Hej på er!

Jag har tagit över ett hus med ett befintligt system som fungerar enligt följande:

Huvudenheten historiskt sett i hemmet är en Elpanna - Autoterm Mistral 200/300 från 1995/1996. Denna har en VVB på 180 liter. Även Cirk-pump och exp-kärl finns i denna.

Nu till det viktiga - dockad till denna Elpanna finns en Ackumulator-tank med förrådsberedare på 150 liter (strömsnäs från 2015). Denna värms upp av en vattenmantlad pelletskamin.

systemet går alltså: Pelletskamin > acktank > varmvattnet från ack-tanken går genom den gamla elpannan > vidare ut till kranar och radiatorer. På varmvattenröret som går från acktanken genom cirk-pumpen i den gamla elpannan sitter en shunt som styrs av en termostat uppe i vardagsrummet.

Vi har ju inte använt några radiatorer såklart (denna djävulska sommar) sedan vi flyttade in i Juni. Men jag har testat båda systemen separat vad gäller tappvatten - alltså bara den gamla elpannan ger mig varmvatten för sig själv - även pelletskaminen/acktanken ger mig varmvatten helt på egen hand om jag stänger av elpannan helt.

MEN - den enda cirkulationspumpen i systemet sitter ju i den gamla elpannan - om jag slår från den så stannar också cirkulationspumpen. Jag trodde det räckte med att ha huvudbrytaren på - men icke.

Hur gör jag om jag vill att cirkulationspumpen ska pumpa ut varmvatten i mina radiatorer - samtidigt som jag vill undvika att den gamla dyra elpannan står och värmer upp vatten hela tiden. Hur använder man ett sådant här "dockat" system på bästa sätt?
 
lade jag kanske frågan i fel forumdel för att nå rätt experter? :)
 
A
Syäng av elpatronen eller sänk termostaten på elpatronen

Fast det är väl redan så att elpatronen bara går in när du inte orkat elda?
 
jag hittar ingen knapp för att stänga av elpatronen i den. Har bara en huvudbrytare och sedan en till/från (iofs kanske den som är till patronen) tyvärr stannar cirkulationspumpen om jag slår från den.

någon kollega på jobbet sa höj termostaten så att den aldrig startar. Men du menar kanske sänka termostaten till 0 - det kanske kan vara ett sätt att "stänga av den" på ?
 
A
Ja sänk termostaten till en temeratur du vill ha på tapp varm vattnet
Så har du en reserv då du inte orkar elda
 
hmm ursäkta men jag är säkert trög så stå ut med mig. Du menar alltså inte sänka till 0?

men om jag sätter elpannan på 55-60 grader? står inte den alltid och värmer "sin" 180 liters tank till 60 grader då? jag vill ju primärt att pelletskaminen värmer vattnet... vattnet som kommer från pellets/acktanken går ju genom elpannan men är inte riktigt säker på hur det fungerar...
 
A
Pelletsen värmer väl bra mycker mer än det?
 
H hullan skrev:
men om jag sätter elpannan på 55-60 grader? står inte den alltid och värmer "sin" 180 liters tank till 60 grader då? jag vill ju primärt att pelletskaminen värmer vattnet...
Allt vatten som kommer till acktanken är väl redan värmt till 60°C av pelletskaminen?
Om elpatronen sedan stöttar/underhållsvärmer, så inte vattnet står och svalnar, är väl bara bra?
Jag förutsätter att acktanken är välisolerad.

Nej nu blev det kanske virrigt :thinking:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Allt vatten som kommer till acktanken är väl redan värmt till 60°C av pelletskaminen?
Om elpatronen sedan stöttar/underhållsvärmer, så inte vattnet står och svalnar, är väl bara bra?
Jag förutsätter att acktanken är välisolerad.

Nej nu blev det kanske virrigt :thinking:
Hehe nä jag förstår, så som du skriver tycker jag också låter som en bra plan - jag vill bara försäkra mig om att inte elpannan jobbar på fullt spjut jämte pellets/acktanken...

Termostaterna som slår av och på pelletskaminen står på 63 resp 80
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.