T Toaz skrev:
Hej
Dom startar detaljplans arbetet tidigast 2021, tills dess gäller den gamla planen . Långa köööer
Hur går det för er?
Det förekommer ju som sagt att man kan låta en konsultfirma ta fram förslaget för en sådan här ändring av enstaka tomt. Kommunen skall fortfarande besluta, men arbetet kan göras utan att belasta kommunens prioriteringar.

Om de säger 2021, så kan det lika gärna bli 2031 eller 2041.
 
H hempularen skrev:
Det förekommer ju som sagt att man kan låta en konsultfirma ta fram förslaget för en sådan här ändring av enstaka tomt. Kommunen skall fortfarande besluta, men arbetet kan göras utan att belasta kommunens prioriteringar.

Om de säger 2021, så kan det lika gärna bli 2031 eller 2041.
Aha ok, dom sagt att dom brukar hålla åren, det är ett preliminär år.
Men skulle jag kunna göra detaljplanen själv? Att man anlitar någon som dig?
Dom gjort en ganska stor förprövning redan
 
En del, några kommuner vill helst inte släppa ritandet med de allra flesta låter exploatörerna fritt välja planförfattare. Kolla med kommunen, du kanske vill ha planen klar tidigare. Bygglovsansökan och inte minst bygget tar ju även det sin lilla tid.
 
K Kjmo skrev:
En del, några kommuner vill helst inte släppa ritandet med de allra flesta låter exploatörerna fritt välja planförfattare. Kolla med kommunen, du kanske vill ha planen klar tidigare. Bygglovsansökan och inte minst bygget tar ju även det sin lilla tid.
Har sökt lite efter planförfattare, men inte hittat någon som specifikt gör detta
Har ni några råd? Eller vad söker jag efter?
 
Nää jag håller inte på med sådant. Jag sitter och räknar picosekunder (teknikkonsult, elektronik).
 
H hempularen skrev:
Nää jag håller inte på med sådant. Jag sitter och räknar picosekunder (teknikkonsult, elektronik).
Tack för all info.
Hur söker jag efter en planförfattare, är det en arkitekt?
 
Det finns allt ifrån stora som exempelvis Sweco med flera till betydligt mindre. Lite rörigt att hitta planförfattare på nätet men sök på detaljplan i kombination med framtagande och eller författare, arkitekt och leta dig fram. Vill du så kan du ju skicka PM så kan jag kika på det och se hur det ser ut, givetvis utan kostnad, för att om inte annat bedöma hur mycket jobb det skulle innebära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.