F fredand44 skrev:
Intressanta erfarenheter. Mina erfarenheter är precis tvärtom. Men jag förstår att motsatsen existerar det var därför jag skrev att detta kan fungera för de som "kan". De som inte kan får ju fortsätta färdas till och från jobbet. Men antag att de som kan, vilket borde vara väldigt många, skulle göra detta 1 till 2 dagar i veckan. Det borde ge de effekter jag pekar på. Tror du inte det?
Mvh Fredrik
jo det är klart jag gör! Jag jobbar också hemma 1-2 dagar i veckan, hade jag inte gjort det hade jag varit tvungen att gå ned mer i tid (barn på förskola), vilket varken jag eller min chef vill.... Men vi har personer som arbetar hemma i snitt 4 dagar i veckan. Det tycker inte jag fungerar helt. Har man den infrastruktur som pratas om ovan kanske. Men det är nog väldigt sektorsberoende. Vi sträcker över ett väldigt brett spektra, it, arkitektur, bygg, miljö och vi ser som sagt att det drar åt båda håll. Både mer fritt och mer kollegial samhörighet. I framtiden blir det kanske två typer av företag, dels det som beskrivs här ovan eller sociala arbetsplatser med lunchlöpning och filmklubb :)
 
Social arbetsplats med lunchlöpning fast man arbetar på olika företag med olika arbetsuppgifter
 
Jag känner inte att det här överhuvudtaget är en politisk fråga utan helt och hållet en fråga för arbetsmarknaden själv. Lagarna är redan anpassade, arbetsgivaren har inget ansvar för arbetsmiljön om du jobbar hemma, om du ställer i ordning ett kontor som inte används till annat har du rätt att dra av det i deklarationen osv.
På mitt förra jobb så jobbade vi hemma ett par dagar i veckan först, sista halvåret jobbade jag bara hemma. Även på nya jobbet finns den möjligheten även om den främst utnyttjas när någon behöver vara hemma av privata skäl, som att vänta på någon leverans, eller att man är lite hängig men ändå orkar jobba.

Det jag isåfall vill se mer av är just "kontor" i bostadsområdena så att de som faktiskt inte har möjlighet att jobba i hemmet ändå kan spara in på resor. Men det är knappast heller en politisk fråga, då sådana företag redan finns. Det handlar nog då mer om att intressera entreprenörer för det. Exempelvis lokala caféer, folket hus eller andra som har "onödigt stora lokaler" kan få en liten extrainkomst på att folk vill hyra in sig på en liten kontorsplats vid behov.

De jag sett hittills i den vägen ligger ju centralt, och är därför mer för småföretagare, än för folk som vill spara på resorna.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag känner inte att det här överhuvudtaget är en politisk fråga utan helt och hållet en fråga för arbetsmarknaden själv. Lagarna är redan anpassade, arbetsgivaren har inget ansvar för arbetsmiljön om du jobbar hemma, om du ställer i ordning ett kontor som inte används till annat har du rätt att dra av det i deklarationen osv.
På mitt förra jobb så jobbade vi hemma ett par dagar i veckan först, sista halvåret jobbade jag bara hemma. Även på nya jobbet finns den möjligheten även om den främst utnyttjas när någon behöver vara hemma av privata skäl, som att vänta på någon leverans, eller att man är lite hängig men ändå orkar jobba.

Det jag isåfall vill se mer av är just "kontor" i bostadsområdena så att de som faktiskt inte har möjlighet att jobba i hemmet ändå kan spara in på resor. Men det är knappast heller en politisk fråga, då sådana företag redan finns. Det handlar nog då mer om att intressera entreprenörer för det. Exempelvis lokala caféer, folket hus eller andra som har "onödigt stora lokaler" kan få en liten extrainkomst på att folk vill hyra in sig på en liten kontorsplats vid behov.

De jag sett hittills i den vägen ligger ju centralt, och är därför mer för småföretagare, än för folk som vill spara på resorna.
Hej Anna!
Tror du missar en av de mest väsentligaste aspekterna om du tittar på de fördelar jag tror förslaget skulle medföra:
-Minskad klimatpåverkan i och med mindre resor till och från arbetet.
-Minskad belastning på vägar och kollektivtrafik och därmed minskade utgifter för staten.
-Människor borde få mer till annat så som t ex sina nära och kära.

Detta måste givitvis utredas om det ger den effekt jag påstår, men jag tycker det säger sig själv att det borde. Klimatfrågan är kanske den mest hetaste frågan inför valet och förmodligen en lång tid efter. Politiker behöver då ideer och "verktyg" för att uppnå klimatmålen. Så jag håller inte med dig att det inte skulle vara en politisk fråga. Kan samtidigt fråga dig om du har något eget förslag som du tror skulle ge större effekt på miljön och som är rimligt genomförbart? Att x antal personer som kan jobbar hemma mer än vad de gör nu tror jag ger effekt på vår klimatpåverkan utan att det inbgriper några negativa konsekvenser på livskvaliteten, snarare tvärtom.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
BirgitS
F fredand44 skrev:
Politiker behöver då ideer och "verktyg" för att uppnå klimatmålen. Så jag håller inte med dig att det inte skulle vara en politisk fråga.
Men vad menar du att politikerna ska stifta för lagar för att få folk att jobba mer hemifrån?

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Social arbetsplats med lunchlöpning fast man arbetar på olika företag med olika arbetsuppgifter
Pratades och skrevs mycket om det för 10-15 (?) år sen eller så när internet började bli stort men det fortfarande var ovanligt att folk hade snabba internetförbindelser hemma. Det var också ett sätt att hålla liv i glesbygden. Det skulle finnas ett hus med snabbt internet i byn där de bybor som kunde jobba på distans kunde sitta och jobba.

Att det bara blev några mindre försök visar nog att det är något som inte fungerar bra med den lösningen i längden utan det som har växt fram är ju i stället att vissa anställda får möjlighet att jobba hemifrån.
 
BirgitS
F fredand44 skrev:
Detta måste givitvis utredas om det ger den effekt jag påstår, men jag tycker det säger sig själv att det borde.
Sånt forskades det ju på för ungefär 10 år sen. Här är en rapport som Huddinge kommun tog fram 2010 gällande sina anställda: http://miljobarometern.huddinge.se/content/docs/klimatochluft/cerorapport.pdf
Den grundar sig på en analysmodell (CERO) som togs fram på KTH 2007.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej Anna!
Tror du missar en av de mest väsentligaste aspekterna om du tittar på de fördelar jag tror förslaget skulle medföra:
Jag förstår inte vad det är du menar att jag missar?
Jag har inte sagt emot något av de fördelar du räknar upp med att jobba hemma, de är självklara och behöver knappast utredas, jag hävdar bara att det inte är en politisk fråga.

Företagen har redan incitament till att få folk att jobba mer hemma, nämligen insparade lokalkostnader när de inte måste ha en arbetsplats per person, samt piggare och nöjdare medarbetare trots att de egentligen i praktiken skurit ner.

Som du såg hade jag ett förslag: att försöka inrätta flexibla kontor i bostadsområdena för just detta syfte för dem som inte vill jobba i hemmet. Men förutom eventuella förändringar i detaljplan om någon vill bygga något ser jag inte heller det som en politisk fråga, då det inte verkar vettigt att låta kommunerna driva sådana kontor.
 
Det beror givetvis i viss mån på vad man arbetar med. Men jag är skeptisk till distansarbete som en generell metod.

Jag har varit på arbetsplatser där vissa arbetat hemma under längre tider. Jag tycker inte att det fungerat så bra för oss övriga i projektet. Om det handlar om en eller två dagar i veckan eller mer sporadiskt, inga problem. Men personer som bara kommer in ibland hamnar utanför i diskussioner, finns inte lika tillgängliga för frågor osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är väl där det behöver ske en kulturförändring för att det ska fungera. T.ex. allmän chatt för att hänga med i diskussionen
 
Ja precis, och vad gäller diskussionen ovan finns det mycket man kan göra. Om man verkligen vill förändra något så får man ge ut morötter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men vad menar du att politikerna ska stifta för lagar för att få folk att jobba mer hemifrån?


Pratades och skrevs mycket om det för 10-15 (?) år sen eller så när internet började bli stort men det fortfarande var ovanligt att folk hade snabba internetförbindelser hemma. Det var också ett sätt att hålla liv i glesbygden. Det skulle finnas ett hus med snabbt internet i byn där de bybor som kunde jobba på distans kunde sitta och jobba.

Att det bara blev några mindre försök visar nog att det är något som inte fungerar bra med den lösningen i längden utan det som har växt fram är ju i stället att vissa anställda får möjlighet att jobba hemifrån.
Hej Birgit, nja lagar låter strängt, jag tänker morötter. Morötterna överlåter jag åt professionella politiker att ta fram om de ser effekten av förslaget. Att gå så långt som lagar känner jag inte igen att jag föreslagit. Mitt förslag är att de som verkligen kan och vill förmodligen skulle trivas med att jobba hemma en två dagar i veckan. Samtidigt skulle det ge effekt i miljöarbetet i färre resor. Man skulle även få mer tid till annat. Staten skulle kunna lägga mindre resurser på vägar och kollektivtrafik om det blir stort.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag förstår inte vad det är du menar att jag missar?
Jag har inte sagt emot något av de fördelar du räknar upp med att jobba hemma, de är självklara och behöver knappast utredas, jag hävdar bara att det inte är en politisk fråga.

Företagen har redan incitament till att få folk att jobba mer hemma, nämligen insparade lokalkostnader när de inte måste ha en arbetsplats per person, samt piggare och nöjdare medarbetare trots att de egentligen i praktiken skurit ner.

Som du såg hade jag ett förslag: att försöka inrätta flexibla kontor i bostadsområdena för just detta syfte för dem som inte vill jobba i hemmet. Men förutom eventuella förändringar i detaljplan om någon vill bygga något ser jag inte heller det som en politisk fråga, då det inte verkar vettigt att låta kommunerna driva sådana kontor.
Hej igen Anna, hävdar fortfarande att det är en politisk fråga. Vet inte om du känner till att klimatfrågan är en av de viktigaste frågorna inför valet för väljarna. Hur ska politikerna lösa den? Kan du komma på något som ger större effekt på utsläppsmålen utan att det inbegriper för mycket i den dagliga tillvaron än om folk drar ned på sina dagliga resor? Tycker mitt förslag är en win-win-win situation.
 
BirgitS
Att besluta om morötter är väl också att besluta om en lag ;) .

Men det finns väl redan gott om morötter för att jobba hemifrån för dem som kan det, kortare restid, billigare arbetsresor, inte behöva ta sjukledigt för att man är lite småkrasslig osv. Numera, till skillnad från för 10-15 år sen är det väl få arbetsgivare som motsätter sig att anställda jobbar hemifrån (när jobbet så tillåter).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att besluta om morötter är väl också att besluta om en lag ;) .

Men det finns väl redan gott om morötter för att jobba hemifrån för dem som kan det, kortare restid, billigare arbetsresor, inte behöva ta sjukledigt för att man är lite småkrasslig osv. Numera, till skillnad från för 10-15 år sen är det väl få arbetsgivare som motsätter sig att anställda jobbar hemifrån (när jobbet så tillåter).
Hej igen, håller just nu på att läsa den spännande rapporten ovan straxt klar. Men om detta förslag ger effekt så borde man ju göra mer från politikerna, t ex någon form av morot. Ju fler som bidrar desto snabbare borde vi nå målet.
 
F fredand44 skrev:
Hej igen Anna, hävdar fortfarande att det är en politisk fråga. Vet inte om du känner till att klimatfrågan är en av de viktigaste frågorna inför valet för väljarna. Hur ska politikerna lösa den? Kan du komma på något som ger större effekt på utsläppsmålen utan att det inbegriper för mycket i den dagliga tillvaron än om folk drar ned på sina dagliga resor? Tycker mitt förslag är en win-win-win situation.
Men vad är ditt förslag? Jag har inte sett något förslag? Jag har bara sett dig skriva att politikerna borde uppmuntra hemarbete. Men vad är det du tycker att de ska göra? En informationskampanj?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.