Finns någon klok här som vet vilken eller vilka luftvärmepumpar som är tystgående?
Det är nämligen krav nr 1 på listan. Sen får resten på listan komma ;)

Utedelen kommer sitta rakt under tre stycken sovrum och den luftpump vi har idag låter bedrövligt och måste stängas av hela tiden, vi kan ha den på 1- 2 tim/dygn. Tom grannarna runt om klagar på ljudvolymen och då har vi ändå stor tomt.
Någon som känner till tysta i djungeln av pumpar?
 
Brukar vara trasigt fläktlager på de exemplar som låter mycket och illa. När kompressorn går på max varvtal låter det en del om utedelen på alla modeller. När fläkten i innerdelen går på högt varvtal låter det en hel del men nästan inte hörbart på låga varvtal om allt är helt.
 
  • Gilla
Devon
  • Laddar…
J Josth skrev:
Brukar vara trasigt fläktlager på de exemplar som låter mycket och illa. När kompressorn går på max varvtal låter det en del om utedelen på alla modeller. När fläkten i innerdelen går på högt varvtal låter det en hel del men nästan inte hörbart på låga varvtal om allt är helt.
Kanske fast vi har haft service på den gång på gång och visst blir den LITE tystare ett par dagar men sen är det som vanligt vidrigt igen. Nu ska den bytas i alla fall! :D
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mitsubishi!
Var bor du? I Sydsverige så rekommenderar jag
[länk]
Utanför Stockholm
 
Mitsubishi FH 25 funkar bra och går tyst i mitt 170kvm timmerhus 9 mil norr om Stockholm.
 
Kollar om jag kan väcka denna tråd då jag har samma fråga. Devon, vilken pump valde du? Är du nöjd med ljudnivån inne och ute? Monterade du några extra isolerande fjädrar/gummi på utedelen för att dämpa stomljud?

Hempa
 
Blev en Daikin.
Ljudnivån är ok. Men jag skulle helst vilja ha en ännu tystare. Men den funkar bra även för ljudkänsliga som jag.
 
  • Gilla
Hempa69
  • Laddar…
galento
H Hempa69 skrev:
Monterade du några extra isolerande fjädrar/gummi på utedelen för att dämpa stomljud?

Hempa
Vi har en Mitsubishi och inga problem med stomljud.
 
  • Gilla
Hempa69
  • Laddar…
D Devon skrev:
Blev en Daikin.
Ljudnivån är ok. Men jag skulle helst vilja ha en ännu tystare. Men den funkar bra även för ljudkänsliga som jag.
Tack för svar! Vilken modell har du? Är det inne- eller utedelen som du vill ha ännu tystare?
 
galento galento skrev:
Vi har en Mitsubishi och inga problem med stomljud.
Hej,

jag tog upp frågan med stomljud för att våra radhusgrannar har pumpar monterade på mellanväggen och stomljudet från dem går in i huset. Typ 45 dB i sovrummet på ca 50 Hz. För svagt för att ställa till bråk, men tydligt störande när det är sovdags. :(

Jag funderar på att prata med dem om att sätta extra ljuddämpande fjädrar eller gummi för att minska ljudet.

Henrik
 
Finns det något att säga om dagens utbud av luftvärmepumpar vad gäller ljudnivå? Vi har prio ett att den är TYST, sen givetvis ett bra SCOP-värde, utseende osv. Det känns svårt att jämföra specarna.
Tittar på IVT AERO 807 och Mitsubishi Heavy Industries KAZAN 35 R32.
 
Mitsubishi Electric Hero 2 LN27/35 samt Sumo RW25/35 är fler alternativ.
 
J Josth skrev:
Mitsubishi Electric Hero 2 LN27/35 samt Sumo RW25/35 är fler alternativ.
Som är tysta alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.