev:
Jag har 238 cm från golv till tak, om jag tar bort taklisten.
I anvisningarna till Pax finns det angivet en minsta takhöjd som fungerar för att man ska kunna montera ihop stommen. Mät också takhöjden på flera ställen för det händer att tak lutar i någon riktning eller går ner i hörn.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.